Jan Žižka ovládl žebříček návštěvnosti v českých i slovenských kinech

Jan Žižka ovládl žebříček návštěvnosti v českých i slovenských kinech | Fandíme filmu
The Avenue Entertainment
Zobrazit dalších 8 obrázků
Jak si Žižka vedl v porovnání s letošní i historickou konkurencí z Česka i zahraničí?

Minulý týden si odbyl premiéru Jan Žižka, nejdražší film v české historii, který producenty vyšel na 450 milionů korun. Čerstvě jsou k dispozici výsledky toho, jak si film vedl v českých a slovenských kinech.

V Česku snímek za víkend navštívilo téměř 105 tisíc diváků. To znamená tržbu 17,5 milionu korun. V porovnání s dalšími snímky to není číslo špatné (zvlášť vzhledem k tomu, že aktuální situace na českém trhu je horší než v minulosti), ale do absolutní špičky se Žižka nedostal. Vůbec nejúspěšnější premiéru měli v české měřené historii Avengers: Endgame. Ti prodali při premiérovém víkendu přes 344 tisíc vstupenek, což je skoro o 100 tisíc lidí víc, než zaznamenalo Padesát odstínů šedi, druhý snímek v pořadí. V historické TOP 20 momentálně figurují tři české filmy: Na 14. příčce Anděl páně 2 (188 tisíc diváků), na 17. příčce Ženy v běhu (177 tisíc diváků) a na 19. příčce Vyšehrad: Fylm (173 tisíc diváků).

V rámci letošního roku Janu Žižkovi patří aktuálně pozice 4. nejlepší premiéry. Krom Vyšehradu jsou před ním ještě Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství (150 tisíc diváků) a Thor: Láska jako hrom (136 tisíc diváků). I s předpremiérami dosud Žižku v Česku vidělo přes 114 tisíc diváků a utržil téměř 19 milionů Kč. V Česku úvodní tržba není tak rozhodující jako v zámoří a klidně se může stát, že Žižka bude trvalkou, na níž si postupně najde cestu něco mezi půl milionem a milionem diváků. Při svém premiérovém víkendu neměl Žižka výraznou konkurenci, kdy Mimoni 2 na druhé příčce zaznamenali 11 tisíc diváků (ti už se nicméně promítají dlouho).

Producent a režisér Petr Jákl k výsledku řekl: „Jsem nadšený, že přišlo tak velké množství lidí. Tento termín bych si pro českou distribuci nikdy nevybral, ale musel jsem se přizpůsobit Americe. Navíc jsem se dost obával toho, že nejen covid, ale především energetická krize, naprosto zásadním způsobem ovlivní návštěvnost kin. Což se bohužel děje, ale s tím se prostě nic dělat nedá.“

Na Slovensku se Jan Žižka postavil do čela žebříčku víkendové návštěvnosti také, ačkoliv odskok oproti druhé příčce nebyl tak markantní, jako v Česku. Do včerejšího večera snímek vidělo více než 5400 Slováků, což znamená tržby přes 37 000 euro, což je aktuálně něco přes 900 tisíc korun.

V předchozím článku jsme rozebrali slabé výsledky filmu ve Spojených státech. K nepříznivé situaci za mořem Jákl dodává: „Nakonec jsme tady dramaticky snížili počet kinosálů, ve kterých se Žižka promítá, asi na 1 300. Kino distribuce v Americe je v této době neuvěřitelně komplikovaná a jelikož tu Jan Žižka není známý, tak by bylo finančně strašně nákladné film zpropagovat," vysvětlil Jákl s tím, že by musel do propagace dát víc, než stál samotný film. „To pro mě bylo už příliš velké riziko, které jsem nehodlal podstoupit. Vzhledem k tomu, že velmi zesílil svět online, budeme většinu zisků generovat tam.“

Nevíme, jakým způsobem je je produkce domluvená s investory a jak jsou nastavené jednotlivé distribuční dohody. U hollywoodských filmů se obvykle (při značném zjednodušení) udává, že polovina z každé prodané vstupenky jde kinům, polovina filmu. K nákladům na výrobu je navíc třeba započítat náklady na propagaci, které se pohybují v mnohamilionových částkách. Pokud by měla být matematika u Žižky alespoň vzdáleně podobná, není vůbec vyloučeno, že snímek potřebuje v součtu utržit více než miliardu korun, aby se všem koproducentům jejich vynaložené investice vrátily. Jan Žižka tak bude potřebovat každou korunu ze všech mezinárodních kin, kam se postupně podívá, z přehrávání online, vysílání v televizi a prodeje na discích.

Foto: Bioscop, The Avenue Entertainment

Zdroje: Bioscop, Česká unie filmových distributorů, Slovenská unie filmových distributorů

Galerie: 9

Jan Žižka ovládl žebříček návštěvnosti v českých i slovenských kinech | Fandíme filmu Jan Žižka ovládl žebříček návštěvnosti v českých i slovenských kinech | Fandíme filmu Jan Žižka ovládl žebříček návštěvnosti v českých i slovenských kinech | Fandíme filmu Jan Žižka ovládl žebříček návštěvnosti v českých i slovenských kinech | Fandíme filmu Jan Žižka ovládl žebříček návštěvnosti v českých i slovenských kinech | Fandíme filmu Jan Žižka ovládl žebříček návštěvnosti v českých i slovenských kinech | Fandíme filmu Jan Žižka ovládl žebříček návštěvnosti v českých i slovenských kinech | Fandíme filmu Jan Žižka ovládl žebříček návštěvnosti v českých i slovenských kinech | Fandíme filmu Jan Žižka ovládl žebříček návštěvnosti v českých i slovenských kinech | Fandíme filmu

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2024 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest