Doctor Strange 2: První ohlasy jsou rozpačité

Doctor Strange 2: První ohlasy jsou rozpačité | Fandíme filmu
Marvel Studios
Zámořští recenzenti slibují hororovou komedii, ale varují před zkratkovitým scénářem.

Zítra vám přineseme naše vlastní dojmy z Doctora Strange v mnohovesmíru šílenství. Ještě než pokračování kouzelnické marvelovky do Česka dorazí, jsou tu první ohlasy ze světové premiéry v New Yorku. A jsou poměrně rozpačité. U marvelovek jsme zvyklí, že těsně po premiéře převažují pozitivní názory a případná kritika se objeví spíše později, když se film začne hlouběji rozebírat. Tady můžeme sledovat obě strany názorového spektra hned od začátku.

Shoda panuje na tom, že je druhý Strange daleko hororovější, než diváci čekali od Disneyho komiksovky. Ve snímku jsou lekačky, množství násilí a lidským tělům se dějí nejroztodivnější věci. Prý opravdu nejde film vhodný pro malé děti. Zároveň je jednoznačně vidět rukopis režiséra Sama Raimiho. To, jak pracuje s kamerou, jak točí svoje filmy praštěné, jak se vyžívá v černé humoru… na první pohled by mělo být patrné, že Mnohovesmír šílenství točil stejný člověk, jako Evil Dead 2.

Vesměs pochvalné reakce se snášejí na vyvrcholení snímku, které je díky Raimiho stylu zábavnou jízdou. V tomhle bodě už je film oproštěný od vypravěčských zákrut a soustředí se na svižné akční finále, jež většinu novinářů zkrátka a dobře bavilo. A velkou chválu sklízí také herci. Benedict Cumberbatch a Xochitl Gomez jsou prý jako Strange a nově představená America Chavez velice dobří a Elizabeth Olsen je jako Wanda Maximoff podle většiny komentářů naprosto vynikající.

Kritika, která se na snímek valí, je směřovaná na scénář, zasazení filmu do marvelovského světa, délku a práci s postavami. Často zaznívá, že je snímek dost roztříštěný a tak nějak „šitý horkou jehlou“, což by odpovídalo zprávám o tom, jak výrazně se snímek upravoval a přetáčel. Na nic není dostatek času a strašně rychle se chvátá kupředu. Raimi sice může být do velké míry svůj, ale kdykoliv se musí ohlížet na širší kontext marvelovského světa, strašně ho to brzdí. Ve filmu je toho potřeba také strašně moc vysvětlovat, což se děje dost kostrbatě.

A největším průšvihem jsou podle některých kritiků postavy. Herci dělají co mohou a svým přirozeným charismatem a hereckými schopnostmi umožní, aby s hrdiny bylo příjemné trávit čas. Jenže: Všechny postavy prý dost povrchní a procházejí minimálním vývojem. O Americe Chavez se prý nedozvíme prakticky nic a slouží ve snímku spíš jako nástroj děje, než jako prokreslená lidská bytost. Doctor Strange podle mnohých není hlavní postavou filmu, ačkoliv je jeho jméno v názvu. A Wanda má značně urychlený a zkratkovitý vývoj, kdy není tak docela jasné, jak její chování vychází z předešlého děje. Popřípadě lze její postavu chápat tak, že je prakticky úplně ignorováno vše, čím si prošla v minisérii WandaVision.

Pokud jde o nejrůznější camea, tak je jich ve snímku zřejmě daleko míň, než by se mohlo zdát vzhledem k tomu, kolik se toho o nich dopředu naspekulovalo. Občas zaznívá, že se vlastně i s multiverzem pracuje daleko méně, než bychom si dopředu mohli představovat. Obojí lze samozřejmě vnímat jak klad i zápor, tady záleží čistě na vkusu jednotlivých diváků. Vlastní názor si uděláme už zítra.

PS: Film má dvě titulkové scény (jednu humornou a jednu důležitou) a hodně novinářů si pochvaluje také hudbu od Dannyho Elfmana.

Dveře do multiversa plného tajemství a šílenství se otevírají. Iron Man a Captain America jsou po zuřivé bitvě v Avengers: Endgame pryč a předpokládalo se, že centrální úlohu v Avengers převezme Doctor Strange, dřívější geniální chirurg a ten nejmocnější kouzelník. Jenže po tom, co použil zakázané kouzlo (které je považované za to vůbec nejnebezpečnější) k tomu, aby silou vůle manipuloval s časem a prostorem, otevřely se dveře k tajuplnému šílenství zvanému „mnohovessmír“. Aby dal ve světě, kde se všechno neustále mění věci opět do pořádku, vyhledá Strange pomoc svého spojence a nejvyššího kouzelníka Wonga a nejsilnější Avengerku – Wandu, alias Scarlet Witch. Nad lidstvem se vznáší strašlivá hrozba a celé univerzum už sami zachránit nedovedou. Překvapením je, že ta největší hrozba ve vesmíru vypadá přesně jako Doctor Strange… Režisér Sam Raimi, známý svým jedinečným pohledem na svět, oslní všechny diváky ohromujícím měřítkem a zcela novým vizuálním zážitkem, který bude překračovat hranice času a prostoru.

V hlavních rolích se vracejí Benedict Cumberbatch, Rachel McAdams, Benedict Wong, Chiwetel Ejiofor. Doplní je Elizabeth Olsen a Xochitl Gomez. Česká a slovenská premiéra jsou stanoveny na 5. 5. 2022.

Zdroje: Peri Nemiroff, R. Bonaime, Robert B. Taylor, Maggie Rachel, Sean O Connel, Leo Rydel, Cinemaniac, Lauren Lamango, Josie Marie, T. Berry, Nicole Ackman, Gaby Burgos, Adam Lance Garcia, L. Sirikul, Jeff Nelson, Next Best Picture, Jack Kennedy, EJ Khryst, Lizzie That, The Alt Source, Big Tuna on Film, JR Parham, amxnda reviews, Keith Loves Movies, Big Screen Leaks, Caboose EK, The Illuminerdi, Mr. Movie Guy, David Chen, Sage Surge, AJ Jetset, dbapz, Tim Gettys, Shayn Baz, Liam T. Crowley, Pope the King, BJN Tweets, Kofi Outlaw, Lula Maybelle, Karl Delo, Huff Matt, Dino Ray, Michael J. Lee, Johnny Rome, Andrew J., Nora Dominick, Germain Lussier, Scott Mendelson, Nick, Charles Murphy, Erik Davis, Dave Gonzales