Recenze: Hra na hraně

Recenze: Hra na hraně | Fandíme filmu
Justin Timberlake si v pokerovém thrilleru došlápnul na Bena Afflecka. Dokázali oba pánové nabídnout alespoň solidní zábavu?

Na úvod je třeba si ustanovit, že Hra na hraně je zhola zbytečný film. Při jeho sledování nebudete omráčeni chytrou zápletkou, výborným obsazením ani kvalitní režií. Přesto ale nabídne poměrně příjemnou podívanou, po které vám nebude špatně od žaludku a možná vás definitivně přesvědčí, že Ben Affleck nebude mít s rolí Batmana nejmenší problém. Na podzimní thriller od režiséra skvělého Obhájce je to ale trochu málo.

Vysokoškolský student Richie Furst (Justin Timberlake) si na studia přivydělává hraním pokeru online. Když ho v jedné z her okrade podřízený magnáta Ivana Blocka (Ben Affleck), Richie se rozhodne jet za Ivanem do Kostariky (kde se Ivan schovává před zákonem), aby dostal své peníze zpět. Pokud čekáte zajímavou sondu do světa špinavých praktik hazardu, s největší pravděpodobností budete zklamáni. Úvod na univerzitě ještě dává naději, že bychom se mohli dočkat trochu dospělejší, pokerové verze pět let starého Oko bere, kde se pokusili kasina ve Vegas okrást Jim Sturgess a Kevin Spacey. Nic takového se bohužel nekoná, protože jakmile přijede Timberlake do Kostariky, nosnější děj v podstatě neexistuje a film se rozpadá jen na jednotlivé epizody.

Ty však nejsou vůbec špatné. Především Timberlakeovy dialogy s Affleckem patří k tomu nejlepšímu, co film nabízí. Ani jeden z herců zde sice nepředvádí svůj nejlepší herecký výkon v kariéře, oba jsou ale dostateční sympaťáci na to, abyste jim jejich role věřili. Především Affleckova postava hraje takřka po celý film zajímavou hru s divákem, kdy si nejste naplno jisti, jestli je Ivan Block skutečně až takový parchant. Block není laciný záporák, který by měl charakteristický ďábelský smích a stál za zabitím celé Furstovi rodiny. Budete chápat jeho motivaci, jeho rozhodnutí, a i když je oboje někdy dosti sporné, jeho jednání je minimálně v první hodině filmu ospravedlnitelné. Navíc ze sebe sype zábavné hlášky o prohnilosti systému v USA.

Škoda, že scénář je jen naprosto průměrnou thrillerovou svačinou a kdo někdy v životě viděl alespoň dva podobné filmy, bude mít od poloviny jasno, kam děj směřuje. Za skromných devadesát minut stopáže nestihne Hra na hraně vybudovat solidní příběh a víc prodat své postavy. Vedlejší postavy agenta FBI (Anthony Mackie) a Blockovy přítelkyně (Gemma Arterton) se zjeví jen na pár minut a do příběhu sotva zasáhnou. O to paradoxnější je, že do podobných rolí tvůrci obsadili tak známé herce.

Podle některých replik ve scénáři a některých scén podbarvených voice-overem Justina Timberlakea působí Hra na hraně jako pokus o opravdovou sondu do světa podvodů při online hazardu. Moralizování ale jaksi nefunguje, protože hlavní hrdina má po celý film úplně stejně pochybný charakter jako záporák Block a z celé situace se vlastně vůbec nepoučí. Výsledek jako kombinace moderního, navoněného thrilleru s dramatem s životopisnými prvky typu Social Network (lehká nadsázka). To může znít na papíře fantasticky, ale díky průhlednému scénáři a nezainteresované režii Brada Furmana z toho vznikl jen fajnový odpočinkový thriller.

Hra na hraně je poměrně příjemné zakončení kalendářního léta, ale při sledování se nebudete moci zbavit dojmu, že sdělení, které se formovalo v úvodních minutách, se okamžitě vytratilo a zůstala jen nepřekvapivá dějová kostra. Exotické prostředí, sympatická ústřední dvojka a sexy Gemma Arterton dělají mnohé, ale z podobně zajímavého námětu toho mohlo vzniknout podstatně víc, než jen thriller na jedno nudné odpoledne.

6/10