Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky

Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky | Fandíme filmu
Zobrazit dalších 18 obrázků
Možná až pět filmů se letos porve o toho nejcennějšího Oscara, za nejlepší snímek roku. K tomu předvídáme výsledky i v dalších kategoriích.
  1. Nejlepší animovaný film
  2. Nejlepší kamera

Nejlepší kamera

Když chcete obrázky sestříhat, musíte je nejdřív pořídit. Velkým kandidátem je Roger Deakins, kterému Oscar rok po roce stále uniká mezi prsty, i když je mezi nominovanými prakticky s každým svým filmem. Letos by to konečně mohlo dopadnou s překrásně nasvíceným a nasnímaným Blade Runnerem 2049. Konkurencí může být Tvář vody (snová kvalita, plus již zmiňovaná chuť akademiků ocenit ve vedlejších kategoriích ty filmy, kterým dají hlas v těch hlavních), IMAX opus Dunkerk nebo teoreticky také Mudbound, kde by opět mohl zahrát na city akademiků silný lidský příběh. Kameramanka Rachel Morrison je totiž první nominovanou ženou v této kategorii, navíc se momentálně veze na ohromné vlně úspěchu, když natočila také veleúspěšného Black Panthera. Ale největší šanci má asi vážně ten Deakins.

Nejlepší adaptovaný scénář

Blížíme se k hlavní kategorii a samozřejmě platí, že když chcete natočit výjimečný film, potřebujete výjimečný scénář. V kategorii adaptovaných (těch, které vycházejí z nějaké předchozí látky/skutečné události apod.) je žhavým favoritem romance Dej mi své jméno. Kategorie scénářů často bývá jakousi „cenou útěchy“ pro skvělé filmy, které však nemají dostatečnou podporu pro to, aby vyhrály cenu hlavní. Dej mi své jméno by mohlo být přesně tím případem. Největším protikandidátem úsporného snímku je nejspíš naopak velice upovídaná Velká hra. Tam především hrdinka v podání Jessicy Chastain pusu nezavře, navíc film napsal uznávaný matador Aaaron Sorkin.

Původní scénář

Jak už samotná logika věci napovídá, v téhle kategorii soutěží scénáře, které z žádné předchozí látky nevycházejí. A také tady to vypadá, že se střetne menší úspornější snímek s daleko upovídanějším. Uteč je jedním z těch miláčků poroty, který nejspíš nedosáhne na hlavní cenu, Tři billboardy za Ebbingem jsou pak dílem divadelního dramatika Martina McDonagha, snímek je jedním ze žhavých koňů hlavní kategorie a je to takový ten typ hodně upovídaného scénáře, který dal svým hercům možnost tak moc vyniknout, že usilují o ceny v hereckých kategoriích.

Nejlepší film

Královská kategorie je letos setsakramentsky zamotaná. Obvykle bývá o vítězi rozhodnuto dlouho dopředu nebo se o přední příčku přetahují dva závodníci. Letos je vše jinak a o hlavní cenu usiluje až pět reálných kandidátů. Proč to? Do předpovědí už před pár lety vnesl komplikace preferenční systém hlasování, který hodně zjednodušeně funguje tak, že vítězný film musí získat alespoň „padesátiprocetní“ podporu. Pokud ji žádný film nemá (jako že nemá), tak se postupuje na hlasovacích lístcích k druhému místu a opět se hledá nadpoloviční většina (a tak se v případě potřeby postupuje níž a níž). Nehledá se tedy největší favorit, ale největší konsenzus. Odhadovat, které filmy budou mít akademici na nižších příčkách je složité a není ani jisté, jak moc se snaží akademici v rámci systému kalkulovat.

Druhým klíčovým elementem je složení akademie. Podle dva roky starého důkladného výzkumu Los Agenels Times se ukázalo, že většina akademiků jsou staří bohatí bílí muži, kteří žijí v Los Angeles nebo blízkém okolí. Velký vliv při oscarovém klání mělo nadbíhání takovéto porotě a silné kampaně, kterým vládl dřívější oscarový král, Harvey Weinstein. Akademie nicméně za poslední roky prošla po tvrdé kritice (#OscarsSoWhite atd.) výraznou obrodou, takže složení hlasujících je aktuálně věkově, pohlavně, etnicky i jinak rozmanitější. Naplno se to projevilo v loňském ročníku, kdy zcela nečekaně zvítězil Moonlight proti favorizovanému La La Landu, což prakticky nikdo nebyl schopný korektně předpovědět.

Letos jsou za největší favority označovány snímky Tvář vody a Tři billboardy za Ebbingem. Oba dva filmy se podělily o většinu dosavadních ocenění a pro „starou akademii“ (která pořád ještě má silné slovo, ne že ne) jsou to ty nejzjevnější kandidáti. Co mluví v neprospěch? Tři billboardy provází tvrdá kritika části novinářské filmové obce, která snímku vyčítá, že zásadně nezvládl pojetí černošských postav a s ním spojených problémů rasismu. Tvář vody je zase nařčená z plagiarismu. To se v Hollywoodu děje poměrně běžně, ale obvinění vznesené ve správnou chvíli svůj vliv mít může. James Franco měl mít za přesné ztělesnění Tommyho Wiseaua ve filmu Disaster Artist oscarovou nominaci jistou, avšak když se objevila jen pár dní před uzávěrkou hlasování obvinění ze sexuálního obtěžování, přistála najednou nominace v rukou Denzela Washingtona.

Ať už podobné kauzy budou nebo nebudou mít vliv, i tak by mohla být přízeň mezi oba filmy tak rozdělená, že by se mohl smát „ten třetí vzadu“, což jsou v tomhle případě rovnou dva filmy, s podobně silnou základnou příznivců – Snímky Uteč a Lady Bird. Dva malé projekty, dva miláčkové filmových kritiků. Jeden film režíroval černoch, druhý žena. Lady Bird je nejspíš silnějším závodníkem v hereckých kategoriích, Get Out má zase čerstvě na triku velké vítězství v rámci Independent Spirit Awards a může se chlubit nejlepším poměrem „cena-výkon“ mezi všemi oscarovými filmy (rozpočet 4,5 milionu, tržby v kinech 255 milionů) a řada akademiků pořád vnímá filmy jako byznys a jsou rádi, když je zastupují filmy komerčně úspěšné.

A při takhle vyrovnaném zápolení by se nakonec mohl smát „třetí vzadu na druhou“, tedy Dunkerk. Velkolepý opus Christophera Nolana je nejen naprosto ohromujícím kino zážitkem, nejen kasovním favoritem ze všech nominovaných (525 milionů), ale potenciálně také právě tím šťastným filmem, který je pro co nejširší spektrum hlasujících „nejméně problematický“.

Jak to vidí bookmakeři z Maxitipu? Podle těch mají největší šance Tři billboardy za Ebbingem – kurz 1.72. Pak je tu Tvář vody – 2.72. Uteč je na tom o něco hůř, s 11.00 a Lady Bird má 16.00. Naší divoké kartě, Dunkerku, už sázkoví experti věří jen málo, tady už je kurz třicet jedna ku jedné.

Kategoriím krátkých filmů jsem se záměrně nevěnoval, protože se otevřeně přiznám, že o nich mám jen velice malý přehled a dopředu je obvykle jen opravdu málo vodítek k tomu, aby se dalo jakkoliv reálně odhadovat, kdo má vlastně šanci. Vy sami ale samozřejmě můžete v komentářích zmínit minimálně to, jestli jste některý z krátkých filmů/animáků/dokumentů viděli a jestli stojí za to si je doplnit. Jak sami vidíte, letošní ročník je přinejmenším v hlavní kategorii hodně zamotaný, takže neváhejte a připojte se k nám, až budeme tenhle napjatý závod sledovat.

Partnerem Oscarů na FF.cz je sázková společnost  Maxitip. Sázení je určené pouze osobám starším osmnácti let. Sázení je čistě vaše soukromá záležitost, naše odhady výsledků jsou jen odhady, nikoliv doporučení.

« Předchozí kapitola

Coco

Francie
Komedie
Info o filmu

Galerie: 19

Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky | Fandíme filmu Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky | Fandíme filmu Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky | Fandíme filmu Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky | Fandíme filmu Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky | Fandíme filmu Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky | Fandíme filmu Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky | Fandíme filmu Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky | Fandíme filmu Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky | Fandíme filmu Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky | Fandíme filmu Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky | Fandíme filmu Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky | Fandíme filmu Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky | Fandíme filmu Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky | Fandíme filmu Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky | Fandíme filmu Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky | Fandíme filmu Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky | Fandíme filmu Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky | Fandíme filmu Oscar 2018: Boj o hlavní cenu je nejnapínavější za poslední roky | Fandíme filmu
Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2024 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest