Recenze: Gangster Squad - Lovci mafie

Recenze: Gangster Squad - Lovci mafie | Fandíme filmu
Režisér Zombielandu, Ryan Gosling, Emma Stone, Sean Penn nebo Josh Brolin v gangsterský kulisách. To přece nemůže dopadnout špatně! Nebo může?

Určitě si většina z vás pamatuje tragédii ve městě Aurora v americkém Coloradu, kde šílený střelec na premiéře filmu Temný rytíř povstal chladnokrevně zavraždil 12 lidí. Incident vyvolal další nekonečnou diskuzi o násilí ve filmech, a protože Gangster Squad původně obsahoval scénu hodně podobnou událostem z Aurory, odhodlala se společnost Warner Bros. k, podle mého názoru, poněkud hysterickému řešení. Z obav před pranýřováním médii a hlavně případným komerčním neúspěchem se rozhodla scénu z filmu vystřihnout. Tvůrci tak museli přetáčet, což vedlo k logickému odsunu premiéry na leden letošního roku. Můžeme pouze spekulovat, zdali to filmu ve výsledku uškodilo či nikoliv. Do našich kin film dorazí 31.ledna.

Los Angeles je v rozkladu. Od ukončení druhé světové války uběhly optimistické čtyři roky, ale občané města andělů pravý význam svobody zrovna nepociťují. Bývalý úspěšný boxer, psychopat a člen židovské mafie Mickey Cohen (Sean Penn) se stal nekorunovaným králem města a řídí jeho veškeré nelegální aktivity. Jeho neukojitelný chtíč po moci a slušná řádka tvrdých kumpánů mu pomohly získat kontrolu i nad podplacenou policií. S tím se nebyl ochotný smířit John O´Mara (Josh Brolin), policajt ze staré školy, který nechodí pro výprask daleko. Brolin skrze svůj typický škrobený výraz přesvědčivě znázorňuje irskou horkokrevnost a přímost, ale zároveň se stylizuje do role válečného hrdiny, který se nehodlá smířit s pokřivenými poměry v jeho milovaném městě, pro jehož svobodu ve válce riskoval svůj krk.

Toho si všimne nezkorumpovatelný náčelník místního policejního oddělení Parker, ztvárněný Nickem Noltem, který svému podřízenému rozkáže vytvořit tajný tým vybraných policistů, jejichž úkolem bude zničit Cohenovo impérium. Elitní tým se skládá ze seržanta Wooterse (Ryan Gosling), který své ztracené ideály o prosazování zákona utápí v alkoholu, ale shoda okolností ho dovede k přehodnocení postoje, dále skupinu radikálních mužů zákona doplní legendární policajt a ostrostřelec Max Kennard (Robert Patrick), jeho věrný mexikánský pomocník Navidad Ramirez (Michael Peña), další válečný hrdina a specialista na odposlechy Conway Keeler (Giovanni Ribisi) a rebely uzavírá drsný afroamerický pochůzkář Coleman Harris (Anthony Mackie). Zásadní, a v rámci žánru naprosto typickou, postavou je Grace Faraday ztvárněná půvabnou Emmou Stone. Grace je Cohenovou milenkou a trofejí zároveň, to se ovšem změní po setkání s Wootersem a nadějná romance Gosling-Stone může začít (připomínám, že poprvé spolu chodili už v Bláznivé zatracené lásce).

Z traileru se film jevil jako silně stylizovaná neo-noir gangsterka znásilněná současnou politickou korektností Hollywoodu, a koneckonců i celého západního světa, s lákavým hereckým obsazením. Ve skutečnosti se režisér Ruben Fleischer (autor odlehčeného zombie hitu Zombieland) pokusil natočit spíš mix několika slavných žánrových předchůdců, selhal na celé čáře a zůstává mi záhadou, jak na tak mizerný a prázdný scénář mohl tolik špičkových herců sehnat.

Inspirace v žánrově podobných filmech je nezpochybnitelná. Tematicky (rozbujelá kriminalita, cyničtí policisté, femme fatale) Lovci mafie dají vzpomenout na mnou milovaný film noir, nicméně hlavní premisa díla připomíná spíš snímky jako Sedm statečných nebo ještě lépe Nedotknutelné Briana de Palmy. Z těch Gangster Squad vykrádá například i slavnou hláškou Seana Conneryho „na něco se umřít musí“, kterou zde použije Ryan Gosling. Romantická linie, která měla tvořit hnací motor filmu, zase připomíná slabší odvar z románku Kim Basinger a Russela Crowea z L.A. – Přísně tajné.

Postavy jsou naprosto prázdné, většinou je charakterizuje jedna scéna nebo hláška. Srovnávání s postavami například ze zmiňovaných Nedotknutelných naprosto nepřipadá v úvahu. Další problém jsem měl s přehnanou stylizací filmu. Například padouch Cohen je karikatura tak neskutečně přehnaná, že se na ní dá skvěle ilustrovat, co je špatně vlastně s celým filmem: Sean Penn se tak dlouho snaží všechny přesvědčit o své nekompromisní brutalitě a tvrdosti, až působí směšně a prázdně. Bezzubou stylizaci do Tonyho Montany ze Zjizvené tváře nezachrání ani vykrádání hlášek v závěrečné přestřelce. Abych nepůsobil naprosto negativně, vyzdvihl bych přehlednou kameru oscarového kameramana Diona Beebeho, která vyniká především v již zmíněné přestřelce v samém závěru.

Gangster Squad mohl být mnohem lepší film. Výsledek je spíš zklamáním a promrhaný potenciál v hercích a slušném řemeslném zpracování zamrzí. Pokud překousnete prvoplánovou zápletku s nevýraznou a dle mého názoru nepovedenou režií, dostane se vám slušná dávka bezmyšlenkové akční zábavy. Komu tedy film doporučit? Divákům, kteří neočekávají další žánrový zářez, ale spokojí se s řemeslně obstojně natočenou akcí, která chce být tak trochu vším, ale není téměř ničím.

4/10