Remake, reboot, restart… kdo se v tom má ještě orientovat. Na druhou stranu, není tak nepochopitelné, proč se producenti k této recyklaci uchylují. Nějakým záhadným způsobem to totiž většinou finančně funguje. Do kina nakonec přijdou i odpůrci - už jen proto, aby si zapolemizovali nad tím, zda stará verze byla lepší.
O (ne)kvalitách Soudce Dredda v režii dnes už skoro zapomenutého Dannyho Cannona se Sylvestrem Stallonem z roku 1994 se tu rozepisovat nebudeme. Zůstaňme u toho, že šlo o devadesátkovou, papundeklovou akčňárnu, která tak úplně nevystihla ducha předlohy. A stála na tehdejší poměry docela neuvěřitelných 90 milionů dolarů. S výdělkem necelých 120 milionů se ovšem ani zdaleka nejednalo o předpokládaný finanční úspěch. Ale popořadě.
Trocha komiksové historie
Soudce Dredd původně vznikl pro antologický komiksový časopis 2000 AD. Tímto periodikem si prošli jak spisovatel a scénárista Neil Gaiman (Hvězdný prach), tak skotský provokatér Mark Millar, autor komiksů, podle nichž byly natočeny filmy Wanted a Kick-Ass. (Oboje Millar napsal až když působil v Americe. S 2000 AD si nerozuměl snad i díky své sérii, jejíž hrdinkou byla věčně podnapila Lady Diana.). Dredda stvořili scénáristé Pat Mills (Slaine) a John Wagner (Lobo, a komiksová předloha Dějin Násilí, které na plátno převedl Davin Cronenberg s Viggem Mortensenem v hlaví roli) a dlouholeté pozornosti se nekompromisnímu soudci dostávalo od scénáristy Carlose Ezquerry.
Původní podoba Dredda měla být takovou neo-noirovou odpovědí na Špinavého Harryho. Jenže postupem času se z Dredda stal spíš robot bez tváře, emocí a charakteru. Je extrémním nástrojem pro výkon spravedlnosti pro extrémní svět, ve kterém se pohybuje. Tím je Mega-City One, v nějž se po sérii válek a jiných katastrof po roce 2050 zformovala většina velkých měst na severu USA. Žije v něm 400 milionů lidí, většina je nezaměstnaných a tomu odpovídá zločinnost. Na něco jako je protahovaný soud a odvolání viníků není zkrátka čas. Proto existují Soudci, kteří zastávají funkci policistů, soudního systému a v případě nutnosti i kata. Není nutno podotýkat, že Dredd patří k těm nejobávanějším. Přesvědčit se můžete na vlastní oči i u nás - krásnou antologii vydalo nakladatelství Crew.
Komplikovaná produkce
Bylo jen otázkou času, kdy v přetlaku filmů od DC a od Marvelu sáhne někdo do bohaté knihovny britského 2000 AD. A Soudce Dredd je jejich zdaleka nejslavnější publikací. Přípravy filmu v roce 2008 rozjela produkční společnost Dannyho Boyla, a tak se okolo zamýšleného snímku ještě před čtyřmi lety motala docela zajímavá jména. Režie byla nabídnuta Duncanu Jonesovi, který nás uchvátil sci-fi Moon a Zdrojový kód. Naneštěstí, Jones po pečlivém zvážení, navzdory kvalitám scénáře Alexe Garlanda (28 dní poté, Sunshine, Pláž), od projektu odstoupil. Vadilo mu, že by Dredda nemohl pojmout po svém - tedy divně, temně a vtipně.
O dva roky později se produkce přemístila pod Studio Lionsgate. Režie s konečnou platností připadla Peteu Travisovi, který má za sebou kromě dlouholeté spolupráce na TV projektech pro BBC (např. minisérie Endgame) akční thriler Úhel pohledu s Denisem Quaidem. Svého rozhodnutí teď producenti nejspíše litují. Na filmovém serveru LA Times už někdy na podzim loňského roku proběhla zpráva, že byl Travis vykopnut ze střižny a s natočeným materiálem bude nadále pracovat scénárista Alex Garland. Ačkoliv bylo záhy vydání prohlášení, ve kterém tvůrci tvrdí, že k této dohodě dospěli hned ze začátku natáčení. Názor si na to udělejme sami. Je také dost možné, že došlo i k nějakým dotáčkám a přetáčkám, protože premiéra filmu byla posunuta na 21. září tohoto roku.
Dreddova (zahalená) tvář
Hlavní role byla svěřena věčnému přištěkávači Karlovi Urbanovi, který se po megaúspěchu Pána Prstenů (kde hrál Eoméra) odklonil od fantasy ke sci-fi a ač si ho dobře pamatujeme ze Star Treku či Kazatele, na tu svoji "hlavní" roli stále čeká. Urban to rozhodně nebude mít snadné, protože všichni producenti, scénárista i režisér se ohánějí tím, že na rozdíl od Sylvestra Stallona nový Dredd po celý film helmu nesundá, přesně jako tomu je v komiksu. (I tak má ale Urban k dispozici o 30% mimiky více, než měl třeba Hugo Weaving ve V jako Vendeta ;-) ). Ve vedlejších rolích se objeví Lena Headley (300, Hra o trůny), coby vůdkyně gangu Ma-Ma a Olivia Thirby (Černá hodina), jakožto nováček mezi Soudci Cassandra Anderson.
Oficiálních fotek a scanů z filmových časopisů se už při pátrání napříč webem dá najít docela dost (vše najdete dole v galerii), ale na teaser, nebo trailer stále čekáme. Osobně jsem velice zvědavá, jak tenhle reboot-remake-restart dopadne. Nejen kvůli údajně skvělému scénáři Alexe Garlanda. Ovšem dosavadní komplikace nevěstí nic dobrého. Nezbývá, než doufat do 21. září, kdy je stanovena premiéra filmu.