Oppenheimer: Jen v Česku jej mohou Evropané vidět tak, jak režisér Nolan zamýšlel

Oppenheimer: Jen v Česku jej mohou Evropané vidět tak, jak režisér Nolan zamýšlel | Fandíme filmu
Universal Pictures
Zobrazit další 3 obrázky
Nikde jinde v kontinentální Evropě není ultimátní verze epického dramatu dostupná. Lístky mizí neskutečným tempem.

Filmoví nadšenci asi vědí, že režisér Christopher Nolan miluje analogový formát IMAX. Tedy fyzický filmový pás s obří velikostí políčka, na který natočíte obraz v takové velikosti a detailu, do jakých se digitální kamery začínají dostávat teprve v posledních několika letech. Části filmu točil Nolan přímo na IMAX kamery (v těch momentech se obraz roztáhne na úplně celé IMAX plátno), část na „obyčejný“ 65mm film. Aby to nebylo příliš jednoduché, má film navíc plných 180 minut, což bylo naprosté maximum, jaké IMAX promítačky fyzicky byly schopné zvládnout (z hlediska velikosti cívky s filmem a její váhy)...Tedy po tom, co technicky provedli několik drobných úprav, bez nichž by to nešlo.

Po celém světě vznikly historicky toliko stovky IMAX biografů, které byly tento ultimátní formát vůbec schopné přehrát. (Většina IMAX kin se stavěla až v době, kdy už se promítalo pouze digitálně). I tyhle původní IMAX sály však postupně odstraňovaly své staré analogové IMAX promítačky. Každý další film natáčený na IMAX kamery, předurčený k výjimečnému zážitku v IMAX kinech, se tak promítal na menším a menším počtu míst. Konkrétně Oppenheimer se celosvětově promítá v Nolanem preferovaném (zamýšleném) formátu pouze ve 30 kinech světa. Většina z nich je v USA, několik v Kanadě, Británii a Austrálii. V celém zbytku světa je jedna jediná země, kde je film v ultimátním formátu k vidění. Jediná neanglofonní země, jediná země v kontinenální Evropě, Africe, Oceánii, Asii, střední nebo jižní Americe. Je to Česko.

Maximalistickou verzi snímku nabízí kino IMAX na pražské Floře. Kino sice už před lety také vyměnilo analogovou promítačku za digitální, ale tu původní nevyhodilo, uschovalo a stále ji udržuje v kondici. Flora tak mohla divákům nabídnout hned několik analogových IMAX projekcí i v době, kdy už byly běžně dostupná jen digitální představení. Pokud nemám nějaké zatmění paměti, tak pro předchozí Nolanův film, Tenet, se analogová promítačka v Česku bohužel nenasadila, ale teď pro Oppenheimera je znovu v akci.

Společnost Cinema City téhle výjimečné divácké příležitosti dělala na sociálních sítích pečlivé promo, a tak snad ani nepřekvapí, že jsou projekce téměř beznadějně vyprodané! Film se na Floře sice promítá rovnou čtyřikrát denně, přesto se na několik nejbližších představení nedostane vůbec, na ty pozdější seženete vstupenky jen někam do růžku a teprve s odstupem deseti, čtrnácti dnů objevíte v hledišti volná i taková místa, která se začínají blížit středu sálu! Je zdokumentováno, že se k nám sjíždějí filmoví nadšenci z celé Evropy, takže můžeme hovořit o tom, že jsme v epicentru kontinentální filmové události léta.

Pokud jste nikdy IMAX film neviděli, tak se možná ptáte, jestli vůbec má cenu honbu za vstupenkami podstoupit a trpělivě čekat na volné termíny. Dobrý film by ostatně měl na diváka zapůsobit v jakémkoliv provedení. A pokud nejste cinefilové, tak možná ani IMAX k životu nepotřebujete. Ale co vlastně nabízí? Sál IMAX je jedinečný už obřím plátnem, které vás dokáže výrazně vtáhnout do děje i při digitální projekci. Analogový IMAX má navíc kvalitu obrazu, jako nic jiného. Uvidíte ještě víc detailů, ještě větší jemnokresbu obrazu, ještě živější barvy a výraznější kontrasty. Je to skutečně na první pohled patrný rozdíl, který dokáže z návštěvy kina udělat zážitek, i kdyby vás film jako takový nakonec třeba nestrhnul.

Přitom by mohl, protože recenze pro Oppenheimera jsou veskrze pozitivní. Průměrná známka profesionálních kritiků na agregátoru Rotten Tomatoes je v tuto chvíli 8,8 z deseti. Recenzenti hovoří o strhujícím audiovizuálním zážitku, jaký se vyplatí zažít v co nejmohutnějším kině, který historickou osobnost fyzika Oppenheimera a vývoj atomové pumy dokáže ztvárnit skutečně poutavým způsobem a dává prostor celé řádce skvělých herců (Cillian Murphy, Robert Downey Jr., Emily Blunt, Matt Damon…), aby se předvedli ve vynikajícím světle.

Kdyby vám příslib velkého zážitku a dobré recenze k vyražení do kina nestačily, tak lákadlem pro část publika může být také to, že byl celý velkofilm natočený bez digitálních triků. Nolan se už od prvotních chvíle rozhodl, že všechny efektové scény budou realizovány prakticky – tedy přímo před kamerou, za pomoci mechaniky, optických iluzí apod. Jednak to má prostě rád, byl přesvědčený o tom, že to bude možné dokázat a věří, že praktické efekty jsou v řadě případů působivější. Největším argumentem však pro něj bylo, že praktické efekty budou v souladu s obsahem filmu. Podobně jako jaderná energie je nepředvídatelná, jsou nepředvídatelné i praktické efekty. Nemůžete dopředu vědět, že všechno klapne. Řada pasáží filmu má podle Christophera působit až děsivě a toho se podle něj snáz docílí právě skrze praktické efekty, protože na ty digitální diváci nikdy tak vyděšeně reagovat nebudou, podvědomě u nich cítí tu zmiňovanou bezpečnost, nevyzpytatelnost se vytrácí.

Kdybyste pořád ještě váhali, zda je Oppenheimer pro vás, kolem textu najdete tři výživné upoutávky, u nichž si můžete udělat definitivní představu o tom, zda se do kina vypravit. Ať už do IMAXu nebo někam jinam.

Oppenheimer je epický thriller o nevyzpytatelném muži plném paradoxů, který musel riskovat zničení světa, aby jej zachránil. Scénář vychází z Pulitzerovou cenou oceněné knihy American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer od Kaie Birda a Martina J. Sherwina. V hlavnírch rolích Cillian Murphy, Emily Blunt, Matt Damon, Florence Pugh, Rami Malek, Alden Ehrenreich, David Krumholtz, David Dastmalchian, Kenneth Branagh, Benny Safdie, Josh Hartnett, Dane DeHaan, Jack Quaid, Gary Oldman, Matthew Modine, Jason Clarke, James D’Arcy, Michael Angarano, Matthias Schweighöfer, Gustaf Skarsgard, Harrison Gilbertson, Emma Dumont, David Rysdahl, Louise Lombard, Guy Burnet, Danny Deferrari, Josh Peck, Casey Affleck a Robert Downey Jr. Režíruje Christopher Nolan. Datum české premiéry je stanovené na 20. července 2023.

Foto: Universal Pictures

Zdroje: IMAX, Collider I, II

Galerie: 4

Oppenheimer: Jen v Česku jej mohou Evropané vidět tak, jak režisér Nolan zamýšlel | Fandíme filmu Oppenheimer: Jen v Česku jej mohou Evropané vidět tak, jak režisér Nolan zamýšlel | Fandíme filmu Oppenheimer: Jen v Česku jej mohou Evropané vidět tak, jak režisér Nolan zamýšlel | Fandíme filmu Oppenheimer: Jen v Česku jej mohou Evropané vidět tak, jak režisér Nolan zamýšlel | Fandíme filmu

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2024 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest