Minulý víkend se kina lehce zmátořila z dlouho trvající letargie, díky úspěchu Predátora: Nebezpečného území. Uplynulo sedm dní a návštěvnost má znovu sestupnou tendenci. Největší trh světa (Spojené státy) spadl na úhrn 74 milionů dolarů, což je o 7 milionů méně, než před týdnem. Nijak zvlášť se nechytily novinky Podfukáři 3 a Běžící muž. Ačkoliv jde o nákladné projekty s drahou propagací. A výrazně se po týdnu promítání propadl i Predátor. Publikum je zkrátka stále náročnější a vybíravější a naplnit kina není jen tak.
Jednookým mezi slepými se stávají Podfukáři 3 (Now You See Me: Now You Don't), kterým se podařilo dosáhnout na první příčku nevýraznou částkou 21 milionů dolarů. To je nicméně zhruba na úrovni dvojky, která v USA před lety utržila 22 milionů. V tomhle směru tedy kouzelnické dobrodružství nedělá žádnou ostudu, jen zkrátka samo nedokáže zachránit mizernou situaci v kinech.
Třetí Podfukáři navíc patří ke vzácným filmům, kterým se ve světě daří výrazně lépe, než na domácím trhu. Do neděle novinka ve zbytku světa utržila 56 milionů. To znamená, že v globálním úhrnu je za víkend v kasičce skoro 78 milionů, což je hezký příjem. Má to dva háčky. Jednak 21 milionů přišlo z Číny, kde se po delší době podařilo nějakému zahraničnímu filmu vzbudit vyšší zájem. To je na jednu stranu pěkné, zároveň ale platí, že z Číny mezinárodní filmy dostávají z každé prodané vstupenky daleko menší podíl, než z libovolného jiného trhu. Navíc výroba vyšla na 90 milionů dolarů, což znamená, že film bude potřebovat utržit něco mezi 300 a 400 miliony dolarů, aby se zaplatily natáčení i propagace. Jedničce i dvojce se to nakonec povedlo, tak třeba se podaří i trojce.
Jestli u Podfukářů 3 je slušná šance, že to dobře dopadne, u Běžícího muže (The Running Man) je to prakticky vyloučeno. Nové zfilmování románu Stephena Kinga vypadalo v trailerech povedeně, ale širší publikum nepřesvědčilo. Možná se k divákům dostaly relativně slabé recenze (nakonec jen 64% kladných recenzí na agregátoru Rotten Tomatoes). Nebo mělo publikum pocit, že jde prostě jen o remake dnes už staromódní akce se Schwarzeneggerem, která mimo úzké fanouškovské jádro nikdy nebyla nijak zvlášť populární.
Tak nebo tak, mládeži nepřístupná akční sci-fi komedie prostě netáhla. V USA se prodaly vstupenky jen za 17 milionů, mezinárodně dokonce pouze za 11 milionů! Natáčení (bez nákladů na marketing) vyšlo na 110 milionů, takže je zřejmé, že snímek skončí ve výrazném finančním průšvihu a dluhy se budou splácet roky. A to u stodesetimilionového velkofilmu prostě nechcete, na letité splácení má nároky možná tak nějaký riskantní art.
Pak tu máme Predátora: Nebezpečné území (Predator: Badlands). A tomu se tenhle víkend vůbec nevyvedl. Zájem publika se propadl o drsných 67%. Film přišel o všechny prémiové sály (IMAX apod.), kvůli tomu, že mu přibyly dva čerství konkurenti. Osobně mi pořád není tak docela jasné, proč při premiérami chudém podzimu došlo k tomu, že dlouho nebylo na co chodit, a pak se během dvou po sobě jdoucích víkendů dostaly do kin tři premiéry akčních velkofilmů, co se praly o diváky. Ale stalo se.
Nebezpečné území tento víkend utržilo 13 milionů v USA a 16 ve zbytku světa. Dohromady je zatím utrženo 136 milionů a navzdory zpomalení má film našlápnuto k tomu, aby se stal nejvýdělečnějším v rámci celé predátorské ságy. V neprospěch snímku hraje relativně vysoký rozpočet (105 milionů). Tudíž by to chtělo, aby tržby ještě výrazně posílily. Zatím se zdá, že by měly skončit někde nad dvěma sty miliony, což není optimální.
Se ztrátou kinosálů se celkem dobře srovnává romantické drama Nelituji ničeho (Regretting You). Nenápadný snímek si ani o čtvrtém víkendu promítání nijak katastroficky neztrácí publikum a tentokrát prodal vstupenky za 4 miliony v USA a za 3 ve zbytku světa. Globálně je pod čepcem 82 milionů a kdyby to hodně dobře dopadlo, mohl by to snímek postupně dotáhnout až někam ke 130-140 milionům.
V ideálním případě by měla studia dostat do kin co nejvíc filmů podobné nákladnosti (v tomhle případě 30 milionů), aby se podařilo nalákat co nejširší paletu diváků a zaplnit sály. Klasická studia nicméně často sázejí hlavně na drahé velkofilmy, kina plní maličké nezávislé snímky s minimálním marketingem a středně velká tvorba jde spíš na stream, než do kin.
Top pětku uzavírá horor Černý telefon 2 (Black Phone 2), kterému se také dál daří držet slušný divácký zájem, i když už načíná pátý týden v kinosálech. O víkendu se prodaly v USA vstupenky za necelé 3 miliony, mezinárodně za necelé 2. Dohromady je na kontě k dnešnímu dni 127 milionů a mohlo by se podařit utržit celkem 140-150 milionů. Historický Norimberk (Nuremberg) prodal vstupenky za 2,6 milionu a celkem má na účtu přes 8.
Pak je tu sedmá příčka žebříčku, kde najdeme třetí novinku víkendu. Horor Keeper se nijak nepřetrhl. Utržil za víkend jen 2,5 milionu dolarů. Společnost Neon jej však zakoupila do distribuce jen za 4 miliony, měla by tedy být v suchu. O příčku níž je Sarah's Oil. Vypadalo to, že nenápadné drama se z žebříčku rychle vypaří, ale zájem publika celkem drží a o víkendu z toho bylo 2,3 milionu. Celkem už je na účtu více než 8 milionů. V kinech se nicméně snímek zaplatit nepodaří, protože výroba stála 18 milionů.
Animé Chainsaw Man – Film: Reze Arc (Chainsaw Man - The Movie: Reze Arc) se promítá čtvrtým týdnem a stále dokáže nalákat pár diváků. V USA 1,6 milionu, na dalších trzích lehce přes 2 miliony. Celkem je na účtu globálně 168 milionů a ještě se nejspíš podaří nashromáždit několik dalších desítek. Na konci top desítky potom najdeme festivalovou senzaci Bugonia. Tu se nepodařilo nikdy pořádně prodat běžnému publiku. Tento víkend přibylo do pokladny 1,6 milionu ze Severní Ameriky a 2 miliony ze zbytku světa. Tedy žádná sláva. Dohromady je na účtu 30 milionů, což pro film s cca padesátimilionovým rozpočtem nevěstí nic dobrého. Chtělo by to, aby chválená satira začala co nejrychleji sbírat nějaké ceny, aby se alespoň trochu zahojila.
Příští víkend snad neblahou situaci konečně rozčísne Čarodějka: Druhá část (Wicked: For Good). Jednička teď o víkendu při obnovené premiéře dokázala utržit přes milion, diváci tedy zjevně jsou natěšení, čemuž napovídají i silné předprodeje. Snímek se pyšní největšími předprodeji v letošním roce a vůbec nejvyššími předprodeji pro libovolný film s ratingem PG (přístupný i nejmenším divákům). Jen v USA by Čarodějka 2 o víkendu mohla utržit více než 120 milionů dolarů.
Titulní foto: Podfukáři 3
Zdroje: Luiz Fernando, Box Office Mojo, Deadline I, II, The Hollywood Reporter