Recenze: Titanic 3D

Recenze: Titanic 3D | Fandíme filmu
Paramount Pictures
Připravil James Cameron 3D konverzi, ze které přechází zrak nebo naprostou zbytečnost, která jen znovu dojí příběh Lea a Kate?

3D konverze starších filmů jsou v poslední době v Hollywoodu žhavým hitem. Podrobně jsme se o fenoménu rozepisovali s Hvězdnými válkami 3D, Jurským Parkem 3D i se samotným Titanicem. Doposud jsme z předělávek nijak zvlášť odvaření nebyli, ale kdo jiný by měl připravit dobrou konverzi, než sám největší propagátor 3D, James Cameron? Na konverzi se pracovalo déle než rok, stála plných 18 milionů dolarů a údajně na ní dohlížel Cameron osobně. Stojí výsledek za to?

Děj Titanicu asi není třeba nějak zevrubně představovat, předpokládám, že druhý nejvýdělečnější film v dějinách drtivá většina z vás přinejmenším jednou viděla. Chudý volnomyšlenkář Jack Dawson (Leonardo DiCaprio) vyhraje lístky na první plavbu „lodi snů“, kde poblázní srdce Rose DeWitt Bukater (Kate Winslet), mladé dámy z vyšší vrstvy, sešněrované společenskými konvencemi. Páreček si, navzdory všem, prožije zakázaný románek, a pak se začne nejslavnější parník dějin potápět. Co se stane pak, jistě víte. Pokud ne, tak si Titanic koukejte rychle doplnit!

Obstál film zkoušku časem?

Co mě po opětovném shledání s Titanicem zarazilo, byla úvodní sekvence s podmořskými badateli. Nějak mi úplně vypadlo z paměti, jak je celá tahle pasáž nudná a zdlouhavá. Chápu, že James Cameron miluje natáčení pod vodou a potřeboval záběry z miniponorek nějak zužitkovat, ale patnáct (nebo snad dokonce dvacet) minut s vykradači hrobů je až příliš. Jasně, že režisér také potřeboval nějakým způsobem ukázat, jaký pozitivní dopad mělo setkání s Jackem na Rosein život, ale odkládat opravdový začátek tříhodinového filmu o dvacet minut, to prostě není dobrý tah.

Teprve když se setkáme s Leonardem DiCapriem a Kate Winslet, začne film dýchat životem. Škarohlídi se těm dvěma tenkrát posmívali, jakožto ikonám ubrečených slečinek, ale to nemění nic na tom, že oba tenkrát podali naprosto solidní výkony a právem se z nich s postupem času stali jedni z nejvýraznějších herců generace. Bohužel se mi ale také podařilo zapomenout, jak moc Titanicu ubližuje dabing! Všechny herecké výkony jsou trestuhodně zploštělé a řada dramatických replik působí z dabérských úst (a překladatelova pera) leckdy až směšně. Pokud si na kvalitu nepotrpíte a na dabovaný Titanic jste zvyklí, pak vás mohu alespoň uklidnit, že se do kin vrací původní dabing z roku 1997, žádná předělávka.

Digitální remaster a 3D

Co se naopak předělávalo dosytosti, je obraz. James Cameron nedávno uvedl, že před samotnou konverzí do 3D byl film s pečlivostí digitálně vyčištěn a na plátně je to opravdu vidět. Titanic vypadá naprosto famózně. Snímek sice není nejmladší, takže u některých digitálních triků lze rozeznat, že se koukáte toliko na shluk jedniček a nul, jinak je ale obraz křišťálově čistý, jasný, ostrý a barvy jsou i přes 3D brýle krásně syté a živé.

Samotné 3D se v zásadě povedlo, ale nečekejte žádné zjevení. Zprvu je důležité čtenáře ubezpečit, že třetí rozměr určitě filmu nijak neubližuje. (V dobře nastaveném kině) díky němu není obraz nepříjemně tmavý, při hbitém pohybu kamery zůstává hloubka pouze decentní, aby se vám neudělalo zle a nikdy nebudete mít pocit, jako u některých jiných konverzí, jako by někdo vystříhal několik objektů z popředí, posunul je blíž ke kameře a mával s nimi před pozadím jako s kartonovými pimprlaty. Cameron konverzi udělal opravdu poctivě, a kdyby mi někdo řekl, že byl film natočen přímo ve 3D, bez problémů bych mu uvěřil.

Také se nemusíte bát, že bylo 3D zbytečně umírněné – Žádné Hvězdné války, kde prakticky nebyl rozeznat rozdíl se sundanými a s nasazenými brýlemi, se nekonají. Jenže pořád je to konverze filmu, který původně jako trojrozměrný plánovaný nebyl, a tak je ve filmu jen několik scén, kdy je 3D nějak vypravěčsky využito – Obvykle je to ve scénách, kdy se na kameru valí voda, postavy běhají klaustrofobickým podpalubím nebo se díváme z paluby dolů do závratné hlubiny, kde loď rozráží oceán. Jinak je film sice viditelně plastický, ale že by byl rozměr navíc nějakou zásadní přidanou hodnotou, se říct nedá.

Titanic je taková klasika, že si obnovenou premiéru rozhodně zaslouží. Pokud jste ho ještě neviděli, nemáte co řešit. Prostě na něj jděte, protože tenhle katastroficko-romantický film si užije opravdu každý – James Cameron byl tenkrát ve stejné formě, jako kdykoliv jindy. A pokud jste film nikdy, nebo dlouhou dobu, neviděli na velkém plátně, užijete si tenhle velkolepý příběh zrovna tak. Otázkou je, jestli se na mnohokrát viděný Titanic vyplatí vyrazit i za zvýšené 3D vstupné. Třetí rozměr zážitek z filmu v žádném případě nekazí, ale že by to za příplatek nějak výrazně stálo? To bych spíš řekl, že nikoliv. Každopádně jinou alternativu asi nemáte – přinejmenším mě se nepodařilo dohledat žádné české kino, které by film promítalo ve 2D (některá zahraniční takovou možnost nabízejí).

PS: Titanic je naprostá klasika, které bych normálně napařil krásnou devítku, ale bod dolů strhávám za dabing (s titulky se u nás film promítat nebude), 3D příplatek, kterému se (asi) nelze vyhnout a za úvodní dvacetiminutovku z přítomnosti, která ve zkoušce časem příliš neobstála.

8/10