Recenze: Star Wars: Episoda 1 - Skrytá hrozba 3D

Recenze: Star Wars: Episoda 1 - Skrytá hrozba 3D | Fandíme filmu
Hvězdné války se vrací do kin v trojrozměrném kabátku. Jde o důvod k oslavám?

Následující text je určen lidem, kteří už Episodu 1 někdy viděli. Pokud mezi ně nějakým nedopatřením nepatříte, vůbec nic neřešte a na film se bez okolků vypravte. Je sice pravda, že lepší by bylo sérii sledovat od čtvrté episody, ale ta v kinech poběží až za tři roky. A promarnit Episodu 1 na plátně by byla škoda.

Hvězdné války. Jeden z největších popkulturních fenoménů všech dob. Nová naděje (úplně první díl série) pomáhala definovat filmové blockbustery, tak jak je známe teď, udělala z George Lucase hvězdu první velikosti a zrodila kult, který se neustále rozrůstá o další přídavky a doplňky. Nejprve v osmdesátých letech přišly první dva sequely, které jsou doposud považovány za to nejlepší z celé série. Pak ale udeřila léta devadesátá a George Lucase pohltila megalomanie. Nejen, že se konečně pustil do realizace plánu natočit k původní sáze celou novou prequelovou trilogii (názory na ní se liší, ale převažují ty zdrženlivé, až negativní), ale také se začal všemožně šťourat v již natočených filmech.

„Vylepšoval“ triky, přidával scény, vypouštěl ságu na nových médiích. Poslední úpravy hexalogie zažila loni, když filmy vyšly (opět oproti předchozímu vydání malinko pozměněné) na discích Blu-ray. Počínaje letošním únorem se Hvězdné války podívají mezi diváky opět jinak – tentokrát ve 3D. V kinech bychom měli vidět stejný sestřih, který loni na podzim vyšel na discích Blu-ray, ale už teď kolují spekulace, že Lucas film zase trošičku „vylepšil“. Konkrétně by mělo jít o přidání detailů (odletující kamínky atp.), které budou vypadat dobře ve 3D. Jednotlivé filmy se do kin vrátí s ročními rozestupy a bohužel to nebude v tom pořadí, v jakém byly filmy natočeny (tedy 4, 5, 6, 1, 2, 3), ale vzestupně od první episody.

Nostalgie zkresluje

Proč „bohužel“? Protože Episoda 1 byla nejhorším dílem Star Wars sice vždycky, ale teprve teď při opětovném zhlédnutí vychází najevo, jak moc nostalgie zkresluje. Ten film je prostě slabý! Zachraňuje ho akorát aura Hvězdných válek, hudba, množství skvělých digitálních triků (roboti, mimozemšťani, kosmické lodě i cizí planety jsou i po třinácti letech od premiéry pořád velice hezké) a povedené akční scény. Jakmile se ale přestane máchat světelnými meči a začne se mluvit, proudí z plátna buď pekelná nuda, nebo ještě pekelnější trapno.  A nemluvím tak ani o Jar Jar Binksovi, ten mě osobně asi nikdy nevadil tolik, jako zbytku dospělé populace. Daleko víc tahá za uši, když se začne mluvit o midichlorianech, „neposkvrněném početí“ z čiré síly a proroctví o vyvoleném. Zápletka jako taková je poměrně rozumná, ale jakmile dojde na dialogy a detaily, je zkrátka zle.

Největším tahákem znovuuvedení filmu v kinech by mělo být 3D, to je ale poměrně k ničemu. V žádném případě se nejedná o špatnou konverzi, ve filmu nenajdete jedinou scénu, kde by popředí vypadalo jako vyříznutý karton před vzdálenými kulisami a nikdo se vám nesnaží nějak uměle cpát trojrozměrné objekty před nos. Všechno působí velice přirozeně, takže 3D vůbec neruší. Ono ale také vůbec nic nepřidává! Několikrát během filmu jsem zkoušel zavírat jedno oko (abych přišel o vnímání prostoru) či přímo sundávat brýle a málo kdy jsem zaznamenal nějaký výrazný rozdíl. Film naopak díky třetímu rozměru doznal řady změn k horšímu: Obraz je hodně tmavý, barvy jsou bledé a vzhledem k tomu, že se při natáčení filmu s třetím rozměrem nepočítalo, stříhá se občas tak rychle, že je 3D vyloženě nepříjemné (při závodu kluzáků jsme občas zavíral oči, aby se mi neudělalo šoufl).

Komu je 3D re-release určen?

Má tedy vůbec smysl na Episodu 1 do kina chodit? Odpověď není úplně jednoduchá. Pokud jste Episodu 1 v kině viděli, vlastníte ji na Blu-ray a máte hodně velkou televizi či dokonce projektor, pak vás asi kino nemá co nabídnout. Speciálně s přihlédnutím k tomu, že se film u nás bude promítat s největší pravděpodobností pouze s otravným dabingem, který slabé dialogy ještě zhoršuje.

Pokud ale máte televizi malou a Episodu 1 jste na plátně dlouho, popřípadě nikdy, neviděli, určitě si do kina zajděte! Přes všechny neduhy jde pořád o kus filmové historie a možnost vidět snímek na velkém plátně a s pořádným zvukem (Skrytá hrozba burácí nádherně, to se musí nechat) už se nemusí nikdy opakovat. Dialogové scény se dají přežít, zvlášť když se všechny odehrávají v umě vypracovaných kulisách a vedou je takoví borci, jako jsou mistr Yoda nebo Qui-Gonn Jinn, a akční sekvence jsou i po letech vyloženě super. Úvodní potyčka s droidy, adrenalinový závod kluzáků i závěrečná bitva o Naboo, ve které každá z postav má své místo:

Vzpomínejte se mnou: Jediové si to v legendárním souboji rozdají s ďábelským Darth Maulem, který vládne dvojitým světelným mečem. Malý Anakin ruluje po vzoru svého syna, když odvážným průletem stíhačkou zlikviduje celou nepřátelskou armádu. Čtrnáctiletá princezna Amidala se také nedrží zpátky, když se neváhá prostřílet do svého paláce a i ten moula Jar Jar Binks se v závěru postaví do čela gunganksé armády, která si to rozdá s nekonečnými šiky federálních droidů.

Závěr

Skrytá hrozba není ani zdaleka tak super, jak by se z nostalgických vzpomínek mohlo zdát, ale pořád patří do Hvězdných válek a jako takovou ji stojí za to znovu vidět, i když některé pasáže dost možná vyloženě protrpíte. Jestli na Episodu 1 zajdete na velké plátno, nebo vám bude stačit oprášit DVDčko, to už je jen na vás.

EDIT: Skvělá zpráva, po českých kinech koluje jedna kopie v původním znění!

6/10