Recenze: Dárek

Recenze: Dárek | Fandíme filmu
Jestli si potrpíte na pomalu budované napětí, čeká na vás dárek, nebo spíš pořádný dar. I když je pro hrdiny příběhu bude danajský.

Joela Edgertona asi budete znát jako herce. Pamatovat si jej budete především z Warriora, možná z Exodu nebo Velkého Gatsbyho. Ten kluk ušatá už delší dobu ale také píše a aktuálně se dal i na režii. A ještě, že to udělal, protože Dárek je thriller napjatý jak kšandy.

Trailery prozradily dost, přesto váhám, nakolik The Gift odhalovat, protože postupné dávkování informací je jedním z prostředků, který výrazně pomáhá s budováním nejistoty, ve které chce film diváka hezky vykoupat. Od určité chvíle samozřejmě začnete tušit, co zhruba zůstává nevyřčeno, ale podrobnosti i způsob, jakým se s nimi film vypořádá, podle mě překvapivé jsou. Události vnímáme očima nic netušící Robyn (Rebecca Hall), která se s manželem Simonem (Jason Bateman) přestěhuje do nového domu, nedaleko manželova rodiště. Pár náhodou potká v krámě Gorda (sám Edgerton), Simonova spolužáka ze střední, a pozve jej na večeři. Gordo je lehce neohrabaný ve společenských situacích, Robyn ale jinak připadá, že je to docela milý chlapík. Simon se jej však snaží za každou cenu zbavit. Možná je mu v přítomnosti vnucujícího se známého trapně...a možná neříká o Gordovi své ženě úplně všechno.

Tu a tam potkáme sousedy nebo Simonovy kolegy, jinak si ale celý film většinou vystačí s třemi ústředními postavami a často také s jedinou lokací – s moderním studeným domem, ve kterém se samotný člověk docela ztrácí a kolem dokola jej obklopují velká okna, jež vedou do stinné zahrady. Edgerton samozřejmě sází na ověřené triky napínavých thrillerů, jako jsou plíživé kamerové jízdy úzkými chodbami domu, rychlé střihy na překvapení za oknem nebo náhlý výkřik dosud tiché hudby. Zdaleka nejvíc ale film čerpá ze svých postav.

Edgertonův Gordo je ušlápnutý chlapík, který nejspíš býval otloukánkem třídy a svým způsobem jej chcete politovat. Na druhou stranu se ale bojíte, že vám zůstane na krku nebo hůř, začne se chovat divně. Předsudky velí, že jestli má člověk v životě potkat latentního úchyla, bude nejspíš navenek působit nějak takhle. Hall se perfektně transformovala do role moderní manželky z předměstí. Zařizuje dům, sní o dítěti, žije zdravě, je milou hostitelkou, je mírná a vstřícná žena. Svého muže zcela podporuje, ale stejně tak se jí příčí představa, že by se měla ke snaživému Gordovi najednou otočit záda.

I bez velkých slov Hall dokáže vyjádřit, že něco není v pořádku, ale pouze jí to rozežírá zevnitř, protože navenek jakožto milující manželka nemůže manželovi komplikovat kariérní rozjezd v novém místě. Zvlášť když v případné diskusi Simon vždycky má argumentační převahu a jeho chlácholivým slovům není moc jak vzdorovat. A Simon? Jason Bateman je typově ztělesněním úspěšného muže z vyšší střední třídy už vzhledem. Jeho hrdina je pak pracovitý, asertivní, má styl. S ženou má za všech okolností trpělivost, i když zrovna zní lehce paranoidě či přehnaně emocionálně. Zdánlivě dokonalý manžel, při bližším pohledu však vždycky dosáhne svého a názor kohokoliv dalšího jej zřejmě nijak zvlášť nezajímá.

S postupným rozkrýváním dávné historie napětí pomalu roste. Kdo vlastně co ví, jak to vnímá, jak se k tomu staví a k čemu to všechno povede. To jsou otázky, které se starají o to, aby bylo neustále co napjatě očekávat. Film si přitom poradí bez nějakých extrémně vyhrocených situací. Tím, že se mu daří budovat dokonalou iluzi skutečného světa, stačí později jen relativní maličkosti, aby s vámi atmosféra najednou pořádně zalomcovala. Ve skutečném životě také nepotřebujete mít v bytě po zuby ozbrojené komando, abyste se lekli a bylo vám úzko. Bohatě stačí, když do pokoje vletí holub a mlátí sebou po celé místnosti. A na podobné úrovni situací dokáže Dárek bravurně stavět.

K tomu všemu je tu navíc vynikající charakterní drama. V jakého člověka asi vyroste třídní otloukánek? Jaké důsledky může mít přezíravý egoismus? Jaké vlny může na jezeře života vyvolat jedna událost? Jak ovlivní vztah nedůvěra či rozčarování nad partnerovým nečekaným chováním? To všechno před námi trojice velice civilně prožívá, aniž by se pokoušela o nějaké okázalé „herecké koncerty“, plné velkých gest a teatrálních výstupů. Zkrátka a dobře se režisérskému debutantovi podařilo natočit velice sebevědomý thriller, který pozvolna budované napětí proplétá dobře napsanými a zahranými postavami, jejichž chování i motivace by byly zajímavé, i kdyby se film divákům neustále nesnažil rozbušit srdce.

8/10