Oscar stojí nad propastí. Mají ceny ještě smysl a mohou svůj pád zastavit?

Oscar stojí nad propastí. Mají ceny ještě smysl a mohou svůj pád zastavit? | Fandíme filmu
Academy of Motion Picture Arts and Sciences
Filmový průmysl prochází výraznými změnami a tradiční cena v novém řádu věcí nenahází pevnou půdu pod nohama.

Už v noci na zítřek se budou předávat Oscary, dodnes celosvětově nejuznávanější filmová cena, která stále má nezanedbatelný vliv na celý Hollywood a dokáže přitáhnout pozornost i širší veřejnosti, nejen cinefilů.

Technická poznámka: Kompletní výsledky budeme znát brzy ráno v pondělí 28. března našeho času. Pokud budete sledovat předávání živě, tak jej v přímém přenosu od 2:00 nabídne ČT2, se simultánním českým překladem a komentářem. Průběžné výsledky najdete u nás na webu nebo na našem Instagramu, odhadem někdy od jedné hodiny.

Letošní ročník by mohl být potenciálně zlomový. Sledovanost slavnostního přenosu dlouhodobě klesá, což současně odráží i hasnoucí zájem o ceny jako takové, jejich umdlévající prestiž a vliv. V loňském roce Oscary zaznamenaly rekordně nízkou sledovanost. Na klíčovém americkém trhu se dívalo jen deset milionů diváků. To je méně než polovina roku 2020, třetina roku 2019, asi čtvrtina roku 2015 a asi šestina rekordního roku 1998. Loni se extrémní sešup teoreticky dal dávat za vinu pandemii, ale letos se musí sledovanost výrazně zvednout, jinak už oscarová Akademie a televizní stanice ABC začnou panikařit. A to by se pak mohly dít větší změny, než ty pouze kosmetické, kterých jsme se dočkali letos.

Produkce už delší dobu trpí utkvělou představou, že je předávací večer příliš dlouhý. Zároveň se nechce vzdát nejrůznějších vtípků a hudebních čísel, jako by měly zásadní vliv na to, jestli si sváteční diváci Oscary pustí nebo nepustí. Letos proto bylo rozhodnuto, že osm cen bude rozdáno už před začátkem ceremoniálu. Následně se z téhle části večera udělá krátký sestřih toho nejdůležitějšího, co potom uvidí i televizní diváci. Proti tomuto kroku se zvedla mezi členy Akademie vlna nevole. Kritici opatření považují za nedůstojné vůči nominovaným/oceněným v daných kategoriích.

Druhou výraznou změnou je v letošním roce zavedení diváckého hlasování. Jeho vítěz sice nedostane plnohodnotného Oscara, nicméně už samotné vyhlášení výsledků během slavnostního večera může být pro oceněný film jistou poctou. Otázkou je, zda má podobné gesto šanci přitáhnout jakékoliv dodatečné diváky. Akademie se touhle cestou snaží vyrovnat s faktem, že v posledních letech Oscary příliš nedostávají divácky populární filmy.

To je přitom jeden z klíčových důvodů pro to, proč zájem o Oscary tak upadá. Ano, jsou tu i další vlivy. V minulosti neměli diváci tolik příležitostí vídat své oblíbené celebrity. Dnes už jich má každý „plnou kapsu“ - stačí otevřít sociální sítě. Rozšířily se možnosti toho, jak se dozvědět výsledky jinak, než během televizního předávání. Lidé mají k dispozici daleko širší paletu zábavy. To se vztahuje k samotnému předávání Oscarů i k objektu jejich zájmu: Filmy v dnešní době celkově ztrácejí svoje výsadní postavení, s tím, jak jsou dostupné jako „produkt“ na kliknutí v každém obýváku a obdobné emoce/příběhy/lidské zkušenosti dovedou vypovědět třeba videohry, ale klidně také videa na Youtube. Přes to všechno je patrné, že největším problémem je narůstající rozdíl ve vkusu členů Akademie a běžných smrtelníků.

Dneska prostě na Oscarech bodují vesměs filmy, které viděli pouze nadšenci. Tohle odtržení můžeme ve větší míře začít pozorovat někdy po přelomu tisíciletí a stále se prohlubuje. Dané je to přitom už samotným vývojem mainstreamu (diváckého vkusu i filmové nabídky). Zatímco dříve byly filmy jako Anglický pacient či Zamilovaný Shakespeare zároveň obří divácké hity i favorité cen, dnes už je to nemyslitelné.

V kinech se rok od roku chodí víc a víc na trikové velkofilmy. Takzvaná „nabídka pro dospělé“, tedy nejrůznější osobní dramata, historické látky, hořké komedie či psychologické thrillery, to všechno se přetransformovalo do podoby seriálů či minisérií a přesunulo se to do telelvize. V kinech čím dál častěji zůstávaly už jen zmiňované velkofilmy a malé nezávisláky. Ty často nejsou vůbec špatné, ale zároveň platí, že je mimo cinefily skoro nikdo neviděl.

Tenhle rozpor se Akademie už nějakou dobu snaží řešit různými zásahy zvenčí, ale zatím to vedlo spíš k tomu, že se momentálně nastavený směr víc a víc upevňuje. Kapitolou samou pro sebe jsou pak mezinárodní filmy a streaming. Oscary se vždy snažily tvářit, že oceňují každopádně ty skutečně nejlepší filmy. Avšak pravdou je, že cena ze svojí podstaty tíhne k oslavování amerického filmového průmyslu a historicky navíc jen jeho jednoho konkrétního segmentu – filmů určených pro kina.

V tomhle směru se věci výrazně posouvají. Streamovací filmy se do oscarového klání už od začátku snažily dostat (nejrůznější fígle jim k tomu mimochodem dodal sám klasický Hollywood, který úskočné metody vyvinul k podpoře svých vlastních černých koňů). Zpočátku se o tom vedla zuřivá debata (až válka), kdy se zastánci kin a tradičního Hollywoodu snažili „útoku z vnější“ bránit, avšak s příchodem pandemie a přesunem diváků do obýváků přestalo být protežování kino filmů udržitelné.

A mezinárodní filmy také do klání pronikají více a více. A to z jednoho prostého důvodu. Jak se Oscary snažily bránit nařčení z toho, že už nejsou relevantní, začala Akademie filmového umění a věd daleko rychleji nabírat nové členy. V minulosti se základna obměňovala jen extrémně pomalu a drtivou většinu Akademie tvořila homogenní skupina starých, bohatých bílých amerických mužů, kteří žijí v Los Angeles a okolí. Tahle kategorie stále bude mezi hlasujícími nejzastoupenější, nicméně tělo celé organizace se konečně začíná diverzifikovat (věkem, pohlavím, etnicky, třídně) a nezanedbatelná část nových členů se nabírá z Evropy či Asie.

Mezi nominovanými se tak mohou objevit snímky jako letošní Drajv maj kár, které sklízejí mezi fajnšmekry globální uznání. Zároveň ale stále platí, že podobné filmy v součtu viděl jen zanedbatelný počet diváků. Z hlediska přitažení zájmu veřejnosti jsme tak prozatím v začarovaném kruhu.

Změna či úpadek jsou nevyhnutelné

Ať už nakonec ve věci zájmu veřejnosti letošní ročník dopadne jakkoliv, Akademie stojí před velkým úkolem: Musí si definitivně ujasnit, co by vlastně Oscar měl být. Jakou by měl plnit úlohu, jaká je jeho ambice a cíl, koho se jeho udělování snaží oslovit.

  • Ceny Akademie lze pojmout výhradně jako profesní poctu, kde se prostě filmaři ocení mezi sebou navzájem a naprosto přestanou řešit, jestli to zajímá někoho zvenčí nebo ne.
  • Nebo se Oscary mohou pokusit být štemplem kvality, skutečným odrazem toho, jaké trendy se v daném roce ve světě filmu odehrály a které silné kusy vznikly. V tom případě by bylo asi potřeba upravit celou řadu pravidel. Kupříkladu přestat řešit, zda film byl nebo nebyl uvedený v kinech a daleko důkladněji rozhodit mezinárodní sítě. Nadto je třeba dál posilovat nábor nových členů a víc se základnou pracovat (aby se v ní kupříkladu nedrželi všichni členové doživotně). Bez spíše mladší (alespoň tedy duchem) Akademie, jejíž členové se o film intenzivně zajímají, ty opravdu zásadní snímky uplynulého roku nevyberete, ani kdybyste se na hlavu stavěli. Tato varianta je na první pohled asi nejvíc „čistá“ a idealistická, zároveň při takovém postupu hrozí, že se cena natolik vzdálí běžným lidem, že její snaha o nějaké rámování uplynulého roku ve světě filmového umění, bude vyznívat poněkud do ztracena.
  • Pak je tu varianta, že se vlastně zapouzdří současný stav věcí a Oscar dál bude mít touhu sloužit primárně jako určitá reklama na Hollywood. Snaha o podpoření mýtu o továrně na sny, udržování kultu hvězd a„marketingová“ podpora konkrétních filmů, které by jinak bez zlatých sošek třeba ani nevznikly. V takovém případě se Oscary budou snažit nějakým způsobem balancovat na hraně „kvality“ a diváckého zájmu.
  • A poslední cestou je maximální snaha o nadbíhání publiku. Ať už v zoufalému boji o sledovanost slavnostního večera (a co nejvyšší reklamní příjmy), nebo z pozice nějaké vlastní ješitnosti, kdy Oscar touží po tom, aby jej zase co nejširší publikum bralo.

Žádná z uvedených variant není úplně ideální. Každá má svoje zásadní přednosti i zápory. Každá bude sedět někomu jinému. Zároveň se domnívám, že nerozhodné přešlapování na místě a snaha o uspokojení všech povede pouze k tomu, že celkově bude o Oscary zájem stále menší a mezi skalními fanoušky budou vlastně úplně všichni do nějaké míry nespokojení.

Foto: Academy of Motion Picture Arts and Sciences

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2022 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest