Hrozí další stávka scenáristů. Proč a co by způsobila

Hrozí další stávka scenáristů. Proč a co by způsobila | Fandíme filmu
Zobrazit další 2 obrázky
Produkční společnosti šetří, kde můžou, řadoví scenárističtí dělníci si to nechtějí nechat líbit a doplatí na to všichni.

Možná už jste to zaznamenali na sociálních sítích nebo zahraničních webech – v Hollywoodu hrozí stávka scenáristů. Co všechno tenhle poněkud abstraktní pojem obnáší? Američtí scenáristé jsou sdružení v asociaci scenáristů (WGA – Writers Guild of America). Asociace umožňuje vyjednávání o kolektivních podmínkách práce v byznysu, takže se každý scenárista nemusí rvát znovu a znovu o dodržování nějakých základních standardů. Asociace sdružuje zhruba 12 tisíc scenáristů a bez členství v ní si v USA prakticky neškrtnete, ať už píšete pro filmy, seriály nebo televizní pořady. Prakticky všechny produkční společnosti (filmová studia, televizní stanice atd.) mají s WGA smlouvu skrze společnost AMPTP (Alliance of Motion Picture and Television Producers). Kolektivní smlouva se tradičně uzavírá vždy na tři roky a ta poslední končí teď, 1.5.

AMPTP se samozřejmě snaží udržet stávající podmínky, WGA se snaží pro své členy podmínky zlepšit. O co scenáristé usilují? Obecně všichni členové cechu chtějí lepší zdravotní pojištění. Druhým zásadním tématem jsou platy seriálových scenáristů. Za poslední roky se neskutečně změnily okolnosti, za jakých seriály vznikají. Zatímco v minulosti převažovaly seriály na veřejně šířených stanicích, které měly 22 i více dílů za sezonu, momentálně jsou čím dál tím častější série, které mají 13 a méně epizod, popřípadě se točí rovnou různé antologie a minisérie. Problém je v tom, že scenáristé jsou placení za epizodu! A menší množství epizod pro prestižní seriál se často píše stejně dlouho, jako třicet epizod pro brakový sitcom. Popřípadě psaní tak dlouho netrvá, ale exkluzivní smlouvy scenáristům zakazují pracovat v mezičase na jiných projektech. Musejí zkrátka sedět a čekat, jestli je produkční společnost povolá k práci na další řadě. A to je samozřejmě problém. Kvůli tomuto výplatnímu modelu mají v současnosti scenáristé příjmy v průměru o 23% nižší, než tomu bylo v minulosti. A to je závažný zásah do jejich živobytí. Musejí se uskromnit, sáhnout do úspor nebo svoji profesi zcela opustit. Tuhle situaci se snaží vyjednávací tým WGA změnit. Pokud jeho požadavkům AMPTP nevyhoví, vstoupí scenáristé 2.5. do stávky.

Co přesně to znamená? Že by přestali pracovat. Úplně. Poslední takovou stávku jsme tu měli v letech 2007-2008 a trvala 100 dní a na jejím příkladu si můžeme ukázat, co všechno taková stávka způsobí. Okamžitě přestanou fungovat noční talkshows (možná to tak nepůsobí, ale prakticky všechno krom rozhovorů je dílem scenáristů), které vysílají buď starší epizody nebo časem začnou fungovat alespoň v nějaké osekané verzi, protože stávka scenáristů samozřejmě ovlivní všechny navazující profese – bez práce jsou najednou na dobu neurčitou všichni, od osvětlovačů, přes kapelu, až po asijské bistro za rohem, kam chodí jíst především lidi ze štábu. To samé jako pro noční show platí pro různá předávání cen. Veškeré vtipy moderátora nebo krátké scénky předávajících píší scenáristé, takže podobné momenty najednou nemohou při předávání být součástí večera. V roce 2008 tak například místo slavnostního předávání Zlatých glóbů proběhla jen strohá tisková konference s výčtem oceněných.

Jako další stávka dostihne seriály. Ano, některé seriály, které se budou během případné stávky vysílat (například příští řada Hry o trůny) už jsou natočené, ale spousta podzimních seriálů rozhodně hotovo nemá. Jsou dokončené scénáře pouze k některým epizodám a co je další problém, ty epizody často ještě nejsou natočené. A během stávky scénáře během natáčení nesmí upravovat scenárista, který je součástí WGA. Prakticky žádný scénář není dokonalý a drobné úpravy jsou běžné. Během stávky si repliku může upravit sám herec, může to udělat režisér (pokud nejsou zároveň scenáristé, což je poměrně běžné například u komediálních herců, kteří si píší vlastní materiál), ale nesmí to udělat scenárista.

Poslední stávka způsobila opožděné začátky sezon, jež měly nižší než obvyklý počet epizod, které se navíc chystaly ve větším časovém presu (což se mohlo a nemuselo podepsat na kvalitě). Vzpomeňte na zkrácenou čtvrtou řadu seriálu Lost, druhou řadu seriálu Heroes, třetí řadu seriálu Prison Break či první řadu The Big Bang Theory. Produkční společnosti o hrozící stávce vědí už nějakou dobu, takže se snaží v posledních týdnech scenáristy maximálně ždímat, aby byla dopředu připravená co největší rezerva, ale zachránit se nedá všechno.

Jako poslední přijdou na řadu filmy. Ovlivněná nebude naprostá většina letošních snímků, a pokud se bavíme o velkých blockbusterových produkcích, tak je celkem v suchu i většina premiér první poloviny příštího roku, které se právě teď točí. Studia se už při minulé stávce navíc naučila využívat různé fígle - například když točíte v Británii, tak není problém, aby vám problémová místa přepsal nějaký místní scenárista, který není členem americké WGA. Horší to bude s filmy druhé poloviny příštího roku. Ty mají dané datum premiéry, často už jsou nasmlouvané lokace či štáb, vymyšlená reklamní kampaň, takže se prostě bude točit, ať už bude scénář v jakémkoliv stavu. Jaký je výsledek? Vzpomeňte sami, jaké filmy byly ovlivněny stávkou scenáristů v letech 2007-8: X-Men Origins: Wolverine či Transformer: Pomsta poražených dobré recenze opravdu neměly, o bondovce Quantum of Solace Daniel Craig otevřeně mluví jako o naprostém peklu, které mělo hotové akční scény, ale ty dialogové museli za pochodu psát on sám s režisérem.

V současnosti se snažil Hollywood na stávku maximálně připravit. Mohli jste zaznamenat, že v poslední době se hodně šoupalo s daty premiér a začíná se točit řada filmů, protože studia tlačila na to, aby se k prvnímu květnu dokončilo co nejvíc scénářů. Kupříkladu šéf Marvelu otevřeně mluvil o tom, jak se dělalo vše pro to, aby premiéry roku 2018 nebyly ovlivněné a filmy roku 2019 si vystačily s nějakým tím menším posunem v rozvrhu příprav.

Uvidíme, jestli nakonec ke stávce dojde, hollywoodští analytici to odhadují tak padesát na padesát, ale pokud by si měli vsadit, tak se přiklánějí spíše k té horší variantě. Situace je zjitřená, obě strany se navzájem osočují a ať už to celé nakonec dopadne jakkoliv, nikdo ze situace nevyjde jako vítěz. Tedy snad až na fanoušky reality shows. Ty by v případě stávky posílily. Pokud jste například fanoušky soutěžní hry The Amazing Race, která balancuje kvůli nízké sledovanosti na hranici zrušení, můžete začít tajně doufat.

Fotografie jsou ilustrační, jsou z minulé stávky.

Zdroje: Variety, The Hollywood Reporter, Fotky: Wiki I, II, III

Galerie: 3

Hrozí další stávka scenáristů. Proč a co by způsobila | Fandíme filmu Hrozí další stávka scenáristů. Proč a co by způsobila | Fandíme filmu Hrozí další stávka scenáristů. Proč a co by způsobila | Fandíme filmu

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2022 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest