Oscar 2024: Vyhraje Christopher Nolan konečně vytouženou sošku?

Oscar 2024: Vyhraje Christopher Nolan konečně vytouženou sošku? | Fandíme filmu
Universal Pictures
Zobrazit další 1 obrázek
Ceny Akademie budou rozdány už dnes v noci. Předpovídáme, kdo vyhraje.

Jednou z nejzábavnějších činností při očekávání Oscarů, je předpovídání, kdo vyhraje. Můžete to zkusit čistě instinktivně, nebo hodně metodicky a sledovat, všechny možné ukazatele, které vás dopředu mohou k výsledkům nasměrovat. Před samotnými Oscary se například rozdávají ceny jednotlivých profesních asociací, jejichž členové pak rozhodují i o Oscarech. Nebo můžete pozorovat, které filmy dávají nejvíc úsilí a peněz do oscarové kampaně, kteří tvůrci jsou zrovna z nějakého důvodu v nemilosti, popřípadě se pokoušet odhadnout aktuální výsledky dle historických precedentů.

Letošní nominace jsou hodně silné. Najdete mezi nimi jen málo opravdu slabých filmů, u nichž se nechápavě budete ptát, jak se do výběru dostaly. Nicméně i v silné konkurenci jsou někteří nominovaní výrazně napřed. Pokud začneme rovnou hlavní kategorií, najdeme tu na čele boj několika hlavních favoritů, kteří obecně mají šanci posbírat větší počet sošek. Anatomie pádu (Anatomie d'une chute) a Chudáčci (Poor Things) jsou výrazné „klubové“ filmy, které mohou upřednostnit akademici, co rádi kráčejí mimo vyšlapané stezky mainstreamu. Pak jsou tu Zimní prázdniny (The Holdovers) pro příznivce charakterních dramedií. Momentálním favoritem je nicméně Oppenheimer.

Historický velkofilm nabízí audiovizuálně výraznou podívanou, která dokázala oslovit široké publikum, aniž by však šlo o divácky podbízivou masovku. Oppenheimer je narvaný hereckými hvězdami, zaobírá se důležitou historickou tematikou a je to obrovský komerční hit, který podporuje udržitelnost celého filmového průmyslu. Režisér Christopher Nolan si podle řady lidí zaslouží získat Oscara už dlouho a letos by konečně mohl být jeho rok. Oppenheimer je favoritem, a i když má silné soupeře, jeho výhra je značně pravděpodobná.

Možná ještě výraznějším kandidátem je Oppenheimer v režisérské kategorii. I kdyby hlavní cenu nakonec získal jiný snímek, akademici mohou mít chuť ocenit Nolana za to, jak impozantní dílo se mu podařilo vytvořit. Výhra kohokoliv jiného je silně nepravděpodobná. Naopak v kategorii nejlepšího adaptovaného scénáře zřejmě Nolan ostrouhá. Už delší dobu se do čela dere snímek Americká fikce. Kousavá satira je sama o sobě skvěle hodnocená, zároveň může jít o klasický případ, kdy akademici budou chtít radost mezi jednotlivé uchazeče trochu rozprostřít. Když už je řeč o scénářích, v kategorii těch původních máme dva snímky, které mohou pomýšlet na sošku - Zimní prázdniny a Anatomii pádu. Bitva mezi americkou konverzačkou s francouzského, chytře vystavěného thrilleru může začít. Nicméně protože Anatomie pádu nebyla nominována v mezinárodní kategorii, tak právě tady by jí to akademici mohli vynahradit.

V hereckých kategoriích to vypadá, že je rozhodnuto, nebo téměř rozhodnuto. Je prakticky nepředstavitelné, že by sošku za nejlepší herecký výkon ve vedlejší roli dostal mezi muži kdokoliv jiný, než Robert Downey Jr. za Oppenheimera. A také mezi herečkami je zdánlivě rozhodnuto. Prakticky všechny předchozí ceny získala za Zimní prázdniny Da'Vine Joy Randolph, takže je skoro nepředstavitelné, že by jí unikl samotný Oscar. V kategorii výkonů v hlavní roli stále někteří komentátoři věří, že mezi muži má šanci na vítězství Paul Giamatti (Zimní prázdniny), avšak naprostá většina lidí si je téměř jistá, že se zlatou soškou odejde Cillian Murphy, jenž na svých bedrech odtáhl velkou část Oppenheimera. Nějaké zajímavé překvapení můžeme očekávat jen v hlavní ženské kategorii. Tam probíhá boj mezi velkou hvězdou Emmou Stone (Chudáčci) a výrazným hereckým objevem, Lily Gladstone (Zabijáci rozkvetlého měsíce). Nejspíš vyhraje jedna z nich (a Lily má asi náskok, protože vyhrála řadu předchozích cen letošního ročníku), avšak úplně vyloučené není ani to, že si dámy rozdělí mezi sebou hlasy tak rovnoměrně, že nakonec vyhraje „ta třetí vzadu“ - Sandra Hüller z Anatomie pádu.

Cenu za nejlepší zahraniční film si skoro určitě odnese skvěle hodnocená Zóna zájmu (The Zone of Interest), která oslňuje netradičním pohledem na vyhlazovací tábory a život nacistických pohlavárů. Také mezi dokumenty je nejspíš rozhodnuto – vše nasvědčuje tomu, že ocenění získá film 20 dní v Mariupolu (20 Days in Mariupol) , jenž zaznamenává tvrdý život v městě obleženém ruskou armádou v době, kdy v něm ještě Ukrajinci měli své obránce.

Nejistota zatím vládne kolem ceny pro nejlepší animovaný film. Tu si může odnést buď Spider-Man: Napříč paralelními světy (Spider-Man: Across the Spider-Verse) nebo Chlapec a volavka (Kimitachi wa Dou Ikiru ka). Jedno je multimilionový hollywoodský megafilm podle známého komiksu, který navzdory všem předpokladům vyloženě přetéká kreativitou. Na druhé straně je potom relativně malý japonský film s tradiční animací, natočený legendárním Hayaem Miyazakim. Tomu by mohlo podrážet nohy, že si pro svého posledního obdrženého Oscara nepřišel. Jestli si to podstatná část akademiků pořád pamatuje, mohlo by je to od dalšího Miyazakiho ocenění odradit.

Když se vydáme mezi technické kategorie, tady má Oppenheimer řadu silných želízek v ohni. Cenu s vysokou pravděpodobností získá za nejlepší kameru, střih, zvuk a hudbu. Po celý rok byl velkým tématem „Barbenheimer“, tedy příchod dvou výrazně rozdílných filmů, které si navzájem nelezly do zelí, avšak oba dva dokázaly společnými silami nakopnout vlažnou letní návštěvnost kin a rozpoutat rozsáhlou veřejnou debatu o filmovém umění, jako se už dlouho žádným jiným snímkům nepovedlo. Na Oscarech nicméně Barbie ve většině kategorií ostrouhá. Za to, jak silný filmový zážitek se podařilo vyždímat z plastikové panenky, si podle většiny členů Akademie ocenit nezaslouží. Nicméně jsou tu alespoň dvě až tři kategorie, kde by to dopadnout mohlo:

Oscara za nejlepší píseň si na 99% odnesou Billie Eilish a Finneas, za song What Was I Made For? Vedle toho bude snímek z Baribelandu usilovat také o ceny za nejlepší kostýmy a výpravu. Kostýmů je hromada a dokonale napodobují hračky. Na výpravě je cenné především to, že pohádkový svět nebyl vytvořen digitálně, ale za pomoci kulis a praktických efektů. V těchto dvou kategoriích nicméně o vítězství usilují také Chudáčci. Pro ty byl vytvořený celý originální fiktivní svět a někteří hlasující by ocenění v těchto kategoriích mohli považovat za jistou „cenu útěchy“ za to, že v hlavních kategoriích dostane přednost Oppenheimer. Chudáčci budou bojovat také o Oscara za nejlepší masky, avšak tam je větším favoritem přeci jen Maestro. V tom sledujeme Bradleyho Coopera postupně stárnout, pozornost k filmu poutá kontroverze kolem Bradleyho velkého „židovského“ nosu a masku připravil Kazu Hiro, muž oceněný už za Nejtemnější hodinu a Šokující odhalení.

Nakonec zbývá kategorie nejlepších vizuálních efektů. Tady jsou v zásadě dvě možnosti. Buď si cenu odnese Stvořitel, tedy klasický hollywoodský velkofilm plný fotorealistických robotů a futuristických budov a dopravních prostředků. Anebo bude oceněn relativně malý japonský snímek Godzilla Minus One, kterému se s nenápadným rozpočtem podařilo vytvořit uvěřitelné monstrum a destrukci.

Během Oscarů se rozdávají také tři ceny pro krátké filmy, ale tam si netroufám hádat, kdo by mohl vyhrát, skoro žádný z kraťasů jsem neviděl, ani o nich mnoho nevím. Snad jen v hrané kategorii věřím tomu, že by mohl vyhrát Podivuhodný příběh Henryho Sugara, protože krátkometrážní příběh natočil slovutný Wes Anderson. Nicméně, už za chvíli bude jasno, jak moc jsem se v letošním roce mýlil ;-).

Titulní foto: Oppenheimer

Galerie: 2

Oscar 2024: Vyhraje Christopher Nolan konečně vytouženou sošku? | Fandíme filmu Oscar 2024: Vyhraje Christopher Nolan konečně vytouženou sošku? | Fandíme filmu

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2024 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest