Recenze: Sully: Zázrak na řece Hudson

Recenze: Sully: Zázrak na řece Hudson | Fandíme filmu
Zobrazit další 2 obrázky
Očekávané spojení Toma Hankse a Clinta Eastwooda přineslo ovoce v podobě příjemně plynoucího dramatu podle skutečné události. Bude se vám taky líbit?

Clint Eastwood prostě nestárne. Když před necelými dvěma lety trhal divácké rekordy Americký sniper, jednalo se o obrovský úspěch režiséra, jemuž tou dobou bylo úctyhodných 84 let. O nějakých dvacet měsíců později slavný tvrďák znovu dokázal, že cit pro kvalitní filmy neztrácí ani v podzimu života. Sully má na první pohled všechny ingredience k tomu, aby z něj vyšel hit: Toma Hankse v hlavní roli, oblíbenou knižní předlohu a hrdinský příběh, které za oceánem tolik zbožňují. A Eastwood přispěl do skládačky tím možná nejméně výrazným, ale o to podstatnějším dílem – nepokazil to.

Podle autobiografické knihy Chesleyho Sullenbergera vznikl scénář o jednom zázračném leteckém majstrštyku. Pilot Sully totiž společně se svým kamarádem Jeffem Skilesem provedl v roce 2009 velmi ambiciózní kousek, když s Airbusem se 155 lidmi na palubě přistál na newyorské řece Hudson. Po kolizi s ptáky totiž přestaly fungovat oba motory a na žádné letiště by se nestačil vrátit. Po tomhle úchvatném manévru se Sully stal lidovým hrdinou, přestože následné vyšetřování málem ukončilo jeho kariéru. A kolem téhle jediné události se točí celý film.

Aaron Eckhart, Tom Hanks

Mohlo to být unylé tříhodinové drama, kde by Sully polovinu času zpytoval svědomí a kontemploval nad vztahy s dětmi, ale Eastwood šel divácky vstřícnější cestou a na akademiky oblíbený hollywoodský patos se zvysoka vykašlal. Ignoruje vedlejší linie a zaměřuje se na rekonstrukci dramatické události a následného vyšetřování. Díky tomu i hodina a půl stopáže uteče svižně a divák se nestačí nudit. Tom Hanks zase jednou ukazuje svůj talent pro lidové hrdiny, tentokrát mu zdatně sekunduje Aaron Eckhart v roli Skilese. Všechno ostatní je odsunuto na vedlejší kolej, o čemž svědčí i role Sullyho manželky, v níž Laura Linney nemá kromě pár vyděšených telefonátů s manželem co hrát. Eastwood očividně nechtěl patetické melodrama a servíruje svěží snímek, za což si zaslouží smeknout.

Jelikož samotný let trval něco přes tři minuty, snímek dosahuje napětí díky flashbackům, které pomáhají pochopit, co je vlastně Sully za člověka. Tady mi chyběla nějaká kontroverze, Hanksova postava je totiž téměř dokonalý chlap, co chce dělat svou práci a o žádné vavříny slávy nestojí. Právě černobílost hlavních charakterů společně s tím, že víme, jak všechno dopadne, trochu brání hlubšímu diváckému zážitku, ovšem jako dramatická jednohubka funguje Sully výborně a minimálně scéna záchrany pasažérů se vám zaryje pod kůži. Větší odvaha by sice neškodila, ale díky suverénní režii si tohle předvídatelné dobrodružství užijete i tak.

Příběhově i formálně nepřekvapující, ovšem výborně natočené i zahrané drama, jemuž dominuje Hanks před kamerou a Eastwood za ní. Kdyby tomuhle poctivému napínáku přistála nějaká ta herecká nominace na Oscara, nikdo by se nemohl divit – Sullymu budete fandit od první minuty.

7/10

Sully: Zázrak na řece Hudson

02.09.2016 | USA