Téma: Proč si nepamatujeme hudbu z filmů od Marvelu

Téma: Proč si nepamatujeme hudbu z filmů od Marvelu | Fandíme filmu Zobrazit další 4 obrázky
Podívejte se na několik zdařilých video rozborů, které se ptají na otázku, proč má většina soudobých blockbusterů tak nezajímavou hudbu.

Tony Zhou, autor video série s názvem Every Frame a Painting, se v nové epizodě podíval pěkně z blízka na filmovou hudbu Marvelu a potažmo blockbusterů obecně. Hlavním tématem bylo, proč je hudba u tak slavných filmů, jako jsou současné marvelovky, tak špatně zapamatovatelná. Níže si můžete pustit onu epizodu, kde se Tony postupně věnuje důkladnému rozboru, ale pokud nevládnete angličtinou plynně, tak alespoň v kostce:

Zhou uvádí několik hlavních důvodů. Předně podle něj většina marvelovských skladeb neprobouzí emotivní odezvu. Tedy hudbu slyšíme, ale nic to s námi nedělá. Buď by se scéna obešla bez hudby v pozadí, nebo pouze zvýrazňuje to, co vidíme na plátně. A tím pádem nemáme důvod hudbu jakkoliv vnímat, protože onu informaci již dodává obraz. Dle Zhoua to platí třeba u smutných scén, kde prostě hrají smyčce nebo u vtipných, kde je klasická veselá hudba. Doprovod nás nijak nepřekvapuje, nejde proti zažitým očekáváním. Případně se podaří dát skvělou hudbu na správné místo, ale jako v Captain America: Návrat prvního Avengera, to prostě překryje monolog v pozadí (viz video).

K tomu se navíc v Hollywoodu používá takzvaná temp-music, tedy „dočasná“ hudba z nějakého staršího filmu, kterou režisér použije při stříhání záběrů, aby dal scénám jasnou atmosféru a připravil pro skladatele hrubou ukázku toho, co by chtěl hudbou v daných momentech říkat. Potom režisér hudbu slyší ve střižně tolikrát, že si na ni zvykne a už si film nedokáže představit s žádnou jinou. Navíc už jsou záběry poskládané podle určitého rytmického vzorce, takže kdyby se náhle zásadně změnil hudební doprovod, scéna by přestala fungovat. Skladateli tak nezbude nic jiného, než připravit hudbu hodně podobné té dočasné, která se často mění jen do té míry, aby se neporušila práva. To vše si můžete poslechnout a prohlédnout v přiloženém playlistu, obzvlášť pak ve druhém videu, které jen porovnává finální skladby ve filmu se zjevnou původní inspirací. V závěru pak Tony Zhou dodává, že Marvelu chybí riskování. Prostě se jde na jistotu, takže to nemůže vyústit v odvážné originální skladby.

Za sebe bych k tomu dodal, že toto vše určitě platí, nicméně to může být trochu zkreslené. Autor videa svůj závěr, že Marvel nemá výjimečnou hudbu, doplňuje také rozhovory s obyvateli Vancouveru, kteří si žádný marvelovský motiv vybavit nedovedou. Nicméně porovnává například s Harrym Potterem. Tedy jedním hudebním motivem, který se po celé desetiletí objevoval v osmi filmech. Nebo s Jamesem Bondem, se kterým jsme všichni vyrostli. A ano, se Star Wars, ale co chcete porovnávat se Star Wars? Nechci tím říci, že autor neukazuje na důležitý nedostatek Marvelu. Ukazuje. Ale pokud bychom dostali osmkrát Captaina Americu, pokaždé se stejným motivem, tak se také zvyšuje šance, že si jej budeme pamatovat. Přesto souhlasím, že hudba je obecně u Marvelu slabší prvek jejich tvůrčího repertoáru. Snad to ale rozbije doprovod Michaela Giacchina k blížícímu se Doctoru Strangeovi a příští rok Mark Mothersbaugh v Thor: Ragnarok.

Výtečnou reakci na Zhouovo video přinesl Dan Golding, který s Tonym tak úplně nesouhlasí. Podotýká a na názorných příkladech ukazuje, že temp music se v Hollywoodu používal vždycky. Dokonce i slavné motivy ze Star Wars jsou od někud „vypůjčené“. Obecně pak ve filmu platí, že filmaři využívají zavedené postupy, aby vypravěčskou zkratkou předali divákovi konkrétní informaci. Na něco nového přijdou filmaři už málokdy, jde spíš o to, aby se již známé stavební bloky kombinovaly nějakým novým, neotřelým způsobem. Proč se to u velkofilmové hudby děje méně a méně často? Zaprvé se zdá, že filmaři čerpají inspiraci z menšího počtu zdrojů. Dříve si režiséři temp music brali z několika různých žánrů, popřípadě sáhly po hudbě klasických skladatelů. V současnosti filmaři daleko častěji sáhnou jednoduše k nějakým předchozím blockbusterům a okruh inspirace se tak výrazně zužuje. Golding viní také vstup počítačů do procesu nahrávání hudby. Počítače se stále zlepšují, ale stále jsou přeci jen autentičtější a přesvědčivější s určitými typy zvuků a soubor prostředků, ze kterých se čerpá, se tak zužuje ještě víc. Když tedy použijeme hodně zkreslující hyperbolu z níže přiloženého videa, filmovou hudbu zabilo inovátorství Hanse Zimmera ;-).

Co vy na to? Jsou pro vás videa zajímavá? Bavilo by vás na podobné video eseje koukat s českými titulky? A jak hodnotíte soudobou blockbusterovou hudbu?

Galerie: 5

Téma: Proč si nepamatujeme hudbu z filmů od Marvelu | Fandíme filmu Téma: Proč si nepamatujeme hudbu z filmů od Marvelu | Fandíme filmu Téma: Proč si nepamatujeme hudbu z filmů od Marvelu | Fandíme filmu Téma: Proč si nepamatujeme hudbu z filmů od Marvelu | Fandíme filmu Téma: Proč si nepamatujeme hudbu z filmů od Marvelu | Fandíme filmu

Související články

Nejnovější videa z našeho youtube kanálu!

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu

© 2011 - 2019 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest