Recenze: Na divoké vlně

Recenze: Na divoké vlně | Fandíme filmu
Léto je v plném proudu, tudíž je namístě představit vám v krátkosti nenápadnou pecku, která výborně pasuje k aktuálním tropickým teplotám.

Ačkoliv sportovní drama Na divoké vlně (Chasing Mavericks) profrčelo na konci minulého roku kinosály v České republice a na Slovensku, moc pozornosti se mu nedostalo. Dokonce i u nás na FandímeFilmu jsme surfařskou záležitost s Gerardem Butlerem a Jonnym Westonem neprávem ignorovali, což však hodlám nyní napravit. Snímek je již zhruba dva měsíce dostupný na DVD, takže je možné mezeru ve filmovém vzdělání pohodlně odstranit. A pokud máte rádi teplo, písečné pláže, přitahuje vás jízda na vlnách a chcete se příjemně odreagovat, rozhodně po solí nasáklém snímku sáhněte. Nebudete litovat.

Film vychází ze skutečným událostí, respektive vyprávění je inspirováno životním příběhem Jaye Moriartyho (Weston), charismatického mladíka, jenž už jako dítě naprosto propadl kouzlu surfování. Ještě dnes, po více než dvaceti letech, jsou jeho kousky obdivovány v rámci surfařské komunity i mimo ni. Režisérské duo Curtis Hanson a Michael Apted se zaměřilo na chlapcovo "nejslavnější" období, přesněji na jeho snahu o pokoření obřích mořských vln. Když mu bylo 15 let, zjistil, že bájné Mavericks skutečně existují a dokonce se čas od času objevují relativně nedaleko od jeho kalifornského domova. Nicméně není možné se jen tak postavit na prkno a sjet takové přírodní zabijáky. Aby existovala alespoň nějaká šance na úspěch, potřebujete mentora, který vás na riskantní kousek připraví. A přesně takovým je sympaťák Butler coby lokální legenda Ricky "Frosty" Hesson. Leč trénink nebude žádný med, neboť je třeba připravit se nejen fyzicky, ale i psychicky a duševně.

Na divoké vlně je emocionálně silným a lehce stravitelným mixem sociálního dramatu a sportovního dobrodružství, v němž zdánlivě hraje prim surfování, ovšem doopravdy se jedná spíše o sondu do hlavy dospívajícího chlapce, jehož dětství bez otce určitě nebylo ideální. Vlastním přičiněním se však Jay dokázal osudu vzepřít, nalézt smysl života a pokořit nejednu životní překážku. Závěrečné poselství není zrovna objevné, ale je zakomponované do líbivého a dobře strukturovaného příběhu, tudíž se stoprocentně nudit nebudete. Navíc je nutno připočíst fungující chemii mezi Westonem a Butlerem, jemuž role vousatého milovníka oceánu nesmírně sedla a očividně si natáčení užíval plnými doušky.

Verdikt:

Zábavná, nenáročná a srozumitelná letní jednohubka, jež vám obývák přetransformuje do podoby kalifornské písečné pláže. Nejde o žádnou převratnou záležitost, spíše o poctivě natočený biják o překonávání životních těžkostí, který má tu správně prosluněnou atmosféru, sympatické herecké obsazení, kontrolovanou dávku patosu, parádní soundtrack (jako mi mohla uniknout kapela Sponge absolutně nechápu) a potřebný tah na branku. Prostě letní biják se vším všudy!

P.S.: Úchvatné záběry monstrózních vln jsou samozřejmostí. Člověk si až říká, proč to ti blázni zkouší sjíždět ;-). Ostatně jednu z možných odpovědí vám přináší samotný film.

8/10