Recenze: Zimní příběh

Recenze: Zimní příběh | Fandíme filmu
Romance nabitá hvězdami zklamala zmateným dějem.

Akiva Goldsman, jeden z nejoceňovanějších scenáristů dnešní doby, si po úspěšné dvacetileté kariéře rozhodl rozšířit obzory a usednout na post režiséra. Ke svému debutu si dle očekávání napsal i scénář: adaptaci romantického fantasy románu Zimní příběh, amerického autora Marka Helprina, který ovlivnil mnohé dnes dobře známé autory. Například Neila Gaimana.

Hrdina příběhu, Peter Lake (Colin Farrell), je obyčejný zlodějíček, kterému jde momentálně o krk, protože se nepohodl se svým bývalým zaměstnavatelem Pearlym Soamesem (Russel Crowe). A pokud na něj byl Pearly naštvaný předtím (z jakýchkoliv, pro diváka nepříliš jasných důvodů), tak poslední kapkou je, když se Peter zachrání díky zásahu vyšší moci v podobě létajícího koně. (Onen kůň je ve skutečnosti pes, nebo to alespoň tvrdí Pearly.) Díky koni s psí podstatou se Peter seznámí s krásnou, ale souchotinami smrtelně nemocnou Beverly Penn. A dle očekávání se zamiluje na první pohled. A jistě vás nepřekvapí, že ani tento fakt nečiní skrz naskrz zlého Pearlyho příliš šťastným.

Další vývoj událostí nás zavede do současného New Yorku, ale celá tato část zabere navzdory svojí zdánlivé důležitosti sotva čtvrtinu filmu. Akiva Goldsman při adaptaci sedmisetstránkového románu vsadil především na romantiku a tak všechny ostatní aspekty vyšumí jaksi do ztracena. Divák, kterému se daří udržet pozornost mezi kýčovitou romantikou a irelevantními výstupy Russela Crowea a Willa Smithe, bude nadmíru zmaten. A to příběh sám o sobě není nijak komplikovaný. Je to právě naopak. Zimní příběh je v jádru jednoduchá romantická fantasy, kterou se filmařům povedlo až nepochopitelně zašmodrchat.

Největší pozornost k Zimnímu příběhu přitahuje záplava známých jmen. Obeznámenému diváku ovšem rychle dojde, kde je zakopaný pes (nebo kůň, chcete-li): Akiva Goldsman napsal scénář k Čisté Duši, Já, robotovi nebo Já, legendě. Russel Crowe a Will Smith s Jennifer Connely vás tudíž nepřekvapí. Slavní herci navíc filmu nijak výrazně nepomohli. Poslední jmenovaná hraje už poněkolikáté svobodnou, zoufalou matku, Crowe většinu času odříkává nepříliš smysluplné repliky a neví co má vlastně hrát a Smith na celou tu taškařici pohlíží s téměř stoickým nadhledem. Bez touhy po krutosti si dovoluji poznamenat, že by kdokoliv z řečených Goldsmanovi prokázal daleko větší službu tím, že by mu celý projekt vymluvil.

Colin Farrell na druhou stranu odvádí standardně dobrý výkon a jeho psí pohled obměkčí snad i skálu. Společně s hereckou partnerkou Jessicou Bown Findlay (Panství Downton) tvoří sympatický pár, kterému byste mnohé odpustili, kdyby hrál v něčem z pera Nicholase Sparkse, namísto chaotické, nedotažené, magicky osudové hříčky.

Vizuální podoba snímku dává najevo, že nejde o nijak zvlášť lacinou produkci. Vše je naleštěné, kostýmy a kulisy bez chybičky, CGI podařené. Technicky není Zimnímu příběhu co vytýkat. To, co režisérský debut Akivy Goldsmana paradoxně potřeboval, je jiný scenárista. Dobře rozumím tomu, co může knižní předloha pro mnohé znamenat, ale její převod na filmové plátno v tomto případě nedopadl dobře. Osudová láska odehrávající se v nefungujícím a nevysvětleném světě diváka neupoutá očekávaným způsobem. Z celého filmu mám nakonec pocit, jakoby se se Goldsman nechal unést příliš silnými city k látce, což mu zamlžilo logické uvažování a jindy vytříbené scenáristické schopnosti.

Film natočený skvělým scenáristou, který si jeho režií neudělal ostudu. Na druhou stranu jde ovšem i o film, který by nejspíš potřeboval jiného scenáristu. Zimní příběh je v jádru nepříliš komplikovaná romantická fantasy, ovšem odvyprávěná zbytečně složitým a nepřehledným způsobem.  Pokud podléháte psímu pohledu Colina Farrella a máte rádi létající koně, můžete to s filmem zkusit, jinak se mějte na pozoru.

5/10