Hobit: První reakce

Hobit: První reakce | Fandíme filmu
První část Hobita si odbyla svou premiéru a my pro vás máme souhrn prvních reakcí. Článek budeme průběžně doplňovat! AKTUALIZOVÁNO 6x

AKTUALIZACE 7: Zapomeňte na první reakce, jsou tu první recenze!

AKTUALIZACE 6: Dnes začneme jednou poměrně nadšenou recenzí fanouška, co si říká frodo284, a pak se posuneme k poněkud rozporuplnějším ohlasům. Frodo píše, že si film užil, děj se zbytečně netáhne, Jackson dlouhou stopáž dokáže ospravedlnit a bez dlouhých okolností nás vystřelí rovnou do víru událostí. Díky delší stopáži mají alespoň nějaký prostor všechny postavy, každý z třinácti trpaslíků nám stačí přirůst k srdci, Glum je místy až děsivý, Gandalf budí respekt a Martin Freemna je jako hobití hrdina mnohem lepší, než Elijah Wood. Samozřejmostí je vylepšená vizuální stránka, nicméně jinak je především pomocí starých známých postav Hobit s původní trilogií viditelně propojený, v náznacích můžeme sledovat, jak se zlo pomalu plíží do Středozemě. Na závěr nás čeká slušný cliffhanger a fanoušci se nebudou moct dočkat příštích vánoc.

A teď slíbené rozporuplné ohlasy. Newyorská kritička Dana Stevens z magazínu Slate sice správně připomíná, že několik dní ještě nesmí říct nic moc konkrétního, nicméně mezi řádky se dá vyčíst, že ji film celkem nudil. Film byl podle ní příliš dlouhý, což opakuje několikrát, několika různými způsoby. Přičemž filmového Pána prstenů má prý ráda, nicméně teď už podle ní Peter Jackson začíná ztrácet kontakt s realitou. 48FPS podle ní působí zvláštně, uměle a skoro lacině, jako staré televizní pořady. Za pochvalu lze považovat snad jedině zmínku o tom, že film je intenzivní. Turecký novinář Ali Arikan, který píše také pro několik amerických publikací, uvedl, že o filmu zatím neslyšel mnoho dobrého (později svá slova mírnil a dodal, že některým lidem se film přeci jen líbil). Dnes proběhla slavnostní premiéra v Tokiu a novinářské projekce v New Yorku a Los Angeles, takže tweetů bude přibývat, nicméně první recenze si budeme moci přečíst v úterý 4. prosince, v 6 hodin ráno, středoevropského času. Během úterního dopoledne vám samozřejmě shrneme převládající názory. Pro dnešek je to vše, zájemci najdou na konci článku ještě několik menších spoilerů.

AKTUALIZACE 5: Definitivně se potvrdilo, že první recenze vyjdou 3. prosince ve Spojených státech, teprve potom se začne připojovat zbytek světa. O to podivnější je již zmiňovaná recenze bulvárního deníku NY Daily News. Už prve jsme vůči ní projevili pochybnosti, které teď ještě vzrostly, když z internetového článku bez varování zmizelo podivné srovnání Radagasta s Jar-Jar Binksem. V diskusi na IMDb se navíc objevili dva uživatelé, kteří tvrdí, že už film také viděli a oba Radagasta chválí. Určitě se prý jedná o postavu komickou, ale nikoliv otravnou. V té samé diskusi se opět opakuje tvrzení, že fanoušci Pána prstenů budou nadmíru spokojeni. A když už jsme u toho porovnávání s LOTRem, na fóru prominentního TORn se objevil uživatel, který tvrdí, že se film mnohem víc podobá Návratu krále, než Společenstvu prstenu...ať už tím myslí cokoliv. Jistý Campbell Smith na svém twitteru může doložit, že film skutečně viděl a přináší jeden z prvních negativních ohlasů. První polovina se podle něj dost vleče, ale ta druhá už je parádní. Na to zareagovala již několikrát zmiňovaná anonymní osoba z jiného diskusního fóra, která na premiéru vyrazila podle všeho společně s Campbellem, a ta může potvrdit, že na kvalitách druhé poloviny se s partnerem shodli, nicméně první polovina se bude líbit především těm, kterým se líbila rozšířená verze Společenstva prstenu a všechny přidané sekvence z Hobitína. Na úplný závěr pro vás máme ještě reakci zpěvačky Brooke Fraser. Doposud jsme slyšeli chválu především na obraz, nicméně hudebnice Fraser je první, která pochválila také prostorový zvuk, takže kdo bude mít možnost, zajít si v Praze na Dolby Atmos, má se snad na co těšit.

AKTUALIZACE 4: Již zmiňovaná Kylie Klein se ohradila proti tvrzení níže citované bulvární „recenze“, která Radagasta Hnědého přirovnává k Jar-Jar Binksovi. Prý je to nesmysl, Radagast je vynikající a celé obsazení je obecně skvělé. Dále Kylie nově uvedla, že recenze budou vycházet od 5. prosince (dřív jsme slyšeli o 3. prosinci, tak uvidíme, jak to dopadne), prohlásila, že je Hobit jedním ze tří nejlepších filmů letošního roku a ujistila všechny, že pokud jsou fanoušky LOTRa, Hobita si zamilují také. I když se nese v poněkud lehčím duchu. O 48 FPS prohlásila, že jedná o hodně „jiný“ zážitek. Novou technologii také blíže komentoval anonymní uživatel na fóru torn.com, který uvedl, že byl z nové technologie zpočátku malinko nervózní, protože obraz byl tak průzračně čistý, jako by sledoval divadelní hru. Netrvalo ale dlouho a přestal to vnímat...nebo lépe řečeno nepřestal a stále se nemohl oslnivého obrazu nabažit. Prý se jedná o milník v kinematografii. Pokud vás zajímají spoilery, sjeďte si také na konec článku, kam jsme doplnili jednu drobnost.

AKTUALIZACE 3: Objevila se první novinová recenze, bohužel však pouze v bulvárním deníku New York Daily News. Celý text působí dojmem, že by klidně bylo možné ho napsat na základě trailerů a ohlasů z Twitteru, ale pro případ, že je recenze legitimní, si shrňme alespoň to nejdůležitější. Radagast Hnědý (Sylvester McCoy) je prý skoro tak velký bambula, jako Jar-Jar Binks, u 48 FPS prý chvíli trvá, než si na něj divák zvykne, ale pak je nový obrazový formát oslnivý. Hobit přináší velkolepou podívanou, která se nese v lehčím duchu, než Pán prstenů, ale přesto zůstává věrný již zažitému vykreslení Středozemě. Krom toho jsme se také z dalších dvou anonymních zdrojů dozvěděli, že film je výtečný a 48 snímků za sekundu je bez problémů.

AKTUALIZACE 2: Server Stuff vyzpovídal po premiéře několik diváků. Co dalšího jsme se dozvěděli? Nový Zéland ve filmu vypadá fantasticky, příběh vtahuje a efekty v trojrozměrném světě promítaném rychlostí 48 snímků za vteřinu ohromují. Oproti LOTRovi se (dle očekávání) hodně zlepšily digitální triky, film je prý hodně realistický. Člověku chvíli trvá, než si na 48 FPS zvykne, ale čistota obrazu je zkrátka odzbrojující. Obraz je prý tak průzračný, že si někteří diváci připadali téměř jako voyeuři. Kromě 48 FPS se pochvaly dočkal i zvuk.  Stuff získal i vyjádření Jacksonovy dcery Katie, která tvrdí, že film je skoro tak dobrý, jako Pán Prstenů. Od ní takové vyjádření moc velkou váhu nemá, ale budiž.

AKTUALIZACE 1: Film pochválil (obecně) také hudebník Steven Gallagher.

Je to tady, přátelé. Dnes v noci středoevropského času měla na Novém Zélandu premiéru první část Hobita. A ačkoliv to vypadá, že minimálně do 3. prosince budou muset všichni novináři, kteří se slavnostní premiéry účastnili, dodržovat přísné informační embargo, na běžných fanoušcích nic takového vymáhat nelze, a tak se internet pomalu začíná plnit prvními reakcemi. Budeme je pro vás bedlivě sledovat, přičemž krom kvality samotného filmu nás zajímá samozřejmě tolik diskutované technické provedení a spoilery (kde přesně je první část ukončena atp.) Spoilery budou uvedeny až v úplném závěru, aby všichni, kteří se chtějí nechat překvapit, mohli včas přestat číst.

Zdaleka nejslavnější, ze všech, kteří film zatím komentovali, je jednoznačně režisér Bryan Singer, dobrý přítel Iana McKellena. Singer uvedl, že Jacksonovi závidí 48FPS, což je zatím jediná zvěst o vyšší snímkové frekvenci, kterou jsme zaznamenali. Nová technologie je prý „úžasná a pohlcující“. Singerovi se "to moc líbilo" (tím může myslet jak technologii, tak samotný film).

Další sdílnou osobou je Kylie Klein, novozélandská bloggerka a producentka. Podle ní je Hobit tak vydařený, jak si snad ani netroufala snít. Hobit je dokonalost sama a byla jím zcela pohlcena. Dalších dílů už se nemůže dočkat. Peteru Jacksonovi a jeho ženě a spoluscenáristce Fran Walsh bylo aplaudováno ve stoje (což ale asi není na slavnostních premiérách nic až tak neobvyklého) a krom toho Kylie uvedla několik konkrétních podrobností – najdete je v závěru článku. Její manžel Carter Nixon dodal, že se mu film moc líbil, vyloženě ho bašti. Hobit je velká zábava a z atmosféry v sále Carter soudí, že si ho užívali všichni přítomní.

Pak tu máme několik méně konkrétních výkřiků. Uživatel Wolf Monkey o Hobitovi říká, že byl zatraceně intenzivní, byznysmen Jonny Molenz film označil za vynikající a epický. Politik Steven Joyce si film užil, gratuluje Peteru Jacksonovi. Podnikatel Seeby Woodhouse nadšeně hlásá, že Hobit byl úžasný, všichni ho musíme vidět a Peter Jackson je „ku*va legenda“. Všichni výše uvedení mohou doložit svou účast na premiéře fotkami, nicméně na závěr přidáváme ještě jedno anonymní tvrzení z jedné diskuse: „Veškeré obavy se rychle rozplynuly, Hobit je tak dobrý, jako Společenstvo (můj nejoblíbenější díl série).“

Negativní recenze se objevila zatím jedna, v diskusním fóru IMDb, nicméně se už na první pohled jedná o podvrh, takže ji ani nebudeme citovat. Zároveň je třeba dodat, že převážně pozitivní reakce lze těsně po premiéře očekávat a tak si na rozšíření názorového spektra budeme muset počkat. Jak říkáme již v úvodu, reakce budeme průběžně doplňovat. Následují spoilery, takže pokud chcete zůstat překvapení, přestaňte číst.

Spoilery

AKTUALIZACE SPOILERŮ 2: Jak jsme tušili, film začne scénou, ve které bude starý Bilbo vyprávět mladému Frodovi svá dobrodružství. Zároveň se potvrdilo, že závěrem bude již zmiňovaná scéna s orly. A když už je řeč o mladém Frodovi, u většiny postav známých z LOTRa se filmaři snažili o to, aby v Hobitovi opravdu vypadaly mladší. Ve filmu je zhruba deset momentů, při kterých celé publikum vyprsklo smíchy a cirka tucet akčních scén.

AKTUALIZACE SPOILERŮ 1: Už v prvním filmu se krátce mihne drak Šmak.

Film podle všeho končí scénou s orly, tedy krátce po tom, co Bilbo získá od Gluma prsten, proplíží se z jeskyní v Mlžných horách, znovu se setká s trpaslíky a Gandalfem a následně jsou všichni zastiženi přesilou skřetů. Z prekérní situace je vytáhnou orli, kteří dění pozorují ze svých hnízd na vrcholcích hor. V Hobitovi se jedná o šestou kapitolu, teda zhruba třetinu knihy – Hobit má kapitol devatenáct. A ačkoliv končí Neočekávaná cesta scénou s orly, ve filmu se na okamžik mihne Thranduil – král elfů z Mirkwoodu a otec Legolase.

Zdroje: NZ Herald, Dana Stevens Twitter, Awards Daily ForumIMDb, Campbell Smith Twitter, Brooke Fraser Twitter, NY Daily News, TORN, Stuff, Stephen Gallagher Twitter, TheOneRing.com, Jonny Mole Twitter, Seeby Woodhouse Twitter, Steven Joyce Twitter, Kylie Klein, Wolf Monkey Twitter, Carter Nixon, Bryan Singer Twitter