Recenze: Nádherné bytosti

Recenze: Nádherné bytosti | Fandíme filmu
Do našich kin vstupuje teenagerská romance snažící se napodobit úspěch Twilight ságy.

V posledních letech zaplavila Hollywood nová módní vlna. Astronomické výdělky Harryho Pottera či Twilight ságy daly producentům jasný impuls. Ať se nám to líbí, nebo ne, fantastické snímky pro mládež o zamilovaných upírech, vlkodlacích či kouzelnících prostě jdou v současné době na dračku. Dalším produktem tohoto trendu je romantická fantasy s názvem Nádherné bytosti (Beautiful Creatures), jež právě startuje v našich kinech. Čeká nás nová fenomenální série, nebo jen průměrná napodobenina úspěšných projektů?

Nádherné bytosti jsou adaptací stejnojmenného knižního bestselleru pro teenagery od amerických autorek Kami Garcia a Margaret Stohl, který je zároveň prvním dílem ze čtyřsvazkové ságy „Kroniky prokletých zaklínačů“. Psaní scénáře a režisérská židle byly svěřeny do rukou Richarda LaGraveneseho, jenž má s milostnými melodramaty bohaté zkušenosti (Paříži, miluji Tě, P.S. Miluji Tě).

Protagonista příběhu – samotářský mladík Ethan (Alden Ehrenreich)  je pořádný smolař. Matka mu tragicky zemřela při autohavárii a otec se o něj po její smrti přestal zajímat. Navíc žije v nejnudnějším zapadákově na světě, malém městečku Gatlin v Jižní Karolíně. Ethanův život a nejen jeho, však doslova obrátí naruby příchod tajemné dívky Leny Duchannesové (Alice Englert).

Gatlin je místo plné náboženských pošuků, kde na každého cizáka koukají skrz prsty a introvertní Lena to tu nemá vůbec jednoduché. Ethan ovšem nedá na předsudky a pokusí se s tajuplnou slečnou spřátelit. A zanedlouho vychází najevo šokující skutečnost. Lena, stejně jako celá její rodina, vlastní magické schopnosti. Navíc jí zbývá jen několik málo týdnů do šestnáctých narozenin, kdy se má rozhodnout, zda se její moc přikloní na stranu dobra, nebo zla. Situaci ještě komplikuje fakt, že Lenin případný přechod k temné straně by mohl mít strašlivé následky, neboť mladá dívka je mnohem silnější než kterýkoli jiný zaklínač před ní. Ethan se však i přes neodvratnou hrozbu do Leny zamiluje, je za ni ochoten obětovat i svůj život a bránit ji před kouzly její zlé matky (Emma Thompson).

Na úvod hodnocení musím přiznat, že jsem knižní předlohu nečetl, proto nemohu posoudit, jak moc se snímek odlišuje od své literární verze. Filmové zpracování ovšem dopadlo přesně tak, jak jsme již předpovídali po zhlédnutí trailerů. Nádherné bytosti předkládají vcelku jednoduchý fungující příběh, který sice má hlavu i patu, ale sám o sobě nepřináší vůbec nic nového. Děj v podstatě jen recykluje osvědčené a stokrát obehrané motivy (souboj dobro versus zlo, rodinná kletba, zapovězená láska ke smrtelníkovi, ...), přitom se ale nedočkáme ani jedné nějak zásadnější scény. Při sledování vám bude neustále probíhat hlavou: „tohle už jsem někde viděl“. Fanoušci knihy mi možná budou oponovat, ale mytologie zaklínačů nepůsobí na plátně ani zdaleka tak propracovaně jako v případě Harry Pottera, má spíš mnohem blíž k Twilightu. Největším zklamáním pak je celkem suchý a předvídatelný závěr, který nedokáže u diváka vzbudit ani sebemenší emoce.

Avšak abychom jen nekritizovali, vizuální stránka filmu je zvládnutá na výbornou. Scénář především ve své první polovině disponuje povedenými dialogy a zajímavými charaktery. V tomto ohledu jsou Bytosti určitě koukatelnější podívanou než třeba zmiňované Stmívání. Alden Ehrenreich v titulní roli je sympaťák a mile překvapila i v Hollywoodu debutující Alice Englert v úloze Leny. Naopak mírným zklamáním jsou výkony ostřílených matadorů. Emma Thompson coby zlá kněžka budí dojem, že by spíše potřebovala svěrací kazajku, než aby se jí člověk jakkoliv bál. Jeremy Irons, jenž ztvárnil Lenina hodného strýčka Macona, hraje svůj obvyklý standard. Na Emmy Rossum v roli sekundární záporačky se kouká pěkně, ale její postava je přece jen trochu zbytečná.

Přes všechny nedostatky je snímek jasně zacílený na konkrétní skupinu diváků a splňuje vše, co by daná věková kategorie od něj mohla očekávat (sympatičtí hrdinové, dobře vykreslená milostná linie, kvalitně zpracované efekty). Pokud je vám tak mezi 12 a 18 lety a libujete si v populárních upírských romancích, tak se vám Bytosti dost možná budou líbit. Proto se nedá vyloučit, že se z nich skutečně vyklube nový divácký fenomén. Ostatně lehce otevřený konec výtečně připravil půdu pro případná pokračování.

Nic víc ani nic míň než tuctová romantická pohádka pro teenagery. Dějově a herecky o něco stravitelnější než Twilight, avšak do světa fantasy filmů nepřináší vůbec nic svého, jen věrně kopíruje zaběhnuté motivy a postupy. Patříte-li k určené cílové skupině, klidně si hodnocení o pár stupínků zvedněte. Všichni ostatní mohou tenhle projekt s klidem vypustit.

5/10