Návštěvnost kin byla tento týden hojná, ačkoliv za to obor vděčí starším hitům, nikoliv novinkám. Na první příčce žebříčku znovu končí remake animované disneyovky, Lilo & Stitch. Zájem od premiéry propadl v Severní Americe pouze o slušných 56% a celkem se podařilo prodat vstupenky za 63 milionů dolarů. Řada velkofilmů momentálně takové hodnoty nedosáhne ani při premiéře. Mimo USA dokonce zájem klesl jen o 30% a podařilo se připsat na účet hned 113 milionů. Celkem je tedy k dnešnímu dni utrženo 610 milionů dolarů. Výroba stála jen stovku, takže i kdyby byla extrémně drahá propagace (jako že nebyla), tak už je snímek kompletně zaplacený a vesele Disneymu vydělává. Předpokládá se, že půjde o první letošní premiéru, která nakonec pokoří miliardovou hranici. (Minecraft film se zasekl na 944 milionech a o moc víc už nepovyleze).
Druhá příčka dál náleží Mission: Impossible - Poslednímu zúčtování (Mission: Impossible - The Final Reckoning). Týden od premiéry se podařilo za víkend utržit solidních 27 milionů v USA a 76 milionů ve zbytku světa. Celkem už 353 milionů. Vzhledem k tomu, jak je snímek dlouhý a kolik sálů mu berou Lilo & Stitch, tak jde o výsledek, za nějž se nikdo nemusí stydět. Zároveň ale stále platí, že ani sebelepší výkon nemusí stačit. Podle aktuálních předpovědí nakonec Poslední zúčtování dokáže mírně překročit sedmisetmilionovou hranici A to je bohužel u filmu se čtyřsetmilionovým rozpočtem málo. Cruise by ideálně potřeboval dotlačit kárku až za devítisetmilionovou hranici.
Až na třetím místě je první novinka týdne, Karate Kid: Legendy (Karate Kid: Legends). Další film z populárního světa bojujících dětí zůstal za očekáváním. Analytici předvídali už tak slabou premiéru ve výši 30 milionů a nakonec z toho bylo jen 21 milionů. Karate Kid z roku 2010 startoval s více než dvojnásobkem, navíc s o pět milionů nižším rozpočtem (Legendy stály 45 milionů dolarů). To si ve studiu Sony za rámeček určitě nedají. Celosvětově je však na účtu 47 milionů a postupně by se výrobní náklady splatit mohly. Jen prostě nový Karate Kid nebude hit.
Tím je už teď horor Nezvratný osud: Pokrevní linie (Final Destination: Bloodlines). S rozumným rozpočtem pouhých 50 milionů dolarů se jen za nedovršené tři týdny promítání povedlo utržit už 229 milionů po celém světě. Už v tuhle chvíli jde o zdaleka nejúspěšnější díl série a desátý nejúspěšnější horor od covidové uzávěry kin. A to stále Pokrevní linie kina nijak nevyklízí. Tento víkend americký trh k úhrnné sumě přispěl 10 miliony a zbytek světa dodal ještě dalších 14 milionů. Lze čekat, že příští víkend se takové výsledky podaří alespoň z poloviny zopakovat.
Horor Vrať mi ji (Bring Her Back), jenž o víkendu skončil v žebříčku návštěvnosti o příčku níže, už takhle velká čísla nevykazuje. Ačkoliv jde o výrazný, dobře přijatý film, prostě nejede o takovou masovku, jež by měla v zádech podobnou reklamní mašinerii, jako Nezvratný osud. Malé nezávislé studio A24 musí daleko víc protáčet v ruce každý dolar a kreativně se snažit vymyslet, jak při propagaci s málem vymyslet co nejvíc. Když se dílo podaří, tak na konci nejsou ani tak hity, jako spíš „hitečky“, co společnosti dovolují svou zajímavou tvorbu financovat dál. Konkrétně Vrať mi ji si teď při premiéře přišlo na 7 milionů dolarů. Trhy mimo USA přidaly 1 milion, natáčení stálo 20, ale A24 hraje do karet, že mezinárodní práva koupilo za 13 milionů studio Sony a A24 tak musí splatit jen 7 milionů a marketing.
V hororech pokračujeme, neboť o příčku níž ve víkendovém žebříčku najdeme Hříšníky (Sinners). Ambiciózní autorský projekt Ryana Cooglera diváky baví a i když se živočišný historický příběh promítá už sedmým týdnem, pořád se podařilo prodat vstupenky ještě za 5 milionů. Celosvětový úhrn činí 350 milionů a pokoření čtyřsetmilionové hranice není vyloučeno. A to i když snímek pod náporem konkurence ztrácí kinosály a míří na domácí video.
O pozici níž je tak trochu jiný horor. Thunderbolts* jsou jednou z marvelovek posledních let, která se dočkala opravdu dobrého hodnocení. Diváci ale stejně nechodí. Film se promítá kratší dobu než Hříšníci, přesto se mu na pětimilionovou částku v USA tento víkend vyšplhat nepodařilo. Ostatní trhy to dokonce nedotáhly ani na 3 miliony. Nákladný snímek (rozpočet 180 milionů) utržil celkem jen 370 milionů a před opuštěním kin přidá do kasy už jen dalších 10-20 mega. Vynaložené náklady na výrobu a marketing (cca polovina tržeb náleží kinům) tak budou spláceny ještě dlouho na domácím videu
Pak je tu ještě jeden snímek náležící studiu A24 – temná komedie Friendship. O víkendu vygenerovala 2,5 milionu, celkem to zatím dělá 12 mega. The Last Rodeo od křesťanských Angel Studios přidává další 2 miliony a už jich má 10. A žebříček uzavírá na desáté pozici zahraniční import j-hope Tour 'Hope on the Stage' in Japan: Live Viewing s necelým 1 milionem (a 3 z ostatních trhů). Do elitní desítky se zatím nevlezla novinka Wese Andersona, Fénické spiknutí (The Phoenician Scheme). Jenže film zatím v USA promítá jen šest kin. A přesto se povedlo utržit 570 tisíc dolarů. Příští víkend se s navýšeným počtem sálů čeká i nárůst příjmů.
Za týden nás čeká Balerína, tak schválně, jestli do toho dokáže prásknout víc, než Karate Kid.
Titulní foto: Karate Kid: Legendy
Zdroje: Deadline, The Numbers, Luiz Fernando, Box Office Mojo