Když se podíváme na počet sošek pro jednotlivá studia, tak letošní ročník působil jako velký comeback tzv. „majors“ tedy šestice hlavních velkých studií. Majors si rozebraly 17 cen, čtyři si odnesl Netflix a jen tři nezávislí. V posledních letech to přitom často bývá přesně naopak, kdy majors jsou v pozadí, zatímco většinu cen posbírají nezávislé snímky. Za pozornost stojí skutečnost, že když spojíme sošky pro Disneyho s těmi, které získaly produkční společnosti vlastněné Foxem (který Disney čerstvě koupil), dělá to dohromady 11 cen! Máme se do budoucna připravit na nadvládu Disneyho nejen v pokladnách, ale i během oscarové sezony? Klíčové jsou i čtyři sošky pro Netflix, které tentokrát nepřistály jen nejrůznějším dokumentům, ale i v několika „velkých“ kategoriích, jako je režie. Ze streamovacího giganta se tak stává regulérní oscarový hráč a streamovací filmy mezi zavedená studia obecně pronikají víc a víc (V minulosti už na Oscarech ve „velkých“ kategoriích uspěl Amazon).
Na závěr si pojďme ještě v rychlosti projet jednotlivé kategorie. Tu hlavní jsme více méně probrali. Zelená kniha navzdory kontroverzím patřila mezi dva hlavní favority a také vyhrála. U Romy možná akademici měli pocit, že jí „stačí“ cena pro cizojazyčný film a žádný z ostatních filmů nedokázal dát dohromady dost velkou podporu na to, aby se podařilo přetlačit podstatnou část „staré“ Akademie shromážděné za Green Book. Možná se staromódním akademikům film opravdu tolik líbí (ostatně, jde skutečně o divácky vděčný snímek, který si odnesl kupříkladu cenu publika na festivalu v Torontu, kde debutoval), možná tak chtěli dát všem progresivním hlasům jasně najevo, že si do svojí domény mluvit nenechají. (Roli může hrát i to, že se tradiční Hollywood snaží zabránit tomu, aby si "jeho" ceny odnášely filmy ze streamu nebo v cizí řeči.)
Když zůstaneme nadále cyničtí, tak podobný postup jde možná cítit u Ramiho Maleka. Tak dlouho všichni filmový novináři na Akademiky křičeli, že ten film je přinejlepším průměrný, až Akademici ukázali vztyčený prostředník a Maleka ocenili. Hollywood s oblibou oslavuje svůj vlastní lesk a Bohemian Rhapsody je nesporný komerční úspěch. V hlavní kategorii byl film asi bez šance, ale v herecké kategorii nabral Malek momentum, tak se za něj akademici postavili a bylo. Že z pěti nominovaných podal nejslabší výkon? To vem čert.
V kategorii střihu Bohemian Rhapsody bodovala zřejmě proto, že John Ottman musel dát dohromady materiál vlastně tří různých režisérů (plus se řídit pokyny Queenů) a poskládat z toho smysluplný film. Navíc už se mu něco podobného stalo i v minulosti, takže si vlastně odnesl „Oscara za celoživotní přínos“. Jinak je obecně delší dobu snímek na sociálních sítích pro smích, právě kvůli tomu, jak špatně je sestříhaný. Pokud jde o obě ceny za zvuk, tam asi musíme pracovat s logikou „je to hudební film, ergo má nejlepší zvuk“. Což je samozřejmě blbost. V obou zvukových kategoriích byly filmy podstatně lépe zpracované – Roma, První člověk nebo Tiché místo. Nicméně nedělejte si iluze, většina Akademiků ani nerozezná obě kategorie od sebe, natož, aby v nich byla schopná nějak kvalifikovaně hlasovat.
bringing this back because bohemian rhapsody actually won best film editing pic.twitter.com/D6zF0rTCSH
— ً (@fiImargot) February 25, 2019