Recenze: Železná srdce

Recenze: Železná srdce | Fandíme filmu
Nadčasové drama plné hlubokých myšlenek nečekejte, strhující válečnou vřavu však David Ayer nabízí plnou náručí.

Jen málo věcí může být pro vaši hollywoodskou kariéru lepších než spolupráce s Bradem Pittem. Kdysi „jen“ velmi úspěšná herecká ikona, dnes už zaběhlá producentská figura, která si navíc své projekty pozorně hlídá a většinou nepohrdne šancí si v nich i střihnout nějakou tu roli. To je případ i nejnovějšího válečného dramatu Železná srdce (Fury), nekompromisní a špinavé podívané přímo ze středu západní fronty druhé světové války. A i když je zážitek z výletu za jednou tankovou skupinou spíše instantní a nedlouhotrvající, akční a dramatická dvouhodinovka v kině vás nakopne více než kterýkoliv díl Expendables.

V prvé řadě vás toho na Železných srdcích pravděpodobně mnoho nepřekvapí. Tanková jednotka pod velením seržanta Wardaddyho (Brad Pitt) ztratí klíčového kulometčíka ve zpackané ofenzívě a je jí přidělen čerstvý bažant Norman (Logan Lerman). Nastupují klasické příběhové propriety o neschopnosti nového člena jednotky, o stmelování s posádkou tanku Fury (v kino-titulcích rádoby důvtipně přeloženo jako Fúrie) a samozřejmě i o vztahu otec-syn mezi Normanem a Wardaddym. Vše jste pravděpodobně viděli už jinde, ale režisérovi Davidu Ayerovi se náramně daří promítnout na publikum neskutečnou stísněnost, hnus a špínu cestování v tanku za takřka jistou smrtí.

Z hlediska čisté a neředěné válečné syrovosti se (v rámci hollywoodské produkce) jedná o pravděpodobně nejtemnější zobrazení druhé světové od scény vylodění v Zachraňte vojína Ryana. Železná srdce jsou samozřejmě silné eRko (film mládeži nepřístupný), s vypečenými detaily na ustřelené končetiny a bezvládná těla přejetá tankovým pásem. Ty jsme samozřejmě také viděli už v jiných válečných filmech, ale Ayerova režijní snaha o autenticitu jim přidává ještě úplně nový rozměr. Špinavost Železných srdcí je zkrátka uvěřitelná. A až poprvé uvidíte kníratého Shiu LaBeoufa, tak okamžitě uvěříte fámám z natáčení, že se Shia během produkce filmu ani jednou neosprchoval a mezi přestávkami neustále zůstával v roli. O jeho současném psychickém stavu by se sice dalo napsat leccos, ale jeho snažení rozhodně nepřišlo vniveč, hotovému filmu to jen přidává.

To, co je hodinu a půl budováno jako věrný a přízemní pohled do jádra jedné tankové jednotky, se lehce rozpadá až ve finální akční scéně filmu. V ten moment výrazněji nastupují hollywoodská klišé a lehce patetická válečná hesla. Není to nic, co by úplně rozdrtilo dosud pečlivě konstruovaný produkt, ale v porovnání s předchozím děním tento vývoj rozhodně zamrzí. Naštěstí ho naplno nahrazuje fakt, že závěrečná bitva je jedna z nejlepších akčních scén letošního roku, kde se míchá maximální herecké nasazení s vynikajícím ozvučením, bezchybným střihem a vyšším body-countem, než jaký stihl za hodinu a půl nadělat John Wick. A to je přitom finální masakr zaveden do nepříliš povedené scenáristické kličky, která překonání předchozích tankových bitev v podstatě zamezuje.

I v těchto méně přesvědčivých momentech jsou ale připraveni táhnout „Fúrii“ herci. Brad Pitt samozřejmě herecky neslábne ani po padesátce, zde v roli otcovské figury a válečného drsňáka v jedné osobě. Velkou pochvalu ale zaslouží i zbytek jeho tankové party. Především pak ze řetězu věčně utržený Jon Bernthal, který se po Vlkovi z Wall Street opět objevuje v roli dobrosrdečného grázla, jehož kreace budete sledovat s pobavením.

Železná srdce nadělí přesně to, co slibují už od propagačních materiálů a trailerů. Poctivou a velmi hutnou válečnou podívanou, jejíž největší kouzlo tkví v kondenzování známého děje do nepříjemného prostředí jednoho tanku. Do toho spolehlivé herecké vedení a technicky brilantně odvedené akční scény, a máte chlapskou podzimní hitovku, která neurazí ani vašeho tátu.

8/10