Recenze: Brexit

Recenze: Brexit | Fandíme filmu
Zobrazit dalších 5 obrázků
Plešatý Benedict Cumberbatch exceluje v britském komorním dramatu, které odhaluje temné pozadí a manipulativní techniky volebních kampaní. Není to však podívaná pro každého.

Právě probíhající odchod Velké Británie z Evropské unie je jednou z nejzásadnějších a nejdiskutovanějších historických událostí současnosti. Není proto příliš překvapující, že se k ožehavému tématu, které dodnes rozděluje společnost na dva znesvářené tábory, rozhodli vyjádřit také filmaři. Britský televizní snímek, nazvaný jednoduše Brexit, je společným dílem režiséra Tobyho Haynese (seriály Doctor Who, Sherlock nebo Black Mirror) a začínajícího scenáristy Jamese Grahama. Pro diváky však určitě bude největším lákadlem londýnský rodák Benedict Cumberbatch v titulní roli. Film vyšel ve Spojeném království na začátku ledna 2019, české HBO má snímek v nabídce také? Čím může film oslovit české publikum?

Brexit je koncipován jako strhující politické drama, přičemž ústředním vypravěčem příběhu je Dominic Cummings (Cumberbatch), vlivný muž v pozadí, jenž de facto vymyslel a vedl kontroverzní kampaň, co přesvědčila nadpoloviční většinu britských voličů, aby odhlasovala vystoupení své země z EU. Krůček po krůčku sledujeme tvrdá zákulisní vyjednávání a přípravu brexitového tažení od Cummingsova vstupu na palubu až po samotné referendum. Režisér nám dává nahlédnout za přísně střežené dveře kanceláří vrcholných politiků, jejich poradců, lobbistů a marketingových stratégů. Odhaluje krutou pravdu, jak nečistou hru s námi tito lidé obvykle hrají a jak děsivě velkou moc mají často neviditelní tvůrci volebních kampaní, kteří cíleně útočí na naše emoce a využívají sílu čím dál tím vyspělejších moderních technologií.

Logické argumenty a zdravý rozum válcují prostá, leč líbivá a srozumitelná hesla jako „stop imigraci“ a „vzít si zpátky kontrolu“. Hlavní strůjci chaosu (angličtina má pro ně peprnější, zato výstižnější výraz „shit-stirrers“) si ve svém boji mohou dovolit téměř všechno, neboť oni nejsou těmi, kdo budou nastalý nepořádek uklízet. V tomhle má Brexit obrovskou výpovědní hodnotu, již patrně plně docení až příští generace a která by se snadno dala přenést i do českého prostředí (ano, mám na mysli představitele populistických a extremistických stran, co zbytečně šíří nenávist a klamou občany stejnými metodami jako třeba právě Dominic Cummings).

Mnohým divákům bude jistě proti srsti, že se autoři ani nepokouší o nezaujatý pohled a očividně nadržují odpůrcům brexitu. Na druhou stranu je ovšem nelze obviňovat z nějaké prvoplánové manipulace. Naopak dávají prostor k vyjádření i opačnému táboru a snaží se ho pochopit (pasáž s ženou, která je frustrovaná z toho, že nikoho nezajímají její každodenní existenční problémy a je unavená z neustálého poučování samozvanými elitami). Decentně a bez jakéhokoli patosu a citového nátlaku je zmíněna rovněž chladnokrevná vražda britské prounijní političky Jo Coxové, k níž došlo těsně před konáním referenda. Za vrchol snímku pak považuji náhodné setkání Cummingse s vůdcem anti-brexitové kampaně Craigem Oliverem (Rory Kinnear) u piva v hospodě. Tato výborná scéna, v níž si dva nesmiřitelní soupeři navzájem vzdají respekt mi hrozně připomínala rozhovor Al PacinaRobertem De Nirem z krimi-thrilleru Nelítostný souboj.

Jinak film samozřejmě táhnou kupředu především skvěle napsané dialogy a prvotřídní herci. Benedict Cumberbatch podává jako vždy přirozený a precizní výkon, až mu někteří zámořští recenzenti vyčítají, že z Dominica Cummingse udělal až příliš sympatickou figuru. Zdatně mu ale sekundují i ostatní, třeba zmiňovaný Rory Kinnear (Bill Tanner z posledních bondovek) nebo John Heffernan (Hadí doupě, Oko v oblacích). Snímek je prokládán skutečnými zpravodajskými záběry na demonstrující obyvatele Londýna, proslovy Davida Camerona či Theresy Mayové, kterých určitě mohlo být méně, nepochybně však pomáhají dokreslovat současnou společenskou atmosféru na Britských ostrovech.

Jaké jsou zápory? Toby Haynes se opravdu snažil zpřístupnit náročné téma i mainstreamovému publiku. K tomu mu pomáhá dynamický střih, přijatelně dlouhá stopáž a několik humorných až sebe-parodických momentů (například známí britští politici Boris Johnson a Nigel Farage nebo podnikatel Arron Banks jsou zde zobrazeni spíše jako komické karikatury svých reálných předobrazů než coby skuteční lidé). Přesto se jeho záměr podařilo naplnit jen z části. Brexit je pořád složitý konverzační film, který čerpá svou energii především z naléhavého a aktuálního námětu. Pokud se vůbec nezajímáte o mezinárodní politiku, nemáte ani nejmenší tušení kdo to jsou labouristé a toryové a chodíte se do kina hlavně odreagovat a bavit, pak vás tohle dílo se vší pravděpodobností ničím nezaujme.

A malá poznámka na závěr. Docela by mě zajímalo, zda se někdy někdo odváží nastavit podobné kritické zrcadlo současným politikům v Česku. Myslím, že naši státní úředníci a jejich našeptávači by to potřebovali jako sůl.

Britové se s ostudnou situací na vlastní politické scéně vyrovnávají alespoň kvalitní filmařinou. Brexit je výborně zpracované konverzační drama s mrazivým (a bohužel pravdivým) poselstvím, které korunuje intenzivní herecký výkon Benedicta Cumberbatche. Stylem vyprávění snímek hodně připomíná známý britský seriál Black Mirror, takže pokud patříte mezi jeho fanoušky, rozhodně si nenechte tuhle novinku ujít. Avšak jestli vám jsou upovídané filmy a evropská politika cizí, můžete se jí s klidem vyhnout.

8/10
Tento film ještě nebyl čtenáři hodnocen
Tento film ještě nebyl čtenáři hodnocen