Recenze: Jedna mezi oči

Recenze: Jedna mezi oči | Fandíme filmu
Sylvester Stallone masakruje padouchy pod dohledem režiséra Waltera Hilla. Stojí to za vidění?

Odpověď není tak jednoduchá, jak by se mohlo na první pohled zdát, či jak bych si já osobně přál. Totální finanční výbuch v amerických kinech by spíš nahrával teorii, že Jedna mezi oči (Bullet to the Head) je extrémně nepovedenou záležitostí, jejíž kinodistribuce byla strategickou chybou. První tvrzení se nezakládá na pravdě, neboť akční kriminálka určité kvality bezpochyby má a svoje fandy si asi najde. Druhé zjištění je naopak pravdivé do posledního písmenka, jelikož Slyova sólovka reálně neměla šanci uspět. Jedná se spíše o direct-to-dvd produkt, jenž ocení především věrní fanoušci newyorského svalovce. Ostatním zcela jistě postačí, když se na Hillův počin podívají v televizi, eventuálně na DVD či Blu-ray. To je i důvod, proč vznikla tato recenze. Snímek totiž právě dnes vstupuje na český trh. Odkazy do obchodů najdete tradičně na konci článku.

Je logické, že Sylvester Stallone nemůže (nechce) být živ pouze z akční ságy Expendables: Postradatelní, do níž se mu v minulých letech podařilo nahnat většinu prošedivělých filmových bouchačů. A je bezesporu dobře, že stále má chuť do práce, protože oldschoolové akce není nikdy dost. Tentokrát si střihnul neworleanského nájemného zabijáka jménem Jimmy Bobo (jak trefné), jenž sice neváhá pro peníze zabíjet, ale současně lpí na určitých zásadách a pravidlech. Když je zavražděn jeho parťák, ocitá se charismatický drsňák uprostřed nebezpečné hry, v níž půjde o život nejen jemu, ale i jeho blízkým. Tak trošku z donucení spojí síly se snaživým washingtonským policistou v podání rychlého a zběsilého Sung Kanga a společně začnou dupat na kuří oka místním zkorumpovaným a prohnilým hlavounům. Zanedlouho budou ulice zalité krví.

Režisér Walter Hill nenatočil větší hit pěknou řádku let a pravděpodobně už se tak ani nestane. Průhledný a jednoduchý příběh by se dal odpustit. Téma pomsty je nadčasové a v různých formách se s ním setkáváme prakticky neustále. V tomto případě si scenáristické duo Hill a Camon opravdu život příliš nekomplikovalo, což je docela bolestivě znát, protože je to prostě až moc hloupé. Veškeré dění se omezuje na Kangův telefonát, který naši dvojku hrdinů vždy přivede ke jménu padoucha, přičemž následuje bitka nebo přestřelka, rezultující v usmrcení zloducha. Tímto způsobem se postupně prokousáváme hierarchií zločinecké organizace, abychom si na samotném konci mohli užít vcelku efektní a řemeslně poctivý souboj Sly vs. Jason Momoa. Problém je v tom, že vata mezi jednotlivými levely je zoufalé nudná, scény mnohdy skoro nenavazují, tempo hapruje a celé to má takový prazvláštní televizní look. Kang se neustále tváří kysele, takže charismatický Stallone má plné ruce a nohy práce, aby Jednu mezi oči dokopal alespoň ke slabšímu průměru. Zachraňují to zejména akční sekvence, jejichž brutalita a přímočarost je docela osvěžující. Sice mě občas štval frenetický střih, ale i tak tato dimenze funguje.

Verdikt:

Sylvester Stallone je pořád frajer, nechybí mu sebejistota, jiskra a je schopen docela důstojně pronášet i přiblblé repliky toho nejhrubšího zrna. Na druhou stranu nelze očekávat, že zvládne udělat hitovku z čehokoli. Tuplem se mu to nemůže podařit s tak pitomým scénářem, jakým se může pochlubit právě tato nostalgická akční kriminálka. Když k tomu připočtete dysfunkčního a povětšinou nevtipného parťáka, sterilní režii a trapné výkony dvojice Christian Slater & Adewale Akinnuoye-Agbaje, nevyjde vám zrovna dvakrát pozitivní hodnocení. Ačkoliv akční scény šlapou obstojně, tak nad průměr se jednoduše nedostanete, ani kdybyste se na hlavu stavěli.

5/10