Box Office: Mainstream je v pokladnách mrtvý, oscarovky vystrkují drápky

Box Office: Mainstream je v pokladnách mrtvý, oscarovky vystrkují drápky | Fandíme filmu
Universal Pictures
Jediná novinka v TOP 10 utržila pekelně málo. Ale podaří se Oppenheimerovi pokořit magickou miliardu?

Situace v kinech je bídná. Na největším a určujícím trhu ve Spojených státech všechny filmy dohromady utržily za víkend jen 62 milionů. To by i v loňském roce patřilo mezi nejslabší výsledky, letos to znamená prozatímní „prvenství“. Výsledek je dokonce o 8% slabší, než zaznamenal stejný víkend před rokem. Na vině jsou stále ještě odklady premiér způsobené loňskými hollywoodskými stávkami, nevýrazné novinky a nedostatek trvalek z loňského prosince. Wonka si sice pořád vede slušně, ale není to žádný Avatar nebo Spider-Man.

V takovém víkendu, kdy se jeden jediný film horko těžko vydrápal v žebříčku tržeb nad deset milionů, se klidně můžeme prioritně podívat na to, jak si momentálně vedou filmy, které nějakým způsobem promlouvají do letošního oscarového zápolení. Protože v současné bídě jsou i jejich nižší tržby docela viditelné.

Jak si vedou oscaroví adepti

Jednoznačným premiantem jsou v tomhle směru Chudáčci (Poor Things). Jde o jediný film v top desítce, který si oproti minulému týdnu polepšil. Studio Searchlight snímek trpělivě nasazuje do dalších a dalších kin, spolu s tím, jak sbírá nejrůznější nominace a ceny. V USA to tento víkend stačilo na tržby ve výši 2 milionů, mezinárodně dokonce rovnou na 5 milionů, protože se konečně film dostává na vyšší počet trhů. To znamená 20 milionů celkově v USA, 13 mezinárodně a přes 33 celosvětově. Očekává se, že v úterý film získá řadu nominací na samotné Oscary, takže by divácký zájem měl vydržet i nadále.

Do boje o Oscary promluví prakticky s jistotou American Fiction. Řízná satira navýšila počet kin a udržela tak návštěvnost na zhruba stejné úrovni jako minulý týden. V tržbách to znamená 1,8 milionu k dobru a prozatím celkem 8 milionů. Chlapec a volavka (The Boy and the Heron) na první pohled s 800 tisíci nijak neoslní, ale s úhrnnou částkou 43 milionů jde teprve o druhé animé za poslední dvě dekády, kterému se v USA podařilo přelézt přes čtyřicetimilionovou hranici. Chybí už jen pár drobných k tomu, aby se podařilo pokořit Pokémon 2: Síla jednotlivce z roku 2000. Z „Volavky“ se tak stane třetí nejúspěšnější neamerický animák ve Spojených státech. A to jde o lehce náročnější snímek bez prvoplánových komerčních záměrů. Velká gratulace. Celosvětově je utrženo skoro 160 milionů, primárně z východní Asie. Chlapec a volavka se spolu se Spider-Manem: Napříč paralelními světy popere o Oscara pro nejlepší animák roku.

Na první pohled titěrnou částku, 447 tisíc, utržil za víkend historický film Zóna zájmu (The Zone of Interest). Tuhle částku se nicméně podařilo utržit v pouhopouhých 82 kinech! Dohromady je zatím utrženo 1,5 milionu a zájem jednoznačně poroste – předpokládá se totiž, že film bude oscarovým favoritem v cizojazyčné kategorii. A oscarové okénko uzavřeme spolu s Oppenheimerem. Ten má sice půl roku po premiéře a už je k vidění na domácím videu, ale v kinech je tak mrtvo, že jej některé sály zkoušejí promítat znovu. Tenhle týden to v USA přidalo dalších 220 tisíc. To znamená v USA dohromady už 326,9 milionu a snímku chybí jen dva miliony k tomu, aby hororové To sesadil z pozice historicky pátého nejúspěšnějšího mládeži nepřístupného filmu v kinech. Celosvětově je utrženo 955 milionů a stále se čeká na premiéru v Japonsku. Že by se nakonec režiséru Christopheru Nolanovi (třeba i za pomoci případných oscarových repríz) s mládeži nepřístupným, tříhodinovým konverzačním filmem o válce a politice podařilo utržit celosvětově přes 1 miliardu dolarů?

V tradičním top tenu je to bída

To byly oscarové perličky, teď k víkendové top desítce. Na čele žebříčku je remake Mean Girls. Zájem poklesl skoro o 60%, při celkově slabé návštěvnosti to stále stačilo na prvenství. V USA za víkend utrženo přes 11 milionů a úhrn je ve výši 50 mega. Mezinárodní trhy zatím celkově přispívají částkou 16 milionů. Muzikál to nakonec může dotáhnout cca na 150, což vzhledem k pětinovým nákladům není vůbec zlé.

Na druhé příčce The Beekeeper s 8 miliony. Mládeži nepřístupná mlátička s Jasonem Stathamem v hlavní roli při svém druhém víkendu v kinech prodala lístky za slušných 8 milionů a celkem má zatím z Ameriky 31 milionů. Zbytek světa za víkend přisypal 14 milionů a celkem to na mezinárodním poli dělá 44 mega. Zhruba čtvrtina z toho přistála z Číny, kde je Statham celkem populární díky MEGovi a Expendables. Když už je o Postradatelných řeč, tak za pouhé dva týdny The Beekeeper utržil dvakrát tolik, než Expend4bles: Postr4datelní za celou dobu svého promítání! Vše nasvědčuje tomu, že kdysi ambiciózní akční týmovka už má dnes šanci jen na domácím videu.

Následuje Wonka, zatím poslední regulérní mega hit. Za víkend utržil přes 6 milionů v USA a přes 10 milionů mezinárodně. Severoamerický úhrn se rovná hodnotě 187 milionů, což Wonku zatím řadí na pozici osmé nejúspěšnější premiéry roku 2023. Úplně vyloučené není ani poražení Ant-Mana 3 ze sedmé příčky (214 milionů) Celosvětově to dohromady zatím dělá 531 milionů a tedy průběžně devátý nejlepší výsledek mezi loňskými premiérami. Reálně vypadá dosažení minimálně sedmé příčky, kde je v tuhle chvíli Malá mořská víla (569 milionů).

Čtvrtá příčka víkendového žebříčku patří mládeži nepřístupné romantické komedii S tebou nikdy (Anyone but You). Tržba za uplynulé tři dny je v Severní Americe 5,4 milionu a celkem už 64 milionů. Během týdne snímek pokoří Vstupenku do ráje a stene se v amerických kinech druhou nejúspěšnější romantickou komedií od pandemie. Kina z ostatních zemí prodala víkendové vstupenky za dalších více než 10 milionů. Globální součet tak těsně překonal 100 milionů dolarů, což je víc než čtyřnásobek výrobních nákladů. Studio si mne ruce a čeká alespoň dalších 50 milionů pro své kynoucí prasátko.

Pětku uzavírají animovaní Ptáci stěhováci (Migration). Ti mají 5,3 milionu z USA, a skoro 7 milionů ze zbytku světa. Dohromady je utrženo už 191 milionů a může z toho nakonec být třeba 220. Při rozpočtu 75 milionů (plus pár desítek na propagaci) z toho nakonec může koukat pro studio i nějaký ten zisk, až se po promítání v kinech (která dostávají zhruba polovinu peněz z každé prodané vstupenky) film dostane také na domácí video.

Aquaman a ztracené království (Aquaman and the Lost Kingdom) se snaží statečně, ale nebude mu to nakonec mnoho platné, protože byl předražený a začal mizerně. Při svém pátém víkendu v amerických kinech utržil zhruba 3,7 milionu, což je asi třetina toho, kolik během svého pátého víkendu zvládl před lety první Aquaman. V USA má zatím „dvojka“ pod čepcem celkem 114 mega a finální účet může navýšit ještě potenciálně o dalších 10. Mezinárodně je zájem o něco vyšší. Víkendová tržba činila skoro 10 milionů, celkem to z neamerických trhů dělá 282 milionů a celkem už 396 mega.

Definitivně se povedlo pokořit Black Adama (393 milionů) a stát se nejúspěšnějším komiksovým DCEU filmem od prvního Aquamana. Podaří se pokořit kulatou laťku 400 milionů a není vyloučeno, že to Ztracené království dotlačí až někam ke 440. Nic se ale nemění na tom, že film s oficiálně udávaným rozpočtem 215 milionů a alespoň stomilionovými náklady na reklamu by potřeboval utržit minimálně o polovinu více, aby se mohl vůbec zaplatit. Přičemž náročné mnohasetmilionové produkce žádné studio netočí proto, aby se horko těžko zaplatily…

O jedinou novinku v top desítce, sci-fi I.S.S., byl jen minimální zájem. Za tři dny utržila 3 miliony, možná to nedotáhne ani na 10 a celá premiéra v kinech je pro snímek spíše přilepšení a reklama pro uvedení na domácím videu. Osmá příčka patří hororu Noční koupání (Night Swim). Víkend přispěl do kasičky 2,7 milionu, celkem Spojené státy hlásí skoro 24 milionů a celý svět 37 milionů. Padesátku by se nakonec mělo podařit překonat, takže tenhle mokrý horor s patnáctimilionovým rozpočtem skončí finančně bez potíží v suchu. A ještě před desátými Chudáčky v top desítce najdeme The Boys in the Boat. Ti za víkend utržili 2,3 milionu, celkem mají 45 milionů a brzy už zřejmě zmizí ze zřetele.

Nabídka premiér příštího víkendu je ještě slabší, než ta aktuální, takže na nějaké zajímavější tržby si budeme muset počkat až do února.

Foto: Oppenheimer

Zdroje: Box Office Mojo, The Numbers, Luiz Fernando, Deadline

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2024 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest