Recenze: Aquaman vsadil na odvážnou kartu a vyplatilo se

Recenze: Aquaman vsadil na odvážnou kartu a vyplatilo se | Fandíme filmu
Warner Bros.
Zobrazit dalších 6 obrázků
Vypravěčské postupy využívá nejnovější DC film hodně tradiční, ale v detailech je utržený ze řetězu.
  3. Verdikt

Jakkoliv jsme však v příběhu jak vystřiženém ze Starých řeckých bájí a pověstí, Wan se do něj nebojí vložit moderní vlivy a svoje osobní preference. Samotný námět je ještě hodně tradiční: Král Atlantidy Orm (Patrick Wilson) už má dost toho, jak suchozemci neustále ničí oceány, a tak je odhodlaný udělat cokoliv pro to, aby spojil podmořská království a ukázal těm nad hladinou, zač je toho loket. Orma může zastavit jedině právoplatný dědic trůnu, jeho starší nevlastní bratr, Arthur. Toho, jakožto cizince a levobočka, podmořská společnost uzná jako vhodného vůdce jedině tehdy, pokud najde bájný trojzubec krále Atlana a potvrdí tak, že je vyvoleným mužem z proroctví.

První podvratný element staromilectví spočívá už v postavách, nebo lépe řečeno v hlavním hrdinovi. Obyvatelé podvodní říše jsou vesměs zkostnatělí tradicionalisté, ale Arthur vyrůstal v jiném světě. Je to právě jeho rockerská, bezstarostná nátura, která do šlechtického příběhu vnáší něco neurvalého. To, jakým způsobem se vyjadřuje, jak žertuje, jak nezná zvyky Atlantidy, jak mu nic není svaté. Momoa propůjčuje postavě specifickou energii, „dřevorubce“, který možná neprošel největšími univerzitami, ale také to není žádný hlupák. Většinou se snaží předstírat nezájem, což pramení z toho, jak se vždycky cítil do určité míry odstrčený, ale z jeho činů je patrné, že je to dobrák od kosti.

Dcera krále Nerea (spojenec Orma v podání Dolpha Lundgrena) Mera (Amber Heard) je tak trochu rozpolcená. Na jednu stranu je oddaná lidem Atlantidy a chápe, že její fungování se nezmění ze dne na den a je pro něj potřeba přinášet oběti. Na druhou stranu je příliš inteligentní na to, než aby dělala věci jen proto, že je nařídil její papá, nebo nějaký jiný chlápek kdysi před ním. Po spojení s Aquamanem je v ní chuť k rebelantství o to silnější, na druhou stranu je to žena činu a pro Arthurovu neotesanost, legrácky či neochotu nemá příliš pochopení.

To do starých bájí a legend přináší další cizorodý element, protože společné putování Arthura a Mery, s sebou nese hašteřivé flirtování, jak jej známe z dobrodružných romancí, jako jsou Indiana Jones či Honba za diamantem. Ještě víc k vytváření atmosféry dobrodružné výpravy příspívá to, jak dvojice navštěvuje dávno opuštěná místa, kde nechybí hádanky a výzvy.

Poslední podvratný proud vychází ze skutečnosti, že Atlantida sice je opravdu stará a plná polozapomenutých míst a zkostnatělých tradic, ale současně s tím je také extrémně technologicky rozvinutá. Obyvatelé podmořského světa za dlouhá staletí pochytili trik či dva v oblasti inženýrství a energetiky, a tak každou chvíli vidíme podmořská plavidla, ochranné bariéry, speciální skafandry pro dýchání nad vodou či nejrůznější pulzní pušky.

8/10

Aquaman

21.12.2018 | USA, Austrálie
Akční, Sci-Fi, Dobrodružný, Fantasy

Recenze: Aquaman vsadil na odvážnou kartu a vyplatilo se | Fandíme filmu Recenze: Aquaman vsadil na odvážnou kartu a vyplatilo se | Fandíme filmu Recenze: Aquaman vsadil na odvážnou kartu a vyplatilo se | Fandíme filmu Recenze: Aquaman vsadil na odvážnou kartu a vyplatilo se | Fandíme filmu Recenze: Aquaman vsadil na odvážnou kartu a vyplatilo se | Fandíme filmu Recenze: Aquaman vsadil na odvážnou kartu a vyplatilo se | Fandíme filmu Recenze: Aquaman vsadil na odvážnou kartu a vyplatilo se | Fandíme filmu