Recenze: Mupeti

Recenze: Mupeti | Fandíme filmu
Jason Segel vás přesvědčí o tom, že hrát si s maňásky je cool!

Že netušíte, kdo ti Mupeti jsou? U nás je zná nejspíš pouze několik náhodných fandů, popřípadě znalci popkultury, ale v Americe jsou fenoménem, který se našinci špatně přibližuje. Těžko u nás hledat popkulturní ikonu, která by léta bavila jak děti, tak dospělé, napříč různými mediálními formáty po mnoho a mnoho let. Možná Hurvínek? Mupeti jsou také loutky (i když maňáskové), ve Spojených státech se s nimi diváci potkávají už od padesátých let a můžete od nich čekat vše, od infantilních vtípků pro nejmenší, přes hudební čísla, až po sofistikované ironické poznámky určené dospělým divákům. Díky nejnovějšímu filmu se můžeme s fenoménem Mupetů konečně seznámit i u nás!

Příběh se točí kolem bratrů Garyho a Waltera, kteří spolu vyrostli v malém městečku a vždycky všechno dělali spolu. Jenže jak oba vyrůstali, začalo rychle vycházet najevo, že Walter se tak trochu liší. Zatímco se Gary vytáhnul do výšky, Walter stále zůstal zakrslý a navíc byl vždycky...tak trochu plyšový. Jako vyvrhel se přestal cítit teprve ve chvíli, kdy se v televizi objevili Mupeti a on poznal, že není jediným maňáskem na světě. Když se tedy již dospělý Gary se svojí přítelkyní Mary vydávají na výlet do Los Angeles, nezbývá, než vzít Waltera s sebou, protože v Los Angeles si může splnit svůj životní sen: Navštívit studio, kde se Mupeti natáčejí!

Jenže co se nestane. Když výletníci do studia dorazí, je celý komplex v dezolátním stavu. Turisti nikde, všechno se rozpadá a posléze Walter také čirou náhodou zjišťuje, že zlý naftový magnát Tex Richman chce pozemky skoupit, studio strhnout a na jeho místě těžit ropu. Jedinou šancí, jak ateliéry zachránit, je zaplatit magnátovi 10 milionů dolarů. Pokud Walter takovou sumu chce získat, musí dát dohromady celou Mupetí partu a pomoct jim uspořádat velkou charitativní show.

Mupeti: Videklip k písni Man of a Muppet

Nesuďte knihu podle obalu

Že to zní pitomě? A že vás neláká film, ve kterém se lidé chovají k maňáskům jako k živým bytostem? Nedivým se vám, také jsem k Mupetům přistupoval s lehkou nedůvěrou. Ale jakmile se film pořádně rozběhne (totiž, jakmile do hry kromě Waltera a Garyho vstoupí klasičtí Mupeti), má ohromnou moc, si vás získat.

Jistě, každou chvíli se evidentně odkazuje na něco z Mupetí historie, popřípadě cítíte, že jste součástí jakéhosi nostalgického dojímání, kterému nemůžete úplně rozumět. Naštěstí mají ale Mupeti i další trumfy. Jednotlivé loutky disponují vyváženou směsí roztomilosti a jakéhosi bezelstného rebelantství, které se za jejich nevinnými tvářičkami skrývá a dokážete si je velmi rychle oblíbit. Film má možná jednoduchou strukturu, aby ho mohly snadno sledovat i děti, ale jinak je velice chytře napsaný a prošpikovaný jak prvoplánovými gagy, které si užijí všechny věkové kategorie, tak sofistikovanějšími narážkami či popkulturními odkazy, které jsou jasně cílené na dospělou část publika.

Skvěle napsaná jsou i muzikálová čísla, jejichž autoři si moc dobře uvědomují, jak jsou muzikálová čísla obvykle trapná a nebojí se své uvědomělosti zneužít – paroduje se a pomrkává o sto šest. Krom samotných Mupetů na diváky čeká také nepřeberné množství cameí (nebudu kazit překvapení) a dobře namíchaná hrstka lidských herců.

Nadšeným autorům hází klacky pod nohy český dabing

Texe Richmana si patřičně užil Chris Cooper, Mary spolehlivě zvládla Amy Adams (i když osobně tu ženskou nemůžu vystát) a Walterova bratra Garyho si zahrál Jason Segel, který je tak trochu duší celého filmu. Jason je obrovským fandou Mupetů a byl to právě on, kdo spolu s Nichollasem Stollerem studiu Disney přinesl první nástřel filmu. Následně se se Stollerem (Dostaň ho tam, Yes Man) podílel na scénáři a také pomáhal s přípravou hudby. Z celého filmu je silně cítit, že ho všichni zúčastnění tvořili se zápalem a nadšením.

Mezi negativa filmu lze uvést mírně přestřelenou délku (kdyby se film malinko prostříhal, byl by ještě údernější) a již zmiňované odkazování na bohatou Mupetí historii, které si nezasvěcený divák nemůže užít. To je ale problém náš, ne problém Mupetů. Zdaleka největším prohřeškem je samozřejmě dabing! Chápu, že má být film určený především dětem, ale díky dabingu jsme přišli nejen o hlasy všech známých osobností, které se filmem mihnou, ale především o původní znění písniček! Překladatel si na nich dal záležet, takže se rýmují i dávají smysl a čeští herci se snaží, ale k originálu to má pořád hodně, hodně daleko. Tohle je prostě škoda. Podle vyjádření distributora v českých kinech nepoběží žádná titulkovaná kopie.

Mupeti vás na první pohled mohou kombinací živých herců s infantilními maňásky zaskočit, ale nenechte se zmást. Jde o velice příjemný rodinný film, který srší vtipem a dokáže vám výborně zvednout náladu. I když jsou nám postavičky Mupetů poměrně cizí, dokážou vás svým charismatem velmi rychle získat na svou stranu. Největším problémem filmu je český dabing, ale Mupeti jsou naštěstí tak dobří, že i po dabingové kastraci dokáží své kouzlo udržet. Malým dětem se pak česká verze nejspíš bude vyloženě líbit. Lepší film vhodný pro malé diváky ostatně zatím česká kina letos nenabídla!

8/10