Bratři Russoovi, režiséři marvelovek jako Captain America 2 a 3 nebo Avengers 3 a 4, vystoupili ještě před premiérou prvního traileru pro Avengers: Endgame na mediální a technologické konferenci Igntion. Promluvili na celou řadu témat ve vztahu ke změnám, kterými momentálně prochází filmový průmysl, odpověděli ale také celou řadu komiksových otázek, tak si pojďme shrnout to nejzajímavější, co na akci zaznělo:
Letos se toho hodně napovídalo o zavedení nového Oscara pro „populární filmy“. Bratři si nejsou jistí, zda by podpořili přímo takovou sošku, nicméně je to podle nich dobrý signál, že si Akademie uvědomuje jeden zásadní problém. Její vkus se často naprosto diametrálně rozchází s vkusem celosvětového publika. Jejich názorem je, že filmy se točí pro lidi a ztratit povědomí o tom, co lidi chtějí, je hřích. U Akademie je potíž v tom, že je i po řadě změn stále hodně stará (z hlediska věku jednotlivých členů), což je podle Russoů jeden z klíčových důvodů pro to, proč Akademie neustále hlasuje tak, jak hlasuje.
Co je dál klíčové proto, aby Hollywood dokázal najít propojení s publikem? Diverzita. Diverzita v castingu i vyprávění. Je třeba vyprávět příběhy z celého světa, vyprávět je z mnoha úhlů pohledu a s lokálním obsazením.
Hollywood obecně prochází řadou změn a zásadní vliv na to mají streamovací služby. Ty neváhají zveřejnit několik epizod seriálu naráz, kdy jsou ty epizody často provázané do kompaktního celku, takže mohou snadno působit jako jeden dlouhý film. Klasický dvouhodinový film přitom podle bratří ztrácí dech. Je s námi asi 100 let a je čím dál složitější v tomhle formátu diváky jakkoliv překvapit. Je logické, že vznikají nové narativní formáty – shakespearovské sonety byly skvělé, ale rozhodně to není formát, který by byl predominantní dodnes. Vypravěčská diverzifikace je nezbytná.
Maximálně pozměnit práci s formátem dvouhodinového filmu se Russoovi pokoušejí při svojí práci pro Marvel. Určitě se nebáli šokujícího závěru, jaký přinesla Infinity War. Značka je tak populární, že podle Russoů dává (v rámci mezí) prostor k experimentování. Proto mohli bratři dát divákům to, co by sami rádi viděli v kinech – tedy film plný emocí, který vám nedá všechny odpovědi, ale naopak nabádá ke spekulování a debatám. K tomu samozřejmě napomáhá i skutečnost, že je Infnity War součástí univerza, součástí delšího příběhu. Dobře vystavěný zvrat je podle nich užitečným vypravěčským prostředkem a překvapení pomáhá vyrábět zásadní popkulturní momenty, které rozdmýchávají veřejnou diskusi. A bez té se velkofilmy neobejdou.
Režiséři se rozhodně nebojí ani toho, jak velký film budou Avengers: Endgame. Když byli najatí pro natáčení Winter Soldiera, tak to také byl několikanásobně větší projekt, než dělali kdykoliv předtím. Tenkrát také nevěděli, zda se divákům film bude líbit a prostě jej natočili podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Stresovat se diváckým přijetím nemá během tvůrčího procesu smysl.