Box Office: O Jana Žižku je v zámoří jen minimální zájem

Box Office: O Jana Žižku je v zámoří jen minimální zájem | Fandíme filmu
Bioscop
Zobrazit dalších 8 obrázků
Nasazení do slušného počtu kin nepomohlo, na špatně recenzovaného Žižku se v hollywoodské kolébce nechodí. Ostatní filmy také vydělávají málo.

Filmový trh ve Spojených státech je největší na světě a do značné míry určuje, jaké filmy se v Hollywoodu budou natáčet. Posledních několik týdnů na něm vládne velká bída, kdy diváci do kin příliš nechodí. A tentokrát to nebylo jiné. S úhrnnou tržbou těsně pod 40 milionů dolarů šlo o druhý nejhorší víkend letošního roku od konce ledna! Přesto byl z českého pohledu aktuální týden v amerických kinech poměrně zajímavý, protože za mořem byl nasazený náš historicky nejdražší snímek – Jan Žižka.

Jan Žižka v amerických kinech

Smutnou zprávou pro investory, tvůrce a fanoušky je, že si film nijak výrazně nevedl. Ve víkendovém žebříčku snímek skončil až na čtrnácté příčce. Tedy tak nízko, že jej velká část kasovních analytiků zcela ignorovala. Takhle nízko se film neumístil pouze v absolutních číslech, ale také také v průměrném počtu návštěvníků na každý kinosál, kde se snímek promítal. Zájem byl zkrátka nízký. Žižka v součtu utržil pouze 810 tisíc amerických dolarů (jde o nedělní kvalifikovaný odhad americké distribuce - definitivní čísla budou k dispozici až zítra večer, ale lišit se budou maximálně o nějaké drobné). Před českým velkofilmem se ve víkendovém žebříčku umístil například indický akčňák Brahmastra Part 1: Shiva, křesťanská agitka Lifemark nebo i filmy, které se promítají v kinech už opravdu dlouho (Top Gun, Spider-Man, Mimoni, Thor…).

Před premiérou zámořští analytici při porovnání Žižky s obdobně výraznými historickými projekty z minulosti předpovídali, že podle mediánového průměru by se tržba mohla vyšplhat až skoro ke třem milionům. Šance ale dopředu snižovala specifika post-pandemického trhu, počet kin, kam byl film nasazený a divácká zvědavost. Ta nebyla v zámoří valná. Tu a tam se o filmu psalo, přeci jen v něm hraje pár hvězd a trailery nabízely krvavou akci. Američané ale nejsou příliš zvědaví na středoevropské dějiny a zahraniční recenze filmu jsou spíše negativní. (Naši pozitivní recenzi čtěte tady, náš negativní podcast můžete slyšet zde).

Bioscop / JBJ Film
Jan Žižka

Po zahrnutí všech proměnných tak předpověď úvodní tržby klesla někam k milionu a ani toho se nakonec docílit nepodařilo. Lze se domnívat, že americká distribuční společnost The Avenue Entertainment doufala v o něco lepší výsledky, protože film nasadila rovnou do poměrně solidních 1300 kin, přičemž u „malých nezávisláků“ (kam by Žižku z hollywoodského pohledu šlo řadit) často platí, že se distributor pokusí novinku nasadit nejdřív do menšího počtu kin a postupně mezi diváky budovat pozitivní šuškandu a šířit film dál. Divácký zájem o Medieval (jak se film v amerických kinech jmenuje) bude ale spíš dál opadat, spolu s tím snímek přijde o svoje sály a jakékoliv šance na další tržby se rozplynou. Kdyby se ale snímek obdobným tempem jako za dosavadní tři dny ještě chvíli vydržel promítat, tak má Žižka v Severní Americe šanci dosáhnout možná až na dvoumilionové tržby.

Otázkou je, co přesně takový výsledek pro Jana Žižku znamená. Nevíme, zda The Avenue Entertainment zakoupila za předem danou částku distribuční práva, anebo se s produkcí dělí o reálně získané tržby. První varianta by možná byla pro českou produkci z aktuálního pohledu lepší a mohla by zvýšit šance, že zainteresovaní Češi nebudou na filmu tolik tratit (nebo dokonce vydělají). Ať už jsou ale finanční vztahy všech stran nastaveny jakkoliv, malé tržby snižují pravděpodobnost, že by se takhle drahý film s mezinárodními ambicemi povedlo v dohledné době v Česku opět zrealizovat.

Bioscop
Jan Žižka

Samozřejmě ale není zatím vše řečeno. Klíčové budou jistě tržby především v Česku a na Slovensku. Jan Žižka se chystá také na další mezinárodní trhy mimo USA. Už za pár týdnů bude snímek v Severní Americe dostupný na domácím videu, kde si jej může najít daleko víc diváků, než v kinech. A spolu s filmem jsou provázány také další produkty, jako třeba výpravná kniha nebo videohra, které potenciálně mohou v synergii celou značku „Jan Žižka“ (Medieval) posunout v účetních knihách až do plusových hodnot... Závěrem snad jen připomeňme, že všichni produkční partneři se složili na rozpočet ve výši zhruba 450 milionů Kč (něco přes 18 milionů dolarů), takže před sebou má distribuce slušnou fušku.

Jak si vedly ostatní filmy

Jak už bylo řečeno, obecně je tenhle týden situace na kinotrhu žalostná. Do žebříčku se zapsaly krom Žižky tři novinky. Horor Barbarian dosedl s 10 miliony dolarů na první příčku. Hned na druhé skončil indický snímek Brahmastra Part 1: Shiva. V USA utržil 4,4 miliony, přičemž měl k dispozici o třetinu méně kin, než Žižka. V domovské Indii film utržil 19 milionů, což je v zemi desátý nejlepší otevírák historie. Celosvětová tržba zatím dělá 26 milionů. A třetí novinkou je Lifemark. To je takový ten klasický americký náboženství film, který má divákům ukázat, jak je křesťanský Bůh super. Profesionální kritici obvykle podobné snímky odstřelí, nebo se k nim vůbec nedostanou, cílovka ale bývá nadšená. Tentokrát věřící nechali v pokladnách 2,2 milionu, což stačilo na 7. příčku víkendového žebříčku.

20th Century Studios
Barbarian (2022)

Zbytek prodaných vstupenek zajistily starší filmy. Bullet Train má třetí příčku víkendu, utržil 3,2 milionu, v USA je na 92 milionech, celosvětově skoro na 212. Top Gun: Maverick se pořád neskutečně drží. Přidal další 3,1 milionu v USA a po 16 týdnech v kinech je naprosto neuvěřitelně na 4. příčce víkendového žebříčku. Mezinárodně si připisuje k dobru dokonce 4,6 milionu. I když už je film k vidění na domácím videu. V USA má film celkem 705 milionů (5. příčka historického žebříčku), celosvětově 1,453 miliardy. To znamená, že Tom Cruise čerstvě sesadil dosavadního držitele historicky 11. příčky – Ledové království II.

Paramount Pictures
Tom Cruise ve filmu Top Gun: Maverick

Ze zbytku chudého žebříčku už pojďme vyzobat jen pár zajímavostí. Mimoni 2 přidali k dosavadním tržbám 1,6 milionu a přehoupli se přes kulatou hranici 900 milionů. Na rozšířený sestřih Spider-Mana: Bez domova chodili minulý víkend zřejmě jen skalní fanoušci. Ti se nabažili a zájem o obnovenou premiéru rapidně klesá. Tento víkend Pavoučí muž propadl o 76% oproti minulému, utržil pouze 1,3 milionu. Pořád je to ale s minimální investicí bonusový zisk. A Jurský svět: Nadvláda utržil dalších 157 tisíc, celkem má na účtu 998,2 milionu a do kulaté miliardy mu nechybí moc. Avšak další příjmy už přidává opravdu šnečím tempem a vypadá to, že se zastaví těsně před kulatým milníkem.

Marvel Studios
Andrew Garfield ve filmu Spider-Man: Bez domova

V pondělí se podíváme na české tržby Jana Žižky a příští týden nás čeká premiéra velkolepého historického dramatu Válečnice, tak snad ledy v zamrzlých pokladnách trochu roztají.

Titulní foto: Jan Žižka

Zdroje: Deadline, Deadline II, The Numbers, The Numbers II, Exhibitor Relations Co.,

Galerie: 9

Box Office: O Jana Žižku je v zámoří jen minimální zájem | Fandíme filmu Box Office: O Jana Žižku je v zámoří jen minimální zájem | Fandíme filmu Box Office: O Jana Žižku je v zámoří jen minimální zájem | Fandíme filmu Box Office: O Jana Žižku je v zámoří jen minimální zájem | Fandíme filmu Box Office: O Jana Žižku je v zámoří jen minimální zájem | Fandíme filmu Box Office: O Jana Žižku je v zámoří jen minimální zájem | Fandíme filmu Box Office: O Jana Žižku je v zámoří jen minimální zájem | Fandíme filmu Box Office: O Jana Žižku je v zámoří jen minimální zájem | Fandíme filmu Box Office: O Jana Žižku je v zámoří jen minimální zájem | Fandíme filmu

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2024 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest