Recenze: Na nože - Moderní pohled na detektivní klasiku

Recenze: Na nože - Moderní pohled na detektivní klasiku | Fandíme filmu
Zobrazit další 4 obrázky
Rian Johnson po Star Wars VIII vzal podstatně menší rozpočet a natočil chytře vystavěnou poctu klasickým detektivkám ve stylu Agathy Christie.

Detektivek anglického stylu vídáme v kinech pomálu. Na stříbrných plátnech tento žánr v roce 2017 oživil Kenneth Brannagh se svojí Vraždou v Orient Expressu, která letos dostane volné pokračování. Jako svoji další sólovku si však pátrání po vrahovi střihl i Rian Johnson, který vešel do širšího podvědomí osmým dílem Star Wars. Film plný hvězdných jmen s názvem Na nože (v originále Knives out) sám napsal i zrežíroval, a nakonec se ukázalo, že se jedná o příjemnou žánrovku, která na vás na konci zanechá příjemný úsměv.

Příběh se odehrává na odlehlém panství rodiny Thrombeyů. Starý pan Thrombey (Christopher Plummer) je známý a bohatý spisovatel detektivních knih. Den po oslavě svých 85. narozenin je však nalezen ve své pracovně s prořízlým hrdlem. Zdánlivá sebevražda se však nezdá věhlasnému detektivu Benoitu Blancovi (Daniel Craig), kterého někdo záhadně najal aby vše prošetřil. Někdo kdo věděl, že věci nejsou takové, jaké se zdají.

Jak jsem již zmínil, film je vyložená detektivní žánrovka, které mají obvykle alespoň hrubým způsobem nalajnovaná pravidla. Johnson se však snaží ze zavedených kolejí vymanit, a po klasickém úvodu se film několikrát otočí a zábavně si podle potřeby s žánrovými zvyklostmi pohrává. A to rozhodně není na škodu, ba naopak celý tento proces drží diváka v pozoru a šikovně pracuje s jeho očekáváním. Myslíte si, že jste příběh prokoukli? Nikoliv, Johnson vždy přijde s kličkou, která vaše teorie úspěšně potopí a vytasí se s něčím zajímavým a úplně jiným.

Velmi statečně mu v tomto počinu pomáhají jednotlivé postavy, které se chovají každá specificky a každá vám dává možnost jí fandit či nefandit. Velmi dobrá práce s charaktery udržuje film při chodu a nabízí velmi komické situace, jako např. čtení závěti či nejhorší automobilovou honičku všech dob. V hlavní roli září mladičká Ana de Armas jako Marta, ošetřovatelka bohatého pána, která si svojí nevinností, poctivostí ale zároveň vychytralostí získá diváka. Ne nadarmo má za sebou nominaci na Zlatých Glóbech, a dle mého názoru zcela zaslouženou.

Zdatně ji pak sekunduje Daniel Craig v roli excentrického a roztržitého detektiva Blanca, který je typickým vyšetřovatelem poirotovského stylu. Craig však své postavě dodává osobitý svéráz, díky kterému vás pobaví, zároveň však na konci filmu ohromí svými dedukčními schopnostmi. Zbytek osazenstva, představující především rodinu Thrombeyů, pak film skvěle doplňuje, a na hercích jako Jamie Lee Curtis, Toni Collette či Chris Evans je vidět, jak je jejich postavy baví. To vše doplněné Johnsonovým skvělým vedením patrným v každé scéně.

Vizuálně je Na nože příjemný film, kombinující retro lokace s moderním záběrováním, které je jedním z mála věcí, které připomíná, že se děj odherává ve 21. století. Tu a tam má některá z postav moderní oblečení, telefon nebo auto, prostředí starého sídla však uvrhuje příběh do určitého nekonkrétního bezčasí, které pomáhá navodit atmosféru "staré dobré detektivky". Díky zmiňované práci s kamerou (záběrem) však ale v zásadě stereotypní prostředí nepůsobí v tomto případě nijak tuctově a je klíčovou součástí celé vypravěčské konstrukce.

Ve výsledku je Na nože opravdu zdařilá žánrovka, která podle potřeby zvyklosti detektivek láskyplně využívá i lišácky podvrací a díky tomu dokáže diváka udržet v pozoru. Vizuál je fajn, do výšin ale celý vyšetřovatelský rébus zvedají především skvěle napsané a zahrané postavy. Johnson zde ukazuje svoji mazanost a schopnost hrát si s divákem. Snímek má vážné momenty, i ty komické, příběh je vystavěn skutečně originálně, a pokud si myslíte, že v půlce je vše jasné, tak jste s největší pravděpodobný sám velký Benoit Blanc a nebo na velkém omylu. Film rozhodně řadím mezi nejlepší moderní žánrovky a těm, kteří jej zatím neviděli, jej nemohu než vřele doporučit.

8/10

Recenze: Na nože - Moderní pohled na detektivní klasiku | Fandíme filmu Recenze: Na nože - Moderní pohled na detektivní klasiku | Fandíme filmu Recenze: Na nože - Moderní pohled na detektivní klasiku | Fandíme filmu Recenze: Na nože - Moderní pohled na detektivní klasiku | Fandíme filmu Recenze: Na nože - Moderní pohled na detektivní klasiku | Fandíme filmu