Martin Scorsese: Služby jako Netflix devalvují kinematografii

Martin Scorsese: Služby jako Netflix devalvují kinematografii | Fandíme filmu
Warner Bros.
Slavný filmař sice s Netflixem a Applem spolupracuje, nicméně streamovací služby mu obecně zas tolik nevoní.

Legendární americký režisér Martin Scorsese (Mafiáni, Skrytá identita, Irčan) nemá problém říct svůj názor, ačkoliv může být pro leckoho poněkud nepohodlný. Potvrdilo se to v eseji Il Maestro, kterou osmasedmdesátiletý filmař zveřejnil v prestižním časopise Harper’s Magazine. Text je v prvé řadě poctou velikánovi italské kinematografie Federickovi Fellinimu (Silnice, Osm a půl, Amarcord), leč Scorsese v něm na začátku rovněž tepe do streamovacích služeb a množících se videoték. Podle jeho soudu jsme dnes svědky toho, jak je filmové umění "systematicky devalvováno, odsunováno, ponižováno a redukováno na nejnižší možný společný činitel", kterým je "obsah".

Z obsahu, v němž forma či kvalita nehrají vždy prim, se stal podnikatelský pojem a priorita mediálních gigantů. Oním byznysovým termínem "obsah" se dle Scorseseho označuje takřka všechno: "film od Davida Leana, video s kočičkami, reklamní spot v rámci Super Bowlu, superhrdinský biják i epizoda kdejakého seriálu." Scorsese dále uvádí, že "obsah není spjat s návštěvou kina, ale s domácí zábavou a streamovacími platformami, které opanovaly branži obdobně, jako tomu kdysi bylo v případě Amazonu, jenž postupně vytlačil kamenné prodejny."

Scorsese si je přirozeně vědom, že z obdobné situace sám těžil, vždyť jeho gangsterský opus Irčan vzniknul pod křídly Netflixu a v současnosti točí pro Apple kriminální drama Killers of the Flower Moon. Nepopírá, že se streamovacími společnostmi spolupracují i kvalitní tvůrci, ovšem kupříkladu mu také vadí způsob, jakým algoritmy doporučují předplatiteli další obsah. "Algoritmy jsou ze své podstaty pouhými výpočty a přistupují k divákovi striktně jako ke konzumentovi." Filmy dle jeho názoru nikdy nebyly jen pouhým obsahem, šlo o mnohem více, což jen potvrzuje pohled zpět. V minulosti na sebe snímky z celého světa doslova reagovaly a vzájemným působím se tak rozšiřoval potenciál kinematografie. Ta "klasická" doba Scorsesemu očividně chybí.

Zdroj: Harper’s Magazine

Foto: Warner Bros. (Skrytá identita)

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu

© 2011 - 2021 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest