Recenze: Mulan

Recenze: Mulan | Fandíme filmu
Walt Disney Pictures
Zobrazit dalších 6 obrázků
Mulan se po více než dvaceti letech vrací na plátna kin. Tentokrát v hrané podobě.

Dobrodružný rodinný blockbuster Mulan, Disneyho hyperdrahá hraná předělávka klasického animáku Legenda o Mulan z roku 1998, konečně dorazil do českých kin. Mulan přirozeně také zasáhlo koronavirové šílenství. Nejprve pandemie znemožnila původně plánovanou premiéru v Číně a posléze bylo uvedení do kin pozdrženo i jinde ve světě. Studio Disney dozajista odklady zamrzely, protože do propagace se nalilo nemalé množství finančních prostředků. Když se situace ve Spojených státech stále nelepšila, Disney celou situaci na začátku srpna rázně rozseknul. Bylo rozhodnuto, že Mulan pofrčí ve Spojených státech a na dalších trzích na službu Disney+, přičemž v regionech, kde služba není k dispozici, to zkusí statečná bojovnice v kinech (budou-li otevřená), což je i případ Česka.

Snímek novozélandské režisérky Niki Caro se inspiruje čínskou Baladou o Mulan a má se jednat o epickou a řemeslně nadstandardní oslavu čínské národní identity, kultury a ponejvíce i ženské síly. Zmíněné elementy skutečně sehrávají v příběhu o věrnosti, statečnosti, upřímnosti a oddanosti rodině klíčovou úlohu, ale hnacím motorem celého vyprávění je ženská emancipace a odvaha narušit zavedené společenské a kulturní pořádky. Hlavní hrdinkou je Chua Mulan, nejstarší dcera respektovaného bojovníka, která disponuje výjimečnou vnitřní silou. Ta však bývá tradičně oslavována u mužů - válečníků. Mulan je zpočátku vyčítáno, že není dosti "ženská" a nesnaží se zaujmout roli, kterou jí rigidní systém předurčil. Dívka by přece neměla lézt po stromech, skákat po střechách a učit se bojovému umění. Prioritou by měla být příprava na úlohu manželky, případně matky.

Disney

Nebojácná Mulan ovšem nedokáže onu energii v sobě ukrytou nejprve funkčně kontrolovat, čímž opakovaně vystavuje sebe i svoji rodinu posměchu. Potenciálně největší průšvih pak nastane ve chvíli, kdy čínský císař ze strachu před nájezdníky ze severu rozhodne o tom, že každá rodina v zemi musí vyslat jednoho muže do služby v císařské armádě. V rodině Mulan by měl znovu vstoupit do armády nemocný otec, jenže odvážná hrdinka se rozhodne jej potají zastoupit a v přestrojení za muže se vydá naplnit svůj skutečný potenciál. Má před sebou strastiplnou cestu plnou bolesti, zákeřných nástrah a těžkých zkoušek, jež ji poznamená na celý život a poskytne ji možnost nejen zachránit samotného císaře a vládnoucí dynastii, ale rovněž vysloužit si respekt čínského národa i svého hrdého a milujícího otce.

První třetina filmu se nese v poklidném a odlehčeném rodinném tempu. Divák se postupně seznamuje s Mulan, sleduje jak roste a objevuje v sobě skrytou sílu, rozkrývá dobové společenské konvence a absorbuje barvité střípky čínské kultury. Vzhledem k tomu, že film cílí na mladší publikum, vše je podáno schematicky a zjednodušeně, což však není v tomto případě na škodu. Caro si úvodní scény poctivě ohlídala a vyplatilo se. Člověku je hned jasné, že Mulan je zodpovědná, odvážná, milující a současně mnohdy zbrklá, nejistá a zranitelná. Snoubí se v ní smysl pro povinnost a službu vlasti s láskou k rodině a snahou zcela se nepodvolit a nalézt si ve světě své místo.

5/10

Recenze: Mulan | Fandíme filmu Recenze: Mulan | Fandíme filmu Recenze: Mulan | Fandíme filmu Recenze: Mulan | Fandíme filmu Recenze: Mulan | Fandíme filmu Recenze: Mulan | Fandíme filmu Recenze: Mulan | Fandíme filmu