Recenze: Manželská historie aneb povedená tragikomická rozvodová deprese

Recenze: Manželská historie aneb povedená tragikomická rozvodová deprese | Fandíme filmu
Zobrazit dalších 16 obrázků
Chválená vztahovka je již několik dnů dostupná na Netflixu. Jak se líbila nám?
  2. Verdikt:

Aby sonda do konce životního cyklu jedné lásky byla úplná, bylo příběh nutné vyplnit vhodnými vedlejšími postavami. Prim zde hraje syn Henry (Azhy Robertson), o něhož se ve druhé půli vede právní spor, a současně je právě on tím, kdo podrážděnou dvojici partnerů opakovaně donutí ke konstruktivnímu dialogu. Oba o Henryho mají zájem, oběma záleží na jeho štěstí, ač to tak někdy nevypadá. Důležitou součástí vyprávění jsou pak právní zástupci, kdy každý reprezentuje určitý archetyp. Právnička Nora (Laura Dern), jež má na starosti Nicole, reprezentuje vychytralou a nekompromisní ženu, jež ve všech svých klientkách vidí oběti mužského světa. Bojuje za ně tvrdě, ví jako to chodí a kupříkladu její monolog o konceptu dobrého otce a dobré matky vám z hlavy jen tak nevyšumí.

Charlie nejprve zaujme neagresivní postoj a svěří se do rukou otcovského a dobrosrdečného Berta Spitze (Alan Alda), ale brzy pochopí, že bez ostrých loktů to nepůjde a najme si Jaye Marottu (Ray Liotta), jemuž nedělá problém kydat špínu úplně na každého. Jakmile se mašinérie vyjednávání, obviňování a naschválů rozběhne na plné obrátky, divák si brzy uvědomí, že z Charlieho a Nicole se stali pouze přihlížející. A evidentně jim to není příjemné.

Baumbach pak exceluje především ve scénách, kde se mísí humor se smutkem. Tyhle tragikomické scény nejenže dokonale poukazují na výjimečné herecké výkony dvojice Driver a Johansson, ale též přesně vystihují onu podstatu celé situace. Tihle dva se dlouhou dobu milovali, byli spolu šťastní (nebo si to aspoň mysleli) a s trochou snahy, kdyby Charlie dospěl a Nicole byla razantnější, jim to mohlo vyjít. Nestalo se, ovšem to neznamená, že láska mezi nimi vyšuměla. Asi nikdy nevyšumí, přičemž rozchod je bezesporu smutný, avšak Země se točit nepřestane. Zrovna takhle jednoduché to je a Baumbach se snaží zobrazit konec vztahu citlivě a čitelně. Někomu může vadit, jak předvídatelně děj plyne, jenže ony si ty konce bývají podobné i v reálném životě.

Verdikt:

Tragikomické drama Manželská historie režiséra Noaha Baumbacha nabízí nekomplikovaný pohled na rozpad partnerského vztahu a ukazuje divákovi, že nedostatek sebereflexe a dlouhodobé přehlížení drobných (a řešitelných) rozporů se zpravidla nevyplácí. Snímek, v němž herecky excelují Adam Driver a Scarlett Johansson, nemá příliš slabin a pohltí vás hned od první scény. Jedná se o vděčnou a laskavou vztahovku, jež těžko někoho zklame, akorát možná ne všechny emocionálně a formálně odrovná. Kdo se nechá nalákat, užije si poctivý kus kvalitní filmařiny.

9/10

Recenze: Manželská historie aneb povedená tragikomická rozvodová deprese | Fandíme filmu Recenze: Manželská historie aneb povedená tragikomická rozvodová deprese | Fandíme filmu Recenze: Manželská historie aneb povedená tragikomická rozvodová deprese | Fandíme filmu Recenze: Manželská historie aneb povedená tragikomická rozvodová deprese | Fandíme filmu Recenze: Manželská historie aneb povedená tragikomická rozvodová deprese | Fandíme filmu Recenze: Manželská historie aneb povedená tragikomická rozvodová deprese | Fandíme filmu Recenze: Manželská historie aneb povedená tragikomická rozvodová deprese | Fandíme filmu Recenze: Manželská historie aneb povedená tragikomická rozvodová deprese | Fandíme filmu Recenze: Manželská historie aneb povedená tragikomická rozvodová deprese | Fandíme filmu Recenze: Manželská historie aneb povedená tragikomická rozvodová deprese | Fandíme filmu Recenze: Manželská historie aneb povedená tragikomická rozvodová deprese | Fandíme filmu Recenze: Manželská historie aneb povedená tragikomická rozvodová deprese | Fandíme filmu Recenze: Manželská historie aneb povedená tragikomická rozvodová deprese | Fandíme filmu Recenze: Manželská historie aneb povedená tragikomická rozvodová deprese | Fandíme filmu Recenze: Manželská historie aneb povedená tragikomická rozvodová deprese | Fandíme filmu Recenze: Manželská historie aneb povedená tragikomická rozvodová deprese | Fandíme filmu Recenze: Manželská historie aneb povedená tragikomická rozvodová deprese | Fandíme filmu