Také Disney zkrátí dobu nasazení filmů do kin. Dosavadní forma distribuce je pryč

Také Disney zkrátí dobu nasazení filmů do kin. Dosavadní forma distribuce je pryč | Fandíme filmu
Disney
Zástupci Disneyho, Warneru, Netflixu či IMAXu rozebírají zkrácení rozestupu mezi uvedením filmu v kinech a online.

Před časem jsme se dozvěděli, že studio Paramount jako další změnilo svůj přístup k nasazování filmů do kin. Novinky bude z kin na stream přesouvat už po 30-45 dnech, oproti dosavadním 90, které byly standardem před začátkem panndemie. Universal už podobný model zkouší delší dobu, Warner od letoška posílá úplně všechny svoje filmy do kin i na stream souběžně. Disney tu a tam nenápadně zkoušel experimentovat s jednotlivými premiérami, ale na nějaký obecný komentář jsme dosud čekali.

Disney

Teď se k tématu vyjádřil na technologické a mediální konferenci Morgana Stanleyho CEO společnosti Disney Bob Chapek. Ten se domnívá, že zákazníci si během covidového roku zvykli na to, že můžou nejnovější filmy okamžitě sledovat doma a míra jejich trpělivosti klesá. Podle šéfa Disneyho (který v roce 2019 držel celou čtvrtinu celosvětového kino trhu) návrat do stavu před pandemií už možný nebude.

Studio v žádném případě nemá v plánu kina pohřbít, protože 11 miliard dolarů, které se podařilo v kinech utržit v roce 2019, to je částka, jakou v dohledné době z jiných zdrojů než z plně funkčních sálů získat nepůjde. Zároveň je ale zřejmé, že se situace průběžně vyvíjí a je třeba se přizpůsobit.

Lze tedy předpokládat, že i Disney bude součástí trendu zkracování obdobní, po které jsou nové filmy k vidění výhradně v kinech. Vedle toho bude dál Disney experimentovat s modelem, kdy některé filmy pošle do kin a souběžně rovnou na prémiové VOD za prémiový poplatek. Podle Chapeka je zjevné, že spousta diváků se na návrat do kin zatím necítí a je pro ně fajn, když jim studia dají na výběr různé distribuční varianty.

Na nejbližší měsíce má Disney naplánované do kin premiéry Black Widow (7. 5.) Cruelly (28. 5.) a Lucy (18. 6.). Je tedy možné, že pokud snímky svoji premiéru neodloží, nebo nezvolí cestu prémiového VOD, tak třeba už po měsíci promítání v kinech budou dostupné online. Ale to spekulujeme, o osudu blížících se premiér se teprve rozhodne.

Warner

Na konferenci Morgana Stanleyho vystoupil také Jason Kilar, CEO společnosti WarnerMedia, pod kterou spadají studio Warner Bros. či streamovací platforma HBO Max. Kilar považuje kina nadále za klíčovou součást obchodní strategie společnosti, ale domnívá se, že délka exkluzivního distribučního okna v kinech je zkrácená navždy. Momentálně jsme podle něj v experimentální fázi, kdy se hledá nějaký nový stabilní model. Přímo Warner letos posílá svoje kino premiéry souběžně na stream z velké části kvůli pandemii. Kdyby se po skončení krize kina mohutně vzedmula, tak je Warner připravený se přizpůsobit, ale na nějaké debaty o tom, kdy se kina pořádně vzpamatují, je dle Kilara zatím brzy – zřejmě to bude naplno až v roce 2022.

IMAX

Z pohledu provozovatelů kin se na celou situaci na konferenci podíval Rich Gelfold, šéf společnosti IMAX. Gelfold vysvětlil, že pro IMAX zkracování exkluzivního okna není problém, protože v jejich sálech se stejně žádný film nepromítá déle než čtyři týdny. Zároveň ale vysvětluje, že kolem otázky exkluzivity panovaly spory už dlouho a je jedině dobře, pokud se během letošního a příštího roku situace vyjasní. Pomůže to urychlit rekonvalescenci kino průmyslu. Gelfold také spekuluje, že zkrácení exkluzivního okna může rozšířit nabídku filmů v kinech. Společnosti jako Netflix o promítání svých filmů v kinech vždy stály, ale odmítaly je tam nechat tři měsíce. Pokud by to bylo jen na pár týdnů, tak je to pro ně rázem atraktivní – přivydělají si, snímkům to přinese větší publicitu a uspokojí se filmové hvězdy, které o uvedení v kinech většinou stojí.

Netflix

Greg Peters, produktový šéf přímo z Netflixu, taktéž vnímá zkracování exkluzivního okna jako nevyhnutelné, protože to zákazníci zkrátka chtějí. Je nemožné tomu dlouhodobě uměle vzdorovat a teď konečně celé odvětví směřuje k tomu, aby se exkluzivita zkrátila. Zda Netflix zváží častější nasazování svých filmů do kin, nicméně Peters nenaznačil.

Lionsgate

K vývoji na trhu se zatím z větších společností nijak nevyjádřily Sony a MGM. Lionsgate prozatím také mlčí, ale aspoň představila záměr posílat svoje filmy po uvedení v kinech exkluzivně na platformu Starz, se kterou byla navázána dlouhodobá spolupráce. To ukazuje, že Lionsgate o streamování a podobě distribuce přinejmenším přemýšlí.

Shrnutí

Celou současnou situaci pro Variety posléze shrnul analytik Guy Bisson, který souhlasí, že současné změny už jsou nevratné – 90denní exkluzivita nových filmů v kinech je pryč. V nejbližší budoucnosti studia budou uplatňovat kombinovanou variantu distribuce. U různých filmů se bude samostatně rozhodováno o tom, v jaké podobě jejich distribuce bude probíhat, tak, aby hollywoodští titáni maximalizovali výtěžky z kin a z online platforem v nějakém optimálním poměru.

Foto: Disney

Zdroje: Deadline I, II, III, Variety I, II, III, The Hollywood Reporter

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu

© 2011 - 2021 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest