Recenze: REVENANT Zmrtvýchvstání

Recenze: REVENANT Zmrtvýchvstání | Fandíme filmu
Drsný výjev z neposkvrněné americké přírody, ve které není hlavním hrdinou plazící se Leonardo DiCaprio, ale kamera Emmanuala Lubezkiho.

Dostane Leonardo DiCaprio konečně vytouženého Oscara? To byla otázka, kterou si kladla asi většina diváků již po shlédnutí prvních trailerů na nový snímek mexického režiséra Alejandra G. Iňárritua. Jednačtyřicetiletý herec byl letos nominován již popáté, z předchozích čtyř nominací však žádnou neproměnil, což se již stalo předmětem řady polemik a vtipů. Dočká se tentokrát? A bude mít REVENANT Zmrtvýchvstání (The Revenant) úspěch?

Film je volně založen na skutečném příběhu Hugha Glasse, trapera a lovce kožešin, který žil ve Spojených státech na přelomu 18. a 19. století. Revenant se odehrává v roce 1823 v Jižní Dakotě. Glass a jeho skupina lovců jsou napadeni indiány. Jen asi tucet z nich se zachrání útěkem na loď. Při dalším putování Glasse napadne rozzuřená medvědice – mimochodem asi nejlepší CGI animace, jakou jsem kdy ve filmu viděl. Hlavní hrdina útok přežije, je však těžce zraněn, a neschopen dalšího putování. Zůstává s ním pouze malá skupinka pod vedením Johna Fitzgeralda (Tom Hardy), který mu ale jenom způsobí další příkoří a nechá jej napospas osudu. Hlavní hrdina přežije, a hnán touhou po pomstě se v naprosto zuboženém stavu vydává na dlouhou pouť nelítostnou přírodou.

Předně je třeba říci, že Leo tentokrát Oscara nejspíše dostane, paradoxně však za jednu ze svých slabších rolí. Ne že by snad Glasse zahrál špatně, je to spíše dané rolí jako takovou. Zatímco Tom Hardy ve filmu ztvárňuje charakterově zajímavého záporáka, DiCapriova postava se přes půl filmu polomrtvá víceméně jen plazí a chrčí. Jestliže Leo skutečně Oscara získá, zůstane na jazyku lehká pachuť, že to bylo spíše kvůli všemu, čím si při natáčení musel projít. Na nějaké zelené plátno totiž tentokrát můžete zapomenout, natáčelo se ve skutečných venkovních lokacích v Kanadě, Spojených státech a Argentině, v extrémních klimatických podmínkách.

Hlavní devizou filmu nejsou herecké výkony (byť skvělé), nýbrž až hypnotická kamera Emmanuela Lubezkiho. Ten natáčel Revenanta, až na jednu scénu u táborového ohně, výhradně za použití přirozeného světla, tudíž se každý záběr musel plánovat dopředu a mohlo se točit jen několik hodin denně. Lubezki to označil za nutné, aby měl divák z filmu realistický zážitek. Nutno říct, že se mu tím podařilo vytvořit skutečně autentickou podívanou, kterou by měl každý správný filmový fanda poprvé vidět na velkém plátně. Velkou lahůdkou jsou akční scény, které jsou natočeny velmi netradičním, avšak nádherně přehledným způsobem, kdy se prakticky nestříhá a kamera plynule pokračuje od situace k situaci. Filmařští kolegové by se měli pozorně dívat, a učit se.

Co se příběhu týče, ten je podle očekávání ve větší či menší míře přehnaný, a knižní předlohy Michaela Punkeho se drží jen velmi zhruba. Na druhou stranu i tato předloha není biografií, nýbrž dramatizací leckdy nejasných osudů hlavní postavy. Někomu se tak může příčit skutečnost, že Glass toho ve filmu přežije tolik, že by se za to nemusel stydět ani legendární Chuck Norris. U mně osobně převládá nadšení ze syrové a živočišné podívané, která je zabalena do lehce artového hávu. Film tak kombinuje hypnotické, téměř až meditativní momenty, protnuté drsnými střety s nevlídnou přírodou i lidmi. A tato kombinace funguje na výbornou.

Neskutečně syrový a intenzivní film, ve kterém není hlavní hvězdou DiCaprio či Hardy, ale Lubezkiho kamera. Je potřeba si totiž přiznat, že příběh není nic jiného než již mnohokrát viděné drama o pomstě, ze které však kameraman udělal doslova vizuální orgie, které herecké výkony jen podtrhly. Není to ovšem DiCaprio, nýbrž Hardy, kdo na sebe strhává pozornost, protože jeho postava je mnohem zajímavější a vděčnější. Hypnotické záběry dělají ze snímku neobyčejnou podívanou i v pomalejší prostřední fázi, kdy se DiCaprio sám plazí a potácí krajinou na své cestě za pomstou, a film tak až do samotného finále ubíhá hladce. Před samotnou závěrečnou konfrontací sice začne lehce drhnout, a stopáž by klidně snesla o zkrácení o dobrou půlhodinu, ale to už k současnému Hollywoodu tak nějak patří. Mně nezbývá než smeknout před celým štábem, a zkonstatovat, že letošní filmový rok začal skutečně zostra.

8/10

REVENANT Zmrtvýchvstání

16.12.2015 | USA, Kanada, Hong Kong, Tchaj-wan