Stvořitel: Sci-fi letošního podzimu dorazila do našich kin

Stvořitel: Sci-fi letošního podzimu dorazila do našich kin | Fandíme filmu
20th Century Studios
Výpravný akční velkofilm našel způsob, jak se obejít bez nesmyslně přemrštěného rozpočtu.

Čekání příznivců sci-fi velkofilmů je u konce. Od středy 27. září spouštějí česká kina předpremiérová promítání Stvořitele (The Creator). Po prvních ohlasech kritici zveřejnili i delší recenze a ačkoliv snímek zřejmě není dokonalý, máme se na co těšit. Někteří diváci se na film nedovedou naladit emocionálně a jiným vadí nedostatky v tom, jak je vystavěný příběh. Převažují však pochvaly na adresy herců a úchvatného audiovizuálního zpracování.

To můžete okusit také v nejnověji zveřejněných upoutávkách. Jedna až tak zajímavá není. Režisér Gareth Edwards prostě mluví o tom, jak se ve skutečném světě překotně rozvíjí umělá inteligence, kterou si bere na paškál i jeho snímek. Podstatně zajímavější je druhé video. Nový klip prezentuje podstatný kus jedné z akčních scén, kde procházíme bojištěm a vidíme, že Stvořitel skutečně vykresluje válečnou vřavu, kde pod údery moderních zbraní trpí na bojišti civilisté. Až z toho běhá mráz po zádech.

Velký Hollywood za rozumné prachy

Hodně se rozebírá také skutečnost, že film skvěle vypadá, i když stál jenom 80 milionů dolarů. To je na hollywoodské poměrně hodně nízká částka a je vlastně k nevíře, že se takový kousek podařil. Vděčíme za to zřejmě především Edwardsovi. Ten začínal celovečerní kariéru filmem Zakázaná zóna z roku 2010. Film vyrobil prakticky na koleni, spoustu si toho dělal sám, na natáčení měl směšných 500 tisíc dolarů a přesto výsledek vypadá velmi dobře. Mentalitu maximálního vyždímání každého dolaru přenesl i do příprav Stvořitele.

Ušetřilo se na logistice. Když točíte davovou scénu, má smysl, aby měl štáb tři sta členů. Jakmile připravujete dialogovou scénu v jedné místnosti, už to smysl nedává. Velikost štábu tak byla v různých částech natáčení různá. A obecně byl štáb vždy co možná nejmenší. Namísto toho, aby se budovaly drahé obří kulisy, točilo se vesměs na skutečných lokacích, kde se s pomocí digitálních triků posléze upravily určité detaily, aby se dokreslil futuristický svět. Stejně úsporně se pracovalo při přetvoření lidských herců v robotické bytosti. Žádné složité oblečky, žádná složitá záznamová technika. Jen herci před kamerou, které upravili trikoví kouzelníci ze společnosti ILM.

Mimochodem, žádný vizuální efekt nebyl vyrobený dřív, než byl celý film definitivně sestříhaný, aby se neplatilo za výrobu žádného triku, který nebude nakonec použitý. V hollywoodských velkofilmech je přitom běžné, že se klidně úplně vyhodí celé minuty trikových záběrů a celá sekvence se následně zpracuje úplně jinak.

I u větších scén se štáb udržoval co nejmenší (což zlevnilo covidové protokoly a bylo možné štáb prostě dovézt kamkoliv po světě, namísto toho, aby se draze stavěly na jednom místě kulisy). Osvětlovači také pro natáčení vyvinuli speciální mobilní světelnou sestavu, která se dle potřeb dala přesunout a upravit během pár chvil, takže se nepromrhalo spoustu času v mezičase, kdy obvykle filmové štáby potřebují spoustu času, aby světla upravily. Spoustu peněz se ušetřilo také na kamerové technice. Namísto drahých IMAX kamer se použily kamery Sony FX3, což jsou kamery, které si (při troše šetření) může koupit úplně kdokoliv ve standardním obchodě s fototechnikou. Jak sami můžete vidět v přiložených upoutávkách, kvalita pořízených obrázků je více než uspokojivá.

A pak je tu celá hollywoodská mentalita natáčení filmů, která je všechno zvyklá dělat jedním způsobem a nechce se změnit. Začíná to už od toho, že se dopředu určí datum premiéry, aniž by se vůbec začalo točit. Termín se pak celou dobu zběsile pronásleduje. Nad ničím se nejde zamyslet, nic nejde doladit kreativním způsobem a namísto toho se jakýkoliv problém řeší sypáním dalších peněz. Čím víc peněz navíc studio platí, tím méně nechá filmařovi skutečné kontroly. A Edwards jasně říká, že kdyby si měl vybírat mezi špičkovým scénářem a částečnou kontrolou nad natáčením, nebo průměrným scénářem a stoprocentní kontrolou, vždy si vybere tu druhou variantu (čímž nenápadně naráží na svou zkušenost při natáčení Rogue One: Star Wars Story, kdy mu studio kontrolu nad natáčením odebralo).

Pro Garetha je důležité mít možnost se zastavit. Když se něco nedaří, tak je daleko levnější prostě na chvíli přestat, přijít na to, jak problém kreativně vyřešit a pokračovat. Hollywoodské produkce také mají ve zvyku mít na všechno záložní procedury, náhradní plány a zkrátka a dobře mít vše zajištěné tak, aby drahá investice měla ze všech myslitelných směrů zabudované opory a pojistky. Podle Edwardse je ve skutečnosti daleko levnější za všechny tyhle obezličky neplatit a v případě potřeby (když se věci nepovedou) zkrátka zpracovat problémový prvek znovu. Nebo se vymyslí, jak se bez něj obejít. Pořád je to prý levnější, než platit za všechny ty pojistné mechanismy a procedury.

V tu chvíli se najednou přijde, že je rozpočet dostatečný a nikdo vám netvrdí, že na to či ono nejsou peníze. S nižším rozpočtem klesá dozor shora. Potíž je v tom, že Hollywood je v zásadě konzervativní soukolí, které neustále běží a nechce se mu zavedené pořádky měnit. Gareth tak musel neustále někoho přemlouvat, vysvětlovat a připravovat názorné ukázky. V zásadě si ale dupnul a řekl, že pokud mu nebude umožněno vyzkoušet natáčení po svém, tak se jej raději vzdá. Studio nakonec svolilo a Stvořitel vznikl přesně tak, jak si jej Edwards vysnil. Za zhruba 80 milionů dolarů. Jestli se ze snímku stane hit, bude stát na začátku revoluce v natáčení předražených hollywoodských velkofilmů…

Příběh je zasazený do blíže neurčené budoucnosti, kde právě probíhá apokalyptická válka mezi lidstvem a roboty s extrémně vyvinutou umělou inteligencí. Ústřední protagonista Joshua (John David Washington) je bývalý člen speciálních sil, který je pověřený tím, aby vypátral a zabil Stvořitele, nepolapitelného architekta pokročilé umělé inteligence, který vyvinul záhadnou zbraň s mocí ukončit válku... a lidstvo samotné. Joshua a jeho tým elitních agentů se vydávají přes nepřátelské linie do centra temného území okupovaného AI... jen aby zjistili, že zbraň, která má zničit svět, je AI v podobě malého dítěte. Dále hrají Ken Watanabe, Gemma Chan, Allison Janney, Sturgill Simpson či Marc Menchaca. Režíruje Gareth Edwards. Datum premiéry v českých kinech je stanoveno na 5. října 2023.

Foto: 20th Century Studios

Zdroje: Collider, Slashfilm, Games Radar, Variety, Collider

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2024 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest