Recenze: Správní chlapi

Recenze: Správní chlapi | Fandíme filmu
Ryan Gosling a Russell Crowe se snaží profackovat skrz zapeklitý případ obklopený pornoprůmyslem, který je vyloženě prošpikovaný hláškami Shanea Blacka.

Shane Black byl vždycky specialistou na žánr policejní buddy komedie, tedy kriminálek, ve kterých dva nesourodí vyšetřovatelé musí spolupracovat, pokud chtějí vyřešit zapeklitý příklad. Z různorodosti dvou osobností pak vzejde většina humorných situací. Scénáře k Poslednímu skautovi nebo Smrtonosné zbrani patří k etalonu žánru, v Kiss Kiss Bang Bang si pak Black vyzkoušel buddy movie poprvé jako režisér. Řemeslo dál trénoval v Iron Manovi 3 (který také do určité míry čerpá z partnerství Tonyho s Rodeym) a teď se vytasil s novinkou Správní chlapi (The Nice Guys).

V té si dva nesourodé parťáky zahráli Russell Crowe a Ryan Gosling. Crowe tu hraje toho serióznějšího, bouchače Jacksona Healyho, kterého si za pár šupů najmete, aby za vás někomu dal přes ústa. Healy se na moc neptá, moc toho nenamluví, není zvědavý na žádné nesmysly. Takže co čert nechtěl, osud ho svede dohromady zrovna s Hollandem Marchem (Gosling), ukecaným alkoholikem, který má velký talent dostávat sám sebe neustále do problémů. Zároveň je ale také licencovaný soukromý detektiv a společně se pokusí vypátrat, kdo zabil mladou pornohvězdu a především kam se poděla její nezvěstná kamarádka Amelia (Margaret Qualley), dcera místní političky.

Samotná zápletka není nijak výjimečná a nosná. Vlastně je to spíš taková hříčka, která se nebere příliš vážně, jak ostatně naznačuje celá řada ulítlých momentů, vrcholících už totálně vyšinutou snovou sekvencí. Důležitější než jednotlivé zvraty vyšetřování jsou jeho okolnosti. Ty souvisejí hodně se zasazením filmu do Los Angeles sedmdesátých let minulého a inspirací filmem noir. Detektivové tak přijdou do kontaktu s korupcí v nejvyšších kruzích, bezohlednými průmyslníky, porno byznysem v časech největšího rozpuku a s dekadentní nonšalancí, s jakou je to všechno propojené. Na party se polonahé ženy nechávají zaměstnat jako živý stoleček, z podbřišku města andělů vytéká nevzrušeně černočerný hnis a všem to vlastně připadá tak nějak normální.

Hrdinové nejsou hrdinové proto, že by byli nějak výrazně schopní nebo čestní. Vlastně jsou to do značné míry nešikové, kteří na řadu stop přijdou se štěstím a nejradši by si s pár dolary v kapse všímali svého. Něco uvnitř (možná je to svědomí) je ale nechce nechat na pokoji, a tak se občas prostě nedokážou zachovat tak sobecky, jak jim radí jejich rozum. Navzdoru pudu sebezáchovy se chovají jako o poznání menší svině, než všichni ostatní a občas dokonce udělají něco vyloženě hloupého – chcete-li, hrdinského.

Jakýmsi ztělesněním onoho svědomí je pak Marchova náctiletá dcera Holly (výtečná Angourie Rice), která je chytřejší i mravnější než oba dva pánové dohromady a společně tvoří výborné vyšetřovatelské trio. Mladá dáma sice s pány není pořád, ale film s ní rozhodně nejedná v rukavičkách. Sprostě například mluvit smí, jen taťku dokáže pěkně nakrknout, když se u toho vyjadřuje jako pologramotná dylina. Film vztah ústřední dvojky i trojky těží na maximum a je už na první pohled patrné, že o komediální stránku věci tu jde především.

Hláškuje se, nechybí kreativní urážky ani fyzický humor a Gossling je v roli blekotajícího nešiky naprosto neodolatelný. Crowe má možná zdánlivě o něco méně vděčnou úlohu, ale jeho bohorový klid je potřeba a Gosslingova maniakálnost by bez vzájemného porovnání nikdy nebyla tak působivá. Když Shane Black, tak humor musí být samozřejmě také černočerný a pro pár kulek se nikdy nejde daleko.

Akce jako taková většinou není nijak výjimečná, ale minimálně závěrečná mnohaúrovňová scéna v několika patrech honosného hotelu dokáže perfektně těžit z pestrého prostředí, v němž souběžně probíhá hned několik dějů, které se navzájem vtipně prolínají a ovlivňují. Hodně nahoru Správné chlapy táhnou také scény, ve kterých se proti hrdinům staví Matt Bomer. Ten si zahrál psychopaticky stoického zabijáka John Boye a viditelně se do ledově klidného vraha položil s nesmírnou chutí. Škoda, že se John Boy objeví tak pozdě. To je ale jen taková drobná výtka, kterou lze směřovat také ke Kim Bassinger. Na herečku jejího jména je její postava místní političky ve filmu značně nevyužitá. Přes mnohočetné plusy to naštěstí opravdu není nijak závažný problém.

Správní chlapi nenabízejí nic převratného, ale viditelně o nic takového nikdy ani nestáli. Black zkrátka vzal dva dobré herce s funkční chemií, zasadil je do bláznivé situace a autentického prostředí a začal si hrát. Drsný humor a mrzká lidská přirozenost hrají prim a tvoří spolu zábavnou jízdu, která tu a tam dokáže trefně kousnout.

8/10