Recenze: Logan: Wolverine

Recenze: Logan: Wolverine | Fandíme filmu
20th Century Fox
Zobrazit dalších 5 obrázků
Závěrečný film s Wolverinem přináší výrazně jiný "komiksový" zážitek.

A na tomhle mytickém Wolverinově obrazu film staví, i když sám Logan v jednu chvíli zdůrazňuje, že polovina toho, co se o něm traduje, se nestala vůbec a zbytek byl podstatně méně velkolepý. Snímek nicméně s odkazem předchozích (téměř) dvaceti let pracuje velice umně a získává z něj pro aktuální příběh patřičnou sílu.

Z charakterního základu a dospělejšího (necenzurovaného) pojetí se daří těžit v akčních scénách. Ty sice stále jsou velice dobrou zábavou, ale zároveň mají najednou daleko větší dopad, protože vidíte, že násilí má svoje reálné následky, cítíte, jak postavy v nebezpečných situacích nechtějí být a pro jednou věříte tomu, že kterákoliv z postav může skutečně umřít.

Samotné akční scény jsou opravdu hodně brutální, spoléhají především na trhání protivníků na kusy, a to jak v rukou Logana, tak jeho malé chráněnkyně, která není o nic méně nebezpečná nebo agresivní, ale kvůli své velikosti vnáší do soubojů především mrštnost a celkově hodně jiný styl. Obecně je Dafne Keen v roli nemluvné dívenky opravdu přesvědčivá a vlastně jen díky její herecké vyzrálosti (nebo přesnému Mangoldovu vedení) nepřijde snaha jejích hereckých kolegů vniveč, protože celý film opravdu stojí především na ní, Loganovi a Charlesovi.

Výtky? Pomálu, ale jsou. Tak za prvé, tempo. Pozvolné vyprávění je zcela záměrné a dává postavám prostor se sžít. Závěr díky tomu může působit přirozeněji a přesvědčivěji. Přesto jsem se neubránil v prostřední pasáži určitému poposedávání, to budování postav před finále je hnané hodně na sílu, chyběla mi tam větší ladnost. Obecně by pak tu a tam scénář zasluhoval větší péči i v dalších detailech – jako když je v některých akčních scénách dost cítit, že ta či ona kladná či záporná postava přijde k újmě nebo naopak zůstane ušetřena čistě na základě scenáristických potřeb, ne proto, že by to logicky vyplývalo z okolní vřavy.

A pak bohužel úplný závěr. Finále je povedené, napínavé, dokázalo mně nahnat tu správnou husí kůži. Ale úplný konec na můj vkus přišel strašně rychle, bez větších fanfár. To možná opět souvisí s westernovou inspirací a odklonem od komiksových klišé, ale jestli se opravdu mám s Wolverinem vidět naposledy, klidně bych se loučil o chvíli déle – film s námi mohl takříkajíc dojít až do taxíku a ještě si chvíli přes okénko povídat, nemusel nám vrazit kabát, vystrčit nás ze dveří, zamávat, zabouchnout a už se neohlížet.

Jakkoliv bych drobnosti na Loganovi změnil a mrzí mě, že jsem z něj nebyl vyloženě nadšený, pořád je to hodně poctivě odvedená práce. James Mangold staví na postavách, přináší ojedinělou vizuální stylizaci. Aktuální je pro něj teď a tady, předchozí příběhy jsou tu jen pro dokreslení postav, ne kvůli tomu, aby je dějově svazovaly. Brutální akční scény jsou pro sérii vítanou změnou, stejně jako celkový komorní přístup. Potěší důraz na detaily při budování světa, s jejichž pomocí je například krásně ilustrováno, že jsme v blízké budoucnosti, i celkově kompaktní vize, kterou se podařilo zázračně prosadit a následně obratně realizovat. Kdyby nic jiného, je Logan důkazem, že komiksové snímky mohou být své, mohou být jiné a nemusí se bát zkoušet nové věci. A za to mu patří velký dík. Stejně jako X-Men (úplně první film s Wolverinem) stáli na začátku jedné komiksové éry, stojí dost možná Logan (asi úplně poslední film s Wolverinem) na začátku jiné.

PS: Bodově je to někde napůl, 8.5 z deseti. Po další návštěvě kina uvidím, jestli mě to bude táhnout spíš k té udělené osmičce nebo pozdržené devítce. Přiložené video rozebírá film ještě víc do hloubky, se spoilery. Takže jestli už jste byli v kině, můžete pouštět.

PPS: Logan: Wolverine je nakonec oficiální název filmu v české a slovenské distribuci.

8/10

Logan: Wolverine

03.03.2017 | USA
Akční, Sci-Fi, Drama

Recenze: Logan: Wolverine | Fandíme filmu Recenze: Logan: Wolverine | Fandíme filmu Recenze: Logan: Wolverine | Fandíme filmu Recenze: Logan: Wolverine | Fandíme filmu Recenze: Logan: Wolverine | Fandíme filmu Recenze: Logan: Wolverine | Fandíme filmu