Recenze: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta

Recenze: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta | Fandíme filmu
Walt Disney Pictures
Zobrazit dalších 11 obrázků
Pátá část série není vůbec marná, ale nepřináší naprosto vůbec nic nového.

S nováčky je to rozmanité. Javier Bardem jako kapitán Salazar nemá příliš co hrát, po většinu času především různě syčí a vrhá vražedné pohledy. Nejzajímavější je na kapitánovi a všech jeho mužích design. Nemrtví námořníci nejsou zombíci nebo kostlivci. Jsou to muži roztrhaní explozí, zamrzlí v čase, takže se neustále jakoby rozpadají před očima a řadě z nich chybí opravdu velké kusy těla (které ale pořád existují, jen nejsou vidět).

Noví mladí hrdinové jsou variací na Willa Turnera a Elizabeth Swan. Brenton Thwaites v minulosti (Bohové Egypta) nebyl v podobné roli špatný, ale tady jej scénář dost často nutí do toho, aby byl naivní, působil nezkušeně nebo se o někoho strachoval, takže je z něj v součtu docela Mirek Dušín, který jen svýma velkýma očima překvapeně civí na svět a nemá moc co předvést. Nováčky tak táhne dopředu především skvělá Kaya Scodelario. Její astronomka Carina je prototypem mladé hrdé, inteligentní a tak trochu drzé ženy, která v šovinistických dobách není zvědavá na to, aby jí povýšení idioti říkali co smí a co nesmí jen proto, že se narodili s pindíkem. Její rázný přístup tak táhne řadu scén kupředu, a kdyby se případnou budoucnost série podařilo uspořádat kolem ní, vůbec bych se nezlobil.

V dobrodružné letní oddechovce ale není důležité jen to, kdo se na výpravu vydá, ale zda výprava za něco stojí. A také v tomhle ohledu si noví Piráti vedou vesměs uspokojivě. Ten tam je klaustrofobický vizuál nevýrazné čtyřky. Sérii se vrátil rozmach, měřítko a nechybí šílené nápady. Zcela bez chyby ale Salazarova pomsta také rozhodně není. Skvěle vypadá kolonijní město, řada nejrůznějších lodí i tropické ostrovy – tedy lokace, na kterých se většina filmu odehrává. A jak už bylo řečeno výše, vizuálně zajímaví jsou také nemrtví protivníci.

Co bych filmu vyčetl, je používání digitálních technologií. Po většinu času si jich nevšimnete a triky přirozeně splývají s kulisami. Ve filmu je ale několik momentů, které z nějakého důvodu působí úplně jinak, než zbytek scény, jako by byla situace jinak nasvícená či triky dělala úplně jiná společnost. Postavy pak jakoby "plavou" v prostoru. Jako příklad za všechny uvedu scénu hodně užívanou v trailerech a na fotkách (viz titulka), ve které Jack stojí před davem lidí a následně utíká směrem ke kameře. Ve filmu (v pohybu) to vypadá úplně stejně divně, jako v propagační kampani. Takových momentů je tu z nějakého důvodu řada. Salazarova pomsta v tu ránu začne působit strašně uměle a film zbytečně ztrácí na moment svoje kouzlo.

Pokud jde vyloženě o akci, tak ta je po většinu času minimálně solidní a někdy vyloženě dobrá. Hodně fajn jsou podle mě scény z městečka, které filmaři nechali skutečně postavit. Scéna, ve které se skrz město řítí obří objekt je bláznivá, ale uprostřed města působí přesto hmatatelně a při pobíhání postav po střechách a skrz postranní uličky je z plátna cítit nebezpečí. A jinak než v superlativech nemůžu mluvit ani o komediálně podané scéně s veřejnou popravou a plánovaným únikem. Na moři je vrcholná honička se zombie žraloky, zatímco zbytek trošičku splývá. Jedna námořní bitva má sympatický nápad s pronásledováním po kanonech a úplné finále si pohrává s kataklizmickou estetikou (i když ne tak silnou, jako trojka). Zajímavě se v ní pracuje s masou vody, s tím co nemrtví smějí a nesmějí a také je tu určitý emocionální náboj. Jinak ale chybí nějaký výrazný šermířský souboj nebo jakákoliv pohybově komplikovaná (a vzrušující) situace – v tuhle chvíli vlastně postavy už jen zápolí s magií a cílem k úspěchu je „víc zatnout zuby“. Vrcholným akčním scénám také dost škodí, že jsou ponořené do tmy, i když to má své logické opodstatnění v příběhu.

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta nepřekonávají stále nedosažitelné Prokletí Černé perly, ale zároveň se jim daří po celou dobu udržet poměrně konstantní úroveň svižné zábavy. Což určitě není málo, spousta letních blockbusterů se dobrým řemeslem a sympatickými (vesměs sympatickými) postavami pochlubit nemůže. Na druhou stranu je to ale už popáté víceméně to samé a ten kdo nepatří mezi fanoušky, se nejspíš nad filmem nemá absolutně sebemenší důvod jakkoliv pozastavovat. Číselné hodnocení by s opakovaným shlédnutím mohlo klidně o bodík klesnout, protože je to vážně taková jednorázovka.

7/10

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta

26.05.2017 | USA
Akční, Komedie, Dobrodružný, Fantasy

Recenze: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta | Fandíme filmu Recenze: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta | Fandíme filmu Recenze: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta | Fandíme filmu Recenze: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta | Fandíme filmu Recenze: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta | Fandíme filmu Recenze: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta | Fandíme filmu Recenze: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta | Fandíme filmu Recenze: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta | Fandíme filmu Recenze: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta | Fandíme filmu Recenze: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta | Fandíme filmu Recenze: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta | Fandíme filmu Recenze: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta | Fandíme filmu