Recenze: Kovbojové a vetřelci

Recenze: Kovbojové a vetřelci | Fandíme filmu
Režisér Iron Mana se sešel s Jamesem Bondem a Indianou Jonesem, aby společně natočili jeden z nejodfláknutějších velkofilmů roku.

V poslední době se na Fandíme hodně bavíme o komerčních propadácích a sázkách na značně pochybné koně. O filmech s tak špatnou, popřípadě riskantní premisou, že je studia raději abortují dlouho před porodem. I Kovbojové a vetřelci ze začátku působili podobným dojmem. Westerny nijak zvlášť netáhnout všeobecně, a když se je někdo pokoušel míchat se sci-fi naposledy, dostali jsme Wild Wild West. Jenže pak přišly první trailery, zanícené rozhovory s tvůrci a všeobecně poměrně slušná reklamní kampaň, která dávala tušit, že by mohlo jít o poměrně svižnou letní zábavu, neřku-li černého koně letošních prázdnin. Místo toho jsme dostali důkaz, že režisér Jon Favreau měl při natáčení Iron Mana víc štěstí, než rozumu.

Ze začátku přitom Kovbojové a vetřelci vůbec nepůsobí špatně. Daniel Craig se probudí uprostřed pouště a nemá nejmenší tušení kdo je, jak se do pouště dostal a proč má na ruce navlečený podivně vyhlížející náramek. Téměř okamžitě následuje první rvačka, která Craigovu postavu ustanovuje jako ultimátního drsňáka, který by se bez uzardění mohl postavit největším legendám westernového žánru. Přesná muška, žádné zbytečné řeči a nekonečně pronikavý pohled. Bezejmenný hrdina přijíždí do nedalekého městečka, kde za zločin, který si nepamatuje, končí v cele. Jeho uvěznění ale nemá dlouhého trvání, protože na hlavní třídu zaútočí letka mimozemských lodí, které osadu vypálí a unesou část jejích obyvatel. Když vyjde najevo, že Craigův náramek je ve skutečnosti zbraň, která jako jediná dokáže ufony účinně likvidovat, vezme hrdinovo uvěznění rychle za své, aby mohl vést výpravu, jež si klade za cíl zachránit unesené příbuzné.

Od deseti k pěti

Dokud se film drží téhle základní rozehrávky, funguje docela dobře. Hlavní hrdina k pohledání, bezskrupulózní rvačky, správně špinavý divoký západ, přestřelky slovní i ty s nábojnicemi. Pak do toho vlítnou marťani, kteří nešetří explozemi a ještě dají vyniknout Craigově cool sci-fi zbrani. Jakmile ale výprava stopařů opustí úvodní městečko, začne se film pomalu, ale jistě, rozpadat. A to přesto, že si v něm zahrálo značné množství skvělých herců.

Dočkáte se výborných konfrontací hrdiny s místním zbohatlickým synkem (vynikající Paul Dano), se kterým si Craig vytírá tak nekompromisně, až vám nezbude, než se namistrovanému hejskovi zlomyslně smát. Kéž by ti dva místo Kovbojů radši natočili nějaký buddy movie. O něco slabší je Craigova interakce s Harrisonem Fordem, který se tváří stejně zpruzele, jako v posledních několika filmech. Zpočátku ještě alespoň působí jako správně nepříjemný sviňák, ale postupem času se jeho charisma prakticky vytratí. A na Olivii Wilde se pořád naprosto výborně kouká, za což budiž pochválena. Ve filmu se sice objevuje ještě jinak talentovaný Sam Rockwell, ale tentokrát naprosto nemá co hrát.

Bohužel, dobrá herecká parta ještě jaro nedělá. Tenhle film má totiž jinak problémy prakticky se vším, vizuální stránkou počínaje. Úvodní městečko ještě vypadá slušně, ale pak se Kovbojové a vetřelci odehrávají střídavě na pláních a v jeskyních, sem tam přiletí mimozemská loď a časem si samozřejmě můžete prohlédnout i samotné vetřelce, kteří sice nejsou vyloženě nepovedení, ale o nějak zvlášť zapamatovatelný design se také nejedná. Později se na chvíli předvede i nějaká další mimozemská technologie, občas něco vybuchne a největší davová scéna čítá tak maximálně padesát lidí. Prostě prázdná nudná poušť s několika digitálními triky. Akce taky nikterak neoslňuje.Takže se ptám: Kam se podělo těch 160 milionů, které Universal do filmu vrazil? Ve filmu nejsou vidět ani omylem. Že by Jon Favreau potřeboval nové Ferrari?

Od pěti na scenáristické dno

A impozantní audiovizuální dopad, to je to holé minimum, které by měl mít každý letní blockbuster v malíku. Aby si divák sednul, vypnul mozek a žasnul. Ty lepší zvládnou i slušný scénář, ale v případě Kovbojů a vetřelců na něj opravdu zapomeňte. A přitom by římočará zápletka o nesourodé skupince náhodných kolemjdoucích, která navzdory názorovým rozporům musí spojit síly aby zachránila své blízké ze spárů mimozemšťanů klidně fungovat mohla. Problém je spíš v tom, že cestou k záchraně se prakticky vůbec nic neděje, dialogy jsou naprosto stupidní a nadto film přímo přetéká logickými dírami.

Postavy se nijak nevyvíjejí a i uhrančivý Craig začne časem působit jako tupá mlátička. Ford se celou dobu chová jako rasistická sadistická svině, která se svým adoptivním synem jedná jako s osobním otrokem, ale podle toho, co stojí ve scénáři, máme uvěřit, že jde o super chlapíka se srdcem na správném místě. A ty patetické výjevy co jsou s tím spojené? Hrůza! Damon Lindelof , Roberto Orci, Alex Kurtzman a čtyři další scénáristi by se měli stydět. Zvlášť když závěr řeší deus ex machina.

Víc už snad ani nadávat netřeba. Kovbojové a vetřelci se zkrátka a dobře nepovedli na všech frontách. Film audiovizuálně neohromí, je mizerně napsaný a Jonu Favreauovi se s látky nepovedlo vytěžit prakticky nic, co by stálo za řeč. Za tu stojí možná typicky westernově laděná první třetina a povedené herecké obsazení, z kterého vyčnívá uhrančivý Daniel Craig. Díky těm několika málo kladům se sice film dokázal vyšplhat někam do oblasti snesitelnosti, ale vyrazit na něj do kina se asi nevyplatí.

5/10