Recenze: Auta 2

Recenze: Auta 2 | Fandíme filmu
Udržel se Pixar na animovaném vrcholu nebo natočil propadák?

Auta doposud platila za nejslabší film studia Pixar. Propracované emocionální příběhy, jaké jsme znali z Úžasňáků nebo druhého Příběhu hraček vystřídala lehce povrchní groteska okořeněná špetkou moralizování a sentimentality. Jako jedna z mála pixarovek Auta nedosáhla na animovaného Oscara. Doprovodný merchandising (hračky, knížky, televizní seriály) ale na malé diváky fungoval naprosto fenomenálně, a tak v době, kdy se studio odklání od původních projektů k sequelům, byla Auta 2 logickou volbou. Na rozdíl od série Toy Story, kde kvalita díl od dílu narůstala (patřím mezi ty, kteří trojku považují za nejlepší) a jednotlivá pokračování měla své opodstatnění, jde ale v případě Aut pouze o bezduché dojení pověstné krávy.

A co původní znění?

Vypadá to, že v případě Aut 2 se distributor rozhodl cílit čistě na dětské publikum, protože se nám podařilo vypátrat jediné kino v republice, které promítá původní verzi. Což je samozřejmě škoda, protože Michael Caine jako Finn McMissile či John Turturro jako Francesco Bernouli, to má šťávu!

Příběh hned ze začátku naprosto chladnokrevně odstraní ze hry „přebytečná“ autíčka a soustředí se jen na komerčně nejpopulárnější postavičky – Bleska McQueena a Buráka. Ti se spolu vydávají na cestu kolem světa, protože Blesk soutěží v mezinárodní sérii závodů, která má propagovat zbrusu nové ekologické palivo. A právě tohle palivo se snaží zdiskreditovat skupina zlých autíček, která vlastní obrovská ložiska ropy. Jejich teroristické praktiky však nezůstanou bez odezvy – na stopě je jim zkušený agent britské tajné služby Finn McMissile, který má k ruce poněkud nečekaného pomocníka. Buráka. Tajná služba si ho totiž splete s americkým agentem a přitroublý odtahovač se nechtěně dostane do celé řady prekérních situací.

Otravný Burák a nedostatek ducha

De facto se tak stává hlavním hrdinou filmu, což je pouze první z celé řady problémů, kterými druhá Auta trpí. Burák je totiž po většinu filmu ještě nesnesitelnější než v jedničce a to tentokrát skoro nesjede z plátna. Z Bleska se stává prakticky vedlejší postava, která slouží toliko k pohánění příběhu kupředu, a ostatní autíčka z jedničky ve filmu opravdu téměř nejsou. Pozornost se tak obrací k novým postavám. Britští agenti McMissile a Kvaltová jsou asi to nejlepší z celého filmu, Bleskův závodní rival, italská formule Francesco Bernoulli, ještě pořád docela ujde, ale záporná autíčka za moc nestojí a hodně rychle se vykouří z hlavy.

Těžko ale čekat prokreslené postavy od příběhu, jehož nejhlubším motivem je přátelská roztržka mezi Bleskem a Burákem. Auta 2 jsou totiž v zásadě slepenec gagů a akčních scén. I když zrovna v těch film exceluje. Jakmile se ke slovu přihlásí závody, honičky nebo rvačky, předčí druhá Auta řadu svých hraných konkurentů. To samé lze říct i o špionážní složce. Ať už se bondovkám skládá pocta nebo se zrovna spíš parodují, pokaždé to má šmrnc. Ale jakmile se napětí z plátna vytratí, je zle.

Humoru je ve filmu daleko méně, než u takhle přímočarého animáku bylo záhodno a většinou je poplatný nejmenším divákům. Tedy nejspíš, protože si lze jen těžko představit, komu jinému by mělo být určeno Burákovo tupé žvanění a ty nejprimitivnější gagy spojené s padáním a čůráním. Občas se sice objeví i narážky cílené spíš na rodiče, ale jindy se zase neděje prakticky vůbec nic a diváka jímá plíživá nuda. Ono pouze ukazovat rozmanitá prostředí světových metropolí a typicky vynikající pixarovskou animaci opravdu nestačí.

Možná že je tak trochu nefér požadovat po Pixarech pokaždé po všech stranách vypilovanou filmařinu a kritizovat je za to, že si dovolili udělat „pouhou žánrovku“, ale na druhou stranu si vysokou laťku nastavili sami. A navíc ani ta čistá žánrovka se jim tentokrát zas tak úplně nepodařila.  Skvělé adrenalinové závody a napínavá špionáž se střídají s naprosto prázdnými momenty, kdy se začnete dívat na hodinky. A ani emoce se tentokrát jaksi nedostavily. Studio Pixar tak přináší svůj nejméně vyvážený a všeobecně nejslabší film, který může plně uspokojit pouze dětské diváky, ale v dospělých fanoušcích jejich dosavadní práce zanechá vesměs pocity zklamání.

6/10