Recenze: Iron Man 3

Recenze: Iron Man 3 | Fandíme filmu
Avengers změnili všechno. Dá se v jejich stínu přijít ještě s dostatečně výživným příběhem jednotlivého hrdiny?

Iron Man 3 se ocitl v nelehké pozici prvního Marvel filmu, ve kterém se po Avengers opět představil samostatný hrdina. Všichni si kladli otázku, zda publikum nebude týmem příliš zmlsané a jestli filmaři dokážou smysluplně vysvětlit, proč si Tony Stark (Robert Downey Jr.) v nesnázích nezavolá na pomoc svoje super kamarády. Podobně šlo předem zpochybňovat také měřítko. Svět se před mimozemskou invazí nedá zachraňovat každý den, avšak v blockbusterovém světě se divákům jen těžko vysvětluje, proč akce není tak bombastická, jako posledně. A konečně, Iron Man 3 je prvním filmem v sérii, kde na režijní stoličce Jona Favreaua vystřídal Shane Black, který doposud natočil jen jednu lacinou krimi komedii. Takže jak si nakonec muž se železnou maskou se všemi nástrahami poradil?

Příběh začíná několik let před událostmi prvního filmu, tedy v době, kdy byl Tony Stark ještě lehkovážný vymetač večírků. Na konferenci ve Švýcarsku se nechoval zrovna uctivě ke dvěma ambiciózním vědcům, a i když se z excentrického milionáře stal během let podstatně lepší člověk, za svou dávnou aroganci bude muset stejně zaplatit. Genetická inženýrka Maya Hansen (Rebecca Hall) vymyslela formuli zvanou Extremis, která svému nositeli dodává nadlidskou sílu a zázračné regenerační schopnosti, avšak bez Tonyho génia se sérum nikdy nepodařilo perfektně doladit, a tak se z jeho nositelů posléze stává nebezpečná biologická zbraň.

Mayin šéf, Aldrich Killian (Guy Pearce) nechce celý výzkum jen tak vyhodit do koše, pročež technologii prodá teroristovi zvanému Mandarin (Ben Kingsley), který se rozhodl Ameriku potrestat za její přehlíživou sebestřednost. Následně je zraněn jeden z Tonyho blízkých, a tak milionář touží po pomstě. Bohužel, problémy ho zastihly v té nejméně vhodné době. Po událostech z Avengers se Tony necítí ve své kůži. Trpí záchvaty úzkosti, nemůže spát a noci tráví v dílně, kde se snaží Iron Manovu zbroj dovést k dokonalosti. Jeho paranoidní snaha ochránit sebe a milovanou Pepper (Gwyneth Paltrow) vráží mezi pár klín, nicméně ve chvíli, kdy Mandarin zaútočí také na Tonyho vilu, musí jít osobní problémy stranou. Začíná boj o holé přežití a zastavení hrozby dřív, než se vymkne kontrole.

Proč vlastně Iron Man nezavolá na pomoc SHIELDu, nikdy úplně uspokojivě vysvětleno není. Zpočátku lze ještě hovořit o Tonyho ješitnosti, zarputilosti, osobní vendetě či snaze zamést si před vlastním prahem sám, avšak když začne jít o život politikům a nepřímo nevinným masám, možná by povolání posil nebylo od věci. Naštěstí film po většinu času servíruje pětihvězdičkovou zábavu, takže vás podobné problémy opravdu nebudou trápit.

Jinak je ale třeba připustit, že určitá scenáristická lenost je obecně největší slabinou celého snímku. Autoři po nás často chtějí, abychom konkrétní aspekty brali jako prostý fakt a neřešili jejich nesmyslnost, a tak má záporák dost banální a nedomyšlenou motivaci, Tony tahá každou chvíli z rukávu trumfy, které jakoby do té chvíle neexistovaly, a návaznost některých situací je lehounce násilná. Rozhodně se však nedá říct, že by Shane Black a spoluscenárista Drew Pearce připravili nějaký příběhový guláš. V rámci odlehčeného světa Marvelu, kde prim hraje dobrá zábava, dějová struktura smysl rozhodně dává. Kde pak film vyloženě exceluje, jsou jednotlivé situace, které Black zvládl na výbornou.

Stále se spekuluje o tom, zda se Robert Downey Jr. v roli Iron Mana ještě vrátí, nicméně pro případ, že bychom se nějakým nedopatřením s Downeym měli loučit, dali si tvůrci záležet na tom, aby do filmu narvali opravdu to nejlepší, co ironmanovské komiksy nabízejí. Pokud vám kufříkové brnění nebo Tonyho naskakování za letu v Avengers připadali cool, pak v IM3 zažijete opravdové žně a můžu vás ubezpečit, že i v rámci až příliš sdílných trailerů jste pořád viděli jen zlomek triků, které má film v klobouku. Parádních technologií je celá řada, jejich použití je nápadité a nepřijde s nimi do styku zdaleka jenom Tony. Stejně tak se určitého vývoje dočká Starkova osobnost.

To je taky přesně ten způsob jak vynahradit nepřítomnost ostatních Avengerů – film se do Tonyho zakousne pořádně do hloubky a vytěží z něj maximum, stejně jako z ostatních postav z jeho světa. Pepper je střídavě silná proaktivní žena i spanilá dáma v nesnázích, Don Cheadle (alias War Machine/Iron Patriot) je ten správný parťák do nepohody, se kterým by Downey z fleku mohl točit policejní buddy movie, a s bývalým bodyguardem Happym (Jon Favreau) si užijeme řadu z nejvtipnějších scén filmu. A když už jsme u humoru – je ho hodně a patří k největším přednostem filmu. Iron Man 3 se nikdy nebere až příliš vážně a pokud by se byť náznakem zdálo, že určitá situace začíná být přitažená za vlasy, postavy neváhají samy sebe shodit a pomrknout na diváky.

Akce sice v žádném momentu nedosahuje kvalit závěrečné bitvy Avengers, ale co se ostatních Marvelovek týče, má ji dost možná více, než všechny sólovky dohromady. Shane Black bohužel není primárně akční režisér, takže realizace občas za dobrými nápady malinko pokulhává, ale v zásadě připravil velice příjemnou sérii soubojových, či jinak napínavých scén, které podle mě většinu fanoušků plně uspokojí. Nejzajímavější jsou potom dost možná překvapivě ty potyčky, u kterých nemá Tony plně k dispozici své brnění. Úplně nejhůř je bohužel realizovaná zrovna závěrečná bitva, ve které se toho možná děje místy až příliš a navíc se celá odehrává ve tmě. Rozhodně se však nejedná o nějaký průšvih, spíš o drobné zaváhání. Za každou cenu se ale vyhněte 3D! Obraz je trojrozměrný naprosto minimálně a je nechutně tmavý (nebo alespoň při mé projekci byl), takže byste jen zbytečně vyhazovali peníze navíc.

Přestože je možné mít drobné výtky proti malinko prostoduché dějové struktuře, je jinak Iron Man 3 perfektně zvládnutá velkolepá zábava, plná solidní (a místy výtečné) akce, působivých triků a skoro až třeskutého humoru. Iron Manovou nejsilnější zbraní je stále nepřekonatelné charisma Roberta Downeyho Jr., kterému dává plně vyniknout potměšilá neurvalost Shanea Blacka. Tomu se v komediálních výměnách může v Marvelu měřit pouze Joss Whedon, ve vypravěčské odvaze asi nikdo. I kdybyste totiž viděli úplně všechny trailery a znali zpaměti komiks Iron Man: Extremis (zakoupit na Heureka.cz), dokáže vás Black mnohokrát překvapit. Jeden dějový zvrat je dokonce natolik drzý, že část fanoušků dokonale otráví a od té druhé si vyslouží pobavený potlesk. Iron Man 3 je zkrátka skvělá zábava, druhý nejlepší film od Marvelu a dokonalá ukázka toho, že i v mainstreamových komiksových filmech pořád je co předvádět.

8/10

Iron Man 3

03.05.2013 | USA, Čína