Recenze: Resident Evil: Poslední kapitola

Recenze: Resident Evil: Poslední kapitola | Fandíme filmu
Zobrazit další 2 obrázky
Závěrečná část série Resident Evil (na poměry značky) docela příjemně překvapila.

Resident Evil: Poslední kapitola začíná tam, kde předchozí film skončil. Alice (Milla Jovovich) se vyhrabe z trosek Washingtonu. Sama, bez svých přátel, hnaná touhou po pomstě. Pomocnou ruku jí nabídne ten nejnepravděpodobnější spojenec - Červená královna. Umělá inteligence, kterou známe z prvního filmu, sice tají své motivy, nicméně hrdince tvrdí, že v Raccoon City (tam, kde všechno začalo) může najít antivirus, který dokáže celou zombie apokalypsu zastavit. Alice tak čeká cesta napříč apokalyptickým spáleništěm, kde je spojenců málo a monster přehršel.

Údajně poslední díl série Resident Evil je už šestý v pořadí, takže za sebou máme úctyhodný kus filmové historie. Dosavadní filmy jsou dějově značně roztříštěné, a tak asi nebylo příliš pravděpodobné, že by se podařilo připravit nějaké skutečně uspokojivé finále. Filmaři se z toho ale poměrně zručně vylhali, když se v poslední části vrací zpátky na začátek. Do jisté míry se jim tak daří vytvořit iluzi toho, že všechno je nějakým způsobem propojené, a že tentokrát je to skutečně naposledy. Jinak nikoho nepřekvapí, že je vyprávění plné logických děr, a že prakticky všechny postavy krom Alice jsou maso na porážku. Zaujme snad jedině Iain Glen, který si nesmírně užívá padoucha, doktora Isaacse, který se poprvé objevil ve dvojce.

Kvůli ději ale asi na Resident Evil kouká málokdo, a tak je výrazně podstatnější, že jsme se po mizerné pětce dočkali řemeslně celkem slušného počinu. Děj je sice pitomý, ale aspoň je přehledný a v rámci „videoherní logiky“ příliš neuráží. Postavy toho rozumně příliš nenamluví a většinou si vystačí s tím, že nám řeknou, kam a proč se budou přesouvat k další akci. Jasně, k postavám tak nikdy nepřilneme a film má jen minimální emocionální dopad, ale s takhle plytkými dialogy by při vyšší míře řečnění emocí stejně nepřibylo, jenom nudy.

Přednost má však již zmiňovaná akce a je jí opravdu hodně. Jednotlivé scény se snaží být hodně rozmanité a nedostatek nápadů jim nejde vyčítat. Slabší je to bohužel s provedením. Je vidět, že filmaři neměli tolik peněz (potažmo času), kolik by potřebovali, a tak nedostatky musí maskovat zběsilým střihem a často až příliš detailními záběry. A to je prostě škoda, protože příšery jsou rozmanité, zbraňový arzenál taktéž a kostýmy hrdinů se po latexu z minula vrátily k daleko živelnějšímu postapokalyptickému looku, který můžeme pamatovat třeba ze zdařilé trojky. Celkově pak postapokalyptické ruiny velkoměst nevypadjí vůbec zle a vizuálně je film podstatně výraznější, než šedivá pětka.

Co však překvapí nejvíc, je hororová složka! Resident Evil: Poslední kapitola je překvapivě napínavý film. Alice už není nadčlověk a hned v úvodu je hozená do akce. Moc toho nenamluví, je zraněná, unavená, nemá zbraň a v patách jsou jí monstra. Skoro byste věřili, že jí hrozí reálné nebezpečí! Občas se filmu podaří připravit slušnou lekačku nebo nabídnout patřičně nechutnou příšeru známou z her (ty jsou do děje podstatně přirozeněji zakomponované než posledně) a ještě utíká časomíra, aby se napětí nadále stupňovalo.

Jak tak koukám, nakonec zním pozitivněji, než by si asi film zasloužil. Děj je opravdu hloupý, postavy opravdu nevýrazné a akce opravdu až příliš zběsile sestříhaná. Tak to prostě bohužel je. Na druhou stranu jsem se ani na okamžik nenudil, film strašně rychle utekl, dobře vypadá a vážně je to jeden z lepších dílů. Ty, které série dosud nezajímala, asi nenaláká do kina ani novinka, ale příznivci Resident Evil se můžou těšit na kvalitativní vzestup a v rámci série vlastně docela solidní závěr.

Z hlediska číselného hodnocení to bylo tak napůl. Jestli máte Resident Evil rádi, klidně si bodík přidejte, opravdu jsem nad tou šestkou váhal.

5/10

Resident Evil: Poslední kapitola