Box Office: Napoleon v pokladnách prohrává s Hunger Games

Box Office: Napoleon v pokladnách prohrává s Hunger Games | Fandíme filmu
Apple TV+
Zobrazit další 1 obrázek
Disney nedokáže přilákat publikum na své předražené animáky, Marvel dál padá do bahna a nejvíc se pořád vyplatí točit levné horory.

Víkend v pokladnách vyhrává snímek Hunger Games: Balada o ptácích a hadech. Premiéra minulý týden nepatřila k nejsilnějším, avšak studio Lionsgate předpokládalo, že část diváků zkrátka odkládala návštěvu kina na aktuální sváteční víkend, spojený v USA s Dnem díkůvzdání. To se do nějaké míry potvrdilo. Prequel úspěšné série otevíral minulý víkend za 44 milionů. Teď se za víkend podařilo utržit solidních 29 milionů a za všech pět dní prodlouženého víkendu dokonce 42 milionů. Součet v USA dělá už 89 milionů. Mezinárodně žádné velké svátky neproběhly, takže návštěvnost zaznamenala výraznější pokles, o 52%. To znamená víkendovou tržbu 26 milionů a dosavadní úhrn 99 milionů. Celkově je zatím utrženo 197 milionů. Podle analytiků mohou Hladové hry v kinech utržit až 340 milionů dolarů, což by při stomilionovém rozpočtu znamenalo, že se film (v závislosti na ceně vlastní propagace) může už v kinech zaplatit.

Na druhé příčce končí Napoleon Ridleyho Scotta, ambiciózní historický portrét slavného vojevůdce. Za víkend v Severní Americe utržil 20 milionů, za celé pětidenní sváteční období 32 milionů. To je nejlepší výsledek pro mládeži nepřístupný film uvedený během Dne díkůvzdání. Ale pořád žádné velké terno, když si vezmete, že natáčení stálo dle dostupných informací až 200 milionů, trailery vypadaly dobře a recenze nejsou marné. Vyšší zájem se nicméně očekával z ostatních trhů, což se také potvrdilo. Mezinárodní teritoria přihodila do kasičky dalších 46 milionů. Dosavadní součet zatím činí necelých 79 milionů. Náklady nicméně nese společnost Apple, která zafinancovala natáčení. Studio Sony, které film uvedlo celosvětově do kin, může jen vydělat. V nejhorším skončí na nule. Jakékoliv ztráty jdou za Applem. Ten si je může bez potíží dovolit a filmy pro něj slouží spíš jako rozšiřování vlastní značky a nabídky služeb, ne primárně jako podnikatelská příležitost.

Pak je tu Disneyho Přání (Wish). U toho je situace jiná. Disney svůj nákladný biják zaplatit potřebuje a to se jen tak nepodaří. Dle dostupných informací byl film extrémně nákladný a stál až 200 milionů dolarů. Recenzenti se do něj docela opřeli a kritizují jej, že jde víc o ždímání divácké nostalgie, než vyloženě silný příběh. Film v kinech dopadl ještě hůř, než předpokládaly analytické předpovědi. Víkendová tržba v USA překročila pouze 19 milionů, za celé sváteční období to bylo méně než 32 milionů. Což je nižší tržba, než jakou zvládli Trollové 3 před týdnem během běžného víkendu! Mezinárodně je to ještě větší tragédie. Jen něco málo přes 17 milionů. Sice je pravda, že na řadu trhů film teprve míří, ale pořád jde o velký průšvih, když film s údajně až dvousetmilionovým rozpočtem globálně při premiéře utržil pouze 49 milionů.

U mezinárodního publika můžeme spekulovat o tom, že zkrátka není tak posedlé samotnou značkou Disney, na což snímek dost spoléhá. Obecně se pak zřejmě znovu potvrzuje, že si studio dost ublížilo, když během pandemie své diváky naučilo, že už pár týdnů po premiéře lze jeho snímky vidět „zdarma“ na streamovací službě Disney+. Zvlášť pro rodiny je při cenách vstupenek, dopravy a občerstvení docela lákavé, pokud mohou prostě zůstat v obýváku.

Porovnávaní Trollové 3 končí hned na čtvrté příčce. A zájem o ně skoro dorovnává zájem o Přání (Wish). Za víkend zpívající skřítci zvládli přes 17 milionů, za celé sváteční období 25 milionů. Mezinárodně už je film v distribuci delší dobu, takže tento víkend si připsal na účet už jen 3 miliony. Globální úhrn zatím činí necelých 146 milionů a odhaduje se, že to animák může dotáhnout někam ke čtvrmiliardě. To je asi o sto mega méně, než před covidem zvládla jednička (dvojka šla za covidu prakticky rovnou na video), takže žádný velký důvod k oslavám, ale při rozpočtu 95 milionů mají Trollové 3 na rozdíl od Přání reálnou šanci, že po promítání v kinech neskončí ve ztrátě.

Top pětku uzavírá Den díkůvzdání, hororová vyvražďovačka se svátky tematicky spojená. Během vlastního víkendu tržba činila 7 milionů. Za celé sváteční období 11 milionů. Celkem je v Americe utrženo 24 milionů. Mimo státy tohle téma prostě netáhne a ostatní trhy dosud přidaly necelých 5 mega. Natáčení stálo 15 milionů, takže už teď je splacený rozpočet. Zbývá zaplatit propagační náklady a pak už malý horůrek začne přinášet zisk, jako většina žánrových kolegů poslední doby.

Až na šestku se po pouhých třech týdnech promítání propadají Marvels, zatím největší propadák v historii Marvel Studios. Dámské trio utržilo pouze něco přes 6 milionů, což je nejslabší třetí víkend pro libovolný dosavadní film z provázaného světa Marvelu. Pětidenní sváteční úhrn činí 9 milionu. Pád se díky svátkům trochu zbrzdil, ale mléko už je dávno rozlité a situaci zachránit nepůjde. V USA je utrženo v součtu chaboučkých 76 milionů a skoro určitě se nepodaří dosáhnout ani stovky. Mezinárodně se stovku překročit podařilo, ale zatím ne o moc. Při třetím víkendu promítání se podařilo mimo USA prodat vstupenky za skoro 8 milionů, což je opět výrazný propad oproti předchozímu víkendu. V tuhle chvíli je celkově dosaženo částky 189 milionů. Než bude po všem, nejspíš se nepodaří překročit ani čtvrtmiliardovou hranici. Ztráty budou astronomické.

Sedmá příčka = indie dramedie The Holdovers. Za víkend to dělá necelé 3 miliony, za celé svátky téměř 4. Dohromady film k dnešku utržil téměř 13 milionů. Pak je tu další menší snímek, určený hlavně klubovému či festivalovému publiku. Saltburn za víkend získává 1,7 milionu, za pětidenní svátky 2,7 milionu. Celkem to zatím po celém světě dělá 6 mega. To není žádný šlágr, avšak film nebyl drahý a případné ztráty doplatí Amazon, který za snímkem stojí.

I devátá příčka svátků patří menšímu bijáku. Fotbalové komedii Jeden gól od Taiky Waititiho. Za víkend se podařilo prodat lupeny za 1,7 milionu, za celých pět dní Díkůvzdání to bylo rovnou 2,5 milionu. Celkem je v banku 5,7 milionu. Takže pro Taiku jeden z výrazně slabších výsledků jeho posledních let. Pak tu máme Taylor Swift: Eras Tour. Původně koncertní film plánoval pouze čtyři týdny v kinech, ale uplynulo sedm týdnů a stále se promítá. Teď Taylor dokázala za víkend utržit další více než 2 miliony a 2,5 milionu za pět dní. Celková suma činí 249 milionů.

Na závěr pár zmínek mimo top ten: Pět nocí u Freddyho přidává 2,5 milionu, celkem má 283. Priscilla plus 1,3 milionu, úhrnem 19,6 milionu. A Zabijáci rozkvetlého měsíce připsali ještě 1 milion a dohromady jich mají 152.

Návštěvnost stále neodpovídá obřím rozpočtům

Poprvé od covidové pandemie se podařilo na největším trhu světa ve Spojených státech překročit roční tržbu 8 miliard dolarů, přesto je na výsledcích vidět, že divácký zájem z doby před covidem je pryč. Občas se podaří nějakému snímku vystřelit, ale většina filmů může být ráda, když horko těžko splatí své náklady. Tržba Hunger Games možná nebyla tenhle víkend špatná, ale hity let minulých dokázaly během Díkůvzdání utržit zcela běžně dvojnásobek. Za celých pět svátečních dní diváci utratili za lístky 169 milionů (podle některých zdrojů 174 – finální součet ještě není k dispozici), což je nejlepší výsledek po pandemii, ale těsně před ní Díkůvzdání přineslo 263 milionů, rekordní rok 2018 dokonce 315 milionů.

Jestli Hollywood nepřijde na nějakou magickou formuli toho, jak diváky na svou momentální produkci znovu nalákat, nezbude než dělat radikální řezy a to především na straně vysokých rozpočtů. Možná to povede k tomu, že filmaři dostanou vyšší svobodu a dodají divácky atraktivnější filmy. Ale také se může stát, že diváci budou mít o to silnější pocit, že úplně stejnou míru spektáklu jako v kinech najdou i doma v obýváku a zájem o veřejné sledování filmů bude dál klesat. Tak či tak bude budoucnost celého odvětví turbulentní a stabilita je v nedohlednu.

Příští víkend nějaké ty diváky přilákají akčňáky Silent Night, Animal nebo Godzilla Minus One, popřípadě vánoční filmy Candy Cane Lane a Teddy's Christmas. Lze však očekávat, že největší zájem bude po vzoru Taylor Swift o hudební novinku RENAISSANCE: A FILm by BEYONCÉ.

Titulní foto: Napoleon

Zdroje: Box Office Mojo, The Numbers, Deadline, Luiz Fernando, ERC Box Office

Galerie: 2

Box Office: Napoleon v pokladnách prohrává s Hunger Games | Fandíme filmu Box Office: Napoleon v pokladnách prohrává s Hunger Games | Fandíme filmu

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2024 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest