Recenze: Zachraňte pana Bankse

Recenze: Zachraňte pana Bankse | Fandíme filmu
Tom Hanks jako pan Disney mámí z Emmy Thompson muzikál o Marry Poppins. Měli oscarové ambice, ale nedopadlo to. Zaslouženě?

Test na úvod. Víte, co pojí filmy Zachraňte vojína Ryana a Zachraňte pana Bankse, ve kterých se objevil Tom Hanks? V obou snímcích se vyskytuje poučka o tom, že nejlepším lékem na usínání je snaha zůstat vzhůru. Ale teď vážně. Pokud zbožňujete Mary Poppins anebo herce Toma Hankse, upalujte do kina, protože film Zachraňte pana Bankse vám nabídne od obojího požehnaně. My ostatní se pojďme na nejnovější hraný kousek studia Disney podívat trochu blíže.

Letos je to 50 let od premiéry disneyovské klasiky Mary Poppins, filmové adaptace populární knihy spisovatelky P. L. Traversové. A že to byla adaptace náročná. Samotný Walt Disney se ji snažil realizovat desítky let a revoluční výsledek, který kombinoval hraný projev, rozlehlé kulisy a ruční animaci, rozhodně stál za to a stojí za to dodnes. Traversová však měla v roce 1961 na natáčení jiný názor. A právě o Disneyho přesvědčování australské spisovatelky je snímek Zachraňte pana Bankse.

Dokážu si představit, že by byl film o samotné produkci Mary Poppins několikanásobně zajímavější. Sledovat práci trikařů v akci je přeci jenom líbivější téma, než rozhádané hašteření neústupných umělců. Přesto ale Zachraňte pana Bankse nedopadlo jako vyložená katastrofa. Spíše naopak. Vše je na svém místě, kamera kouzlí pěkné kompozice, herci v čele s Tomem Hanksem coby Waltem Disneym a Emmou Thompson jako Traversovou hrají sympaticky, základní před-produkční dějovou linku doplňují flashbacky ze spisovatelčina dětství, člověk si rád připomene líbivé muzikálové výstupy z původního filmu. A pokud se nehrají právě ty, skladatel Thomas Newman přimíchá svůj klasický klavír a hravý orchestr.

Naskýtá se ale otázka, zda se dá něco takového ještě označit za kouzlo filmu, nebo je to už slizké oblbování, otravné přetvařování a sebepropagace studia Disney, jako sluníčkového konglomerátu, kde se všichni nakonec dohodnou. Záleží asi na divákovi samotném. Překvapení je v tomhle filmu opravdu pomálu a kdybyhom si odmysleli všechny prostory studia, z Walta Disneyho udělali ředitele střední školy a z Traversové učitelku angličtiny, mohl by se film okamžitě vyexportovat na Disney Channel, hned po bok Hanny Montany. Neberte to jako čistokrevnou urážku, já jen od filmů očekávám trochu více než úhledně poskládané a přemalované klišé a konvence. Nejlepší tak zřejmě bude opustit všechny předsudky o studiu, jeho zakladateli, zákulisní drby o tom, jak to tehdy celé vlastně bylo, a film si užít jako nefalšovanou pohádku pro odrostlé. Tak mu pak můžeme nejlépe všechny neduhy prominout a hned se na takový film dívá lépe, věřte mi.

Melodramatická reklama na Mickey Mouse, nebo pohádka ze skutečného světa s velkým srdcem? Od obojího trochu. V animované sekci má Disney na experimentování Pixar, v té hrané by se měl učit třeba od takového TRONa, protože filmy typu Zachraňte pana Bankse se v jiných krajích posílají rovnou do nedělních programů celostátních televizí. Disney tentokrát v přetvářce balancuje v tom svém cirkuse tak jistě, že člověk přemýšlí nad tím, jestli tam někde není nějaký velký háček. Určitě je, jen se ho málokterému divákovi bude chtít po skončení hledat. I já vám doporučuji, abyste to nedělali a užili si tuhle poctu klasickému období Hollywoodu v celé její obyčejnosti. Svět se kvůli tomu určitě nezboří.

6/10