Recenze: Expendables 2

Recenze: Expendables 2 | Fandíme filmu
Jsou Expendables 2 díky přidání dalších hvězd ještě lepší? Nebo je z toho přeplácaný guláš?

Před několika lety Sylvester Stallone posbíral všechny akční borce z přelomu 80. a 90. let, které se mu podařilo ukecat a natočil s nimi „ultimátní akční jízdu“. Většina fandů by asi byla raději, kdyby s podobným projektem pánové přišli o dvacet let dřív, akce byla dost mizerně natočená a ty úplně největší hvězdy se ve filmu objevily jen na několik málo minut nebo vůbec, ale stejně to byla neuvěřitelně příjemná nostalgická záležitost, která se nebrala smrtelně vážně a chlapáctví a krev v ní tekly proudem. Expendables 2 teď odhodili veškeré zábrany, vykašlali se na nějaké duchaplné hodnoty, všechno znásobili na druhou a přinesli fanouškům pokleslé zábavy ten nejlepší možný nášup.

Na samotném příběhu vlastně vůbec nezáleží. Na mnoha místech filmu je patrné, že se děj přepisoval na place, čistě v závislosti na tom, která akční hvězda si zrovna našla v kalendáři pár dnů a přijela si do Bulharska (kde se natáčelo) zastřílet. Že jsou události místy tak trochu nekoherentní je ale vlastně úplně fuk, naopak to ještě zdůrazňuje skutečnost, že tohle je záměrně přestřelená pocta béčkové akci.

Nicméně abyste byli v obraze: Expendables se vydají do Burmy zachránit bohatého čínského zajatce, jenže na stejnou misi poslal svoje lidi také Church (Bruce Willis) a vůbec se mu nelíbí, že mu tučný šek proklouzl mezi prsty. Pokud Barney (Sylvester Stallone) nechce, aby Church zatahal za nitky a poslal jeho tým do kriminálu, musí pro starého známého splnit jednu zdánlivě rutinní misi. V jedné fiktivní postsovětské zemi je třeba z vraku letadla co nejrychleji vyzvednout elektronickou mapu, na které je zanesena tajná lokace obrovského nákladu plutonia. Výprava se ale zvrtne, jeden z Postradatelných umírá a zlotřilý Villain (Jean-Claude van Damme) utíká spolu s plánem k nebezpečnému nákladu. Postradatelným tak nezbývá nic jiného, než ho dostihnout, zneškodnit ho a pomstít svého kamaráda.

Jak už ale bylo řečeno, o příběh tu naštěstí nejde, protože je značně slaboduchý, stejně jako zbytek scénáře. Hrdinové se jako mávnutím kouzelného proutku dostávají z bodu A do bodu B, aniž by se někdo obtěžoval vysvětlovat, jak je to sakra možné. Vedlejší postavy v nepřátelském terénu přicházejí a zase mizí, jako by se nechumelilo. A pokud se zrovna nestřílí, vedou se většinou srdcebolné dialogy o životě brouka, které v lepším případě nudí, v tom horším vyloženě kazí náladu. Ale chápeme, kdyby se hrdinové vydali do akce rovnou, působilo to blbě. A s opravdovým scénářem se nikomu psát nechtělo.

Úplně stoprocentně se nedařilo ani v hláškovém oddělení – na každou dobrou připadá zhruba jedna špatná, a tak Postradatelní občas z pusy vypouštějí nehorázné ptákoviny (třeba už z traileru známé „a teď vás prohlašuji mužem a nožem“). Naštěstí je ale z filmu moc dobře patrné, že se nikdo ze zúčastněných nebere vážně, a tak je polovina nepovedených dialogů ve své trapnosti vlastně zábavná a na ty zbylé rychle zapomenete pod přílivem dalšího děje.

Simon West totiž nasadil svižné tempo a hodinka a půl tak i přes občasné zdržování dialogy uteče jako voda. Angažování Westa se velice dobře podepsalo i na akci, která je oproti jedničce výrazně přehlednější. Co se zábavnosti týče, tak nejvíc potěší především úvodní mise a závěrečná přestřelka na letišti – první mise je ze všech nejpropracovanější, ta závěrečná má zase největší star power – jinými slovy, to už jdou všichni proti všem.

Jinak co se vytíženosti jednotlivých borců týče, tak nejvíc času stráví na plátně Stallone a zlaté jádro Expendables, čili Jason Statham, Dolph Lundgren, Terry Crews a Randy Couture. Celkem dost prostoru má ještě Nan Yu, ale zbytek borců už si ve filmu vesměs podává dveře – z plátna zmizí jeden, objeví se jiný. Kvanita ale neznamená kvalitu a v tomhle případě to platí dvojnásob.

Z vlastních Expendables baví nejvíc Stallone a Lundgren (u toho vyloženě co věta, to perla, ať už záměrně či nechtěně), Crews sem tam slušně zahlásí, ale zbytek je spíš do počtu. Statham se pořád umí moc dobře prát (zvlášť scéna v kostele se mu povedla na jedničku), ale kdykoliv otevře pusu, za moc to nestojí. Bez Coutura, neviditelného snipera Liama Hemswrotha a Nan Yu by se film klidně obešel. Záporáci (Scott Adkins a JCVD) jsou sice ostří hoši, ale příliš prostoru nedostanou. Van Damme každopádně předvedl, že to má pořád ještě v paži (a hlavně v noze).

Když se ale na plátně objeví libovolný hostující postradatelný, film se pokaždé vyloženě rozzáří. Jet Li má v celém filmu asi nejlepší choreografii ze všech. Schwarzenegger s Willisem cedí charisma a hlášky ve stejném množství, jako kulky ze samopalů a Chuck Norris si ve filmu zahrál Chucka Norrise – onoho legendárního poloboha z vtipů o Chucku Norrisovi. Nikdy se moc dlouho neohřeje, nikdy ho nebudete brát vážně, ale pokaždé si budete říkat, že tohle je prostě frajer s velkým f.

Expendables 2 vzali to, co se povedlo v jedničce, a pustili to přes zesilovač. Dostali jsme víc hvězd, víc hlášek, víc nostalgie, lepší akci a podstatně víc nadhledu. Tohle jsou zkrátka ti praví Expendables, které jsme měli dostat už napoprvé. Pokud máte chuť na seriózní akční film, hledejte dál. Tohle je zábavná ptákovina starých lišáků, kteří se rozhodli, že pobaví sebe a své fanoušky. Všechno exploduje, samopaly jsou obří, osamocené kulky trhají končetiny a hlášky jsou tak pitomé, až jsou cool. Filmu malinko berou šťávu jen prostoje mezi akčními scénami, kdy se zbytečně kecá, ale jinak se jedná o prvotřídní odlehčenou zábavu.

8/10