Recenze: Kryštůfek Robin

Recenze: Kryštůfek Robin | Fandíme filmu
Zobrazit dalších 7 obrázků
Když nicnedělání vede k těm nejlepším věcem, aneb tak trochu jiná disneyovka.
  1. Řekl tady někdo Art?
  2. To je ale depresivní. Na to bych si zvyknul…

Bývaly doby, kdy si Kryštůfek Robin bezstarostně hrával se svými přáteli ve Stokorcovém lese. Všechno krásné ale jednoho dne musí skončit a nadešel čas, aby Medvídek Pú, Prasátko, Zajíc, Tygr, Klokánek s maminkou, moudrá Sova a samozřejmě také Ijáček řekli Kryštůvkovi sbohem. Internátní škola, ztráta otce, válka a vysilující zaměstnání, společně se starostí o rodinu udělají své a o třicet let později je z Kryštůfka (Ewan McGregor) úplně jiný člověk - uzavřený, utrápený muž, který sedí do nocí v kanceláři, kde dělá práci za svého neschopného šéfa a nemá čas na svoji rodinu, manželku Evelyn (Hayley Atwell) a dceru Madeline.

I stane se, že v momentě největšího stresu a psychického zhroucení navštíví Kryštůvka jeho dávný přítel Pú a vyšle jej na nejdůležitější cestu jeho života - cestu za přátelstvím, sny a skutečnými hodnotami, na něž v průběhu svého života zcela zapomněl.

Řekl tady někdo Art?

Medvídek Pú a filmy s touto tematikou představovaly v portfoliu disneyovských látek vždy tak trochu specifickou odnož, což je dáno především knižní předlohou. Ta je v jistých aspektech velmi podobná Malému princi a dospělí si z její četby odnesou mnohá ponaučení o sobě samotných, která dětský čtenář stěží pochopí, do značné míry i proto, že je chápat nemusí. Právě na tomto stojí a padá filmový Kryštůfek Robin a jeho dějový rámec se tak zcela odlišuje od v podstatě veškeré další aktuální tvorby studia Disney, přestože jisté společné motivy kupříkladu s Alenkou v říši divů zde rozhodně můžeme najít. Jedná se ale čistě o univerzální motivy typu “průchod skrze dutinu”, dané již předlohou samotnou.

Studio Disney si je vědomo netradičního formátu své látky a při hledání vhodného režiséra sáhlo po Marcu Forsterovi, který dokázal udělat artovku i z Bonda. V kině vás tak čeká pošmourná atmosféra a deprese, obrazy z války, opelichaný Pú a spousta korporátních problémů. Kryštůfek Robin rozhodně není běžná disneyovka do každé rodiny a svoje nejmenší tentokrát nechte raději doma.

Ztracen ve Stokorcovém lese

Kryštůfek Robin je tak primárně psychedelickým pomalým roadtripem za sebepoznáním, opírajícím se nikoliv o epickou akci, ale o, hrůza co píšu, intimní dialog mezi unaveným mužem a plyšovým medvědem mdlého rozumu, ale velikého srdce a jejich interakci, z níž plynou podněty k zamyšlení nad různými aspekty lidské existence a meditace nad tím, co je v životě skutečně důležité. Teprve v druhé části filmu se pak dostávají ke slovu další postavičky a postupně se směřuje k akčnímu finále. I to je ale stále velmi minimalistické a komorní a pocit rodinného, respektive existenčního dramatu se z filmu nikdy nevytrácí. Výtečně funguje také hra s divákem na téma “Jsou postavičky skutečné, nebo je jenom Kryštůfek Robin šílený?”

Forster celkově volí velmi minimalistické řešení, rozpočet filmu se pohybuje někde okolo 70 milionů dolarů a celkově vlastně působí velmi televizně. Kupodivu to ale nevadí.

7/10

Recenze: Kryštůfek Robin | Fandíme filmu Recenze: Kryštůfek Robin | Fandíme filmu Recenze: Kryštůfek Robin | Fandíme filmu Recenze: Kryštůfek Robin | Fandíme filmu Recenze: Kryštůfek Robin | Fandíme filmu Recenze: Kryštůfek Robin | Fandíme filmu Recenze: Kryštůfek Robin | Fandíme filmu Recenze: Kryštůfek Robin | Fandíme filmu