Indiana Jones 5: První recenze pro závěr série jsou venku

Indiana Jones 5: První recenze pro závěr série jsou venku | Fandíme filmu
Lucasfilm
Zobrazit další 4 obrázky
Pátý díl ságy se snaží být uctivý a nikoho nenaštvat. Je to ale dobře?

Na festivalu v Cannes měl včera večer slavnostní premiéru snímek Indiana Jones a nástroj osudu. Některá velká Hollywoodská média rozebírají, jak dlouhý a intenzivní měl snímek divácký potlesk, jestli se víc tleskalo Indymu nebo jiným filmům. Podobně abstraktní „hodnocení“ ale vůbec nemá smysl rozebírat, protože záhy byly zveřejněny regulérní dlouhé recenze, kde se svůj názor na film vykreslují zevrubně profesionální kritici.

Recenzí ve chvíli přípravy tohoto článku vyšly nižší desítky, a když si je prolistujete, tak to na první pohled vypadá, že široká divácká veřejnost by v kinech mohla být celkem spokojená. Snímek je kompetentně natočený, nepokouší se o žádné velké novoty. Indy je pořád Indy, Harrison Ford si roli užívá, akce šlape, vtipy fungují a dobrodružných míst se navštíví spousta. Zápletka je zhruba na úrovni předchozích filmů.

Pokud vás dosud míjely propagační materiály, tak vězte, že se děj odehrává ve dvou časových rovinách: Během druhé světové války (s digitálně omlazeným Fordem) a na hraně sedmdesátých let. V obou linkách se Indy a nacista Voller (Mads Mikkelsen) honí za dvěma půlkami artefatku, který by v nesprávných rukou mohl nadělat pořádnou paseku.

Díky posunu v čase má film větší prostor přidávat různá nostalgická ohlédnutí za předchozími filmy, což jedni mohou vnímat jako určitou tvůrčí lenost, jiní jako milé rozjímání nad tím co bylo dřív, než se sága spolu s pátým filmem definitivně rozhodla odejít do důchodu. A takhle dvojí pohled lze podle rozpolcených recenzí mít na prakticky všechno, co snímek nabízí.

Nástroj osudu se nepokouší dát Indymu nějaké nové vrstvy, ukázat jej v novém světle, nebo jeho příběhům propůjčit nový kontext. Vypadá to, že po neslavném přijetí předchozího snímku (Království křišťálové lebky) se novinka snaží především o to, aby hladila po srsti, nikoho nenaštvala, maximálně evokovala „starého dobrého Jonese“ a vynasnažila se vše profesorsky uzavřít. Někteří recenzenti to vnímají jako skvělou volbu a povedený návrat do dobrodružné zábavě starších Fordových výprav. Jiní se domnívají, že jsme dostali vyprázdněný komerční produkt, který je řemeslně dobře odvedený, ale krom peněz a nostalgie nedokáže dát jediný skutečný důvod pro to, proč by se měl slavný archeolog s bičem znovu vracet na scénu.

Krom chválené akce, u níž si řada kritiků libuje, že je daleko hmatatelnější, než u místy příliš digitálního Království křišťálové lebky, se hodně pochval snáší také na dobrodružného, zábavného ducha a na ústřední postavy. Ford je zkrátka Indiana tělem i duší, akorát s postupujícím věkem ještě větší bručoun. A Phoebe Waller-Bridge v roli kmotřenky Heleny je jiskřivým osvěžením celého vyprávění. Moc chvály nesklízí jen záporák Woller, vypadá to, že jde o celkem tuctovou postavu nacistického vědce, jakých jsme viděli mraky.

Jestli se připojíte k těm, podle nichž se Indy rozloučil solidně, bez zbytečných zaváhání, anebo naopak mezi ty, podle nichž je dobrodružná hra na jistotu u takhle slavné značky příliš málo, o tom se více dozvíte už 29. června, kdy snímek dorazí do našich kin. Zatím si můžete pustit upoutávky.

Indiana Jones a nástroj osudu znovu představí Harrisona Forda jako populárního lovce pokladů, jenž se 29. 6. 2023 po čtrnáctileté pauze ještě jednou vrátí, aby (zřejmě) uzavřel současnou sérii dobrodružných příběhů. Režíruje James Mangold. Dále hrají Phoebe Waller-Bridge, Thomas Kretschmann, Mads Mikkelsen, Boyd Holrook, Toby Jones, Antonio Banderas a Shaunette Renée Wilson. Hudbu složí John Williams.

Děj se odehrává v roce 1969, souběžně s vesmírnými závody. V téhle době se Indy dozvídá nepříjemnou pravdu: Součástí amerického vesmírného programu byli bývalí němečtí nacisté. Otázkou je, „jak moc bývalí“? Tohle všechno Indyho rozčiluje. Jako starý muž už si začíná připadat, že světu přestává rozumět. Zatímco on se vždycky snažil rozkrývat tajemství naší planety, teď je lidstvo posedlé vyhlížením ke hvězdám. Lidé si najednou našli nové hrdiny a podle Indyho soudu hledají úplně zbytečně něco „tam nahoře“, ačkoliv tam není vůbec nic. A co hůř, za tím vším stojí Jonesovi zapřísáhlí nepřátelé.

Zdroje: Rotten Tomatoes, Screen Rant, Joblo, Slashfilm, Movieweb,

Indiana Jones 5: První recenze pro závěr série jsou venku | Fandíme filmu Indiana Jones 5: První recenze pro závěr série jsou venku | Fandíme filmu Indiana Jones 5: První recenze pro závěr série jsou venku | Fandíme filmu Indiana Jones 5: První recenze pro závěr série jsou venku | Fandíme filmu Indiana Jones 5: První recenze pro závěr série jsou venku | Fandíme filmu