Recenze: Underworld: Probuzení

Recenze: Underworld: Probuzení | Fandíme filmu
Populární upíří série se vrací, aby ukázala Twilightu, jak se zachází s vlkodlakem.

Underworld má řadu odpůrců, ale také spousta fanoušků. Děj ani dialogy v sérii nikdy za moc nestály, ale výtvoru Lena Wisemana nejde upřít určitá dávka stylovosti. Tmavá paleta, dlouhé kabáty, střílení obouruč, sexy Kate Beckinsale a charismatičtí záporáci jako Bill Nighy či Michael Sheen. Pro někoho je to málo, dalším (třeba mě), to jako oddechová jednohubka stačí. V posledním díle chyběla Kate Beckinsale i moderní zbraně a stejně si série dokázala udržet svůj standard, se kterým byli fanoušci spokojení. Ve čtyřce je vše jinak.

Tak předně, všechny předchozí díly byly poměrně organicky propojené. Rozvíjela se společná mytologie, každý díl pojí s dalším minimálně pět postav a nějaká povědomá lokace. Ve čtvrtém díle se začíná úplně od nuly. Mytologie je ta tam, staré časy prakticky jako by nebyly a z původních postav zůstala pouze Selena (Kate Beckinsale) a kratičké cameo Michaela, kterého ale nehraje Scott Speedman. Nebojte se, nejde o spoiler, Michael se filmem mihne hned v prvních minutách, které jsou pouze výchozím bodem, pro zbytek filmu.

Kdo dostane přes hubu tentokrát?

Selena sice vyhrála svůj poslední souboj, ale na obzoru je další problém: Lidi. Těm už totiž začíná dovádění upírů a lykanů vadit, a tak se vzchopí a rozpoutají menší genocidu. Drtivou většinu nesmrtelných vyhubí nebo zaženou do úkrytu, jen několik málo si jich zmrazí na pokusy. Mezi nimi je i Selena, kterou dvanáct let po uvěznění kdosi osvobodí z kryoboxu. Selena uprchne z výzkumné laboratoře, dozvídá se, že má dceru, na krátko se s ní setká, ale záhy ji musí zachraňovat ze spárů výzkumníků. Pomáhají jí pouze lidský detektiv Sebastian (Michael Ealy) a jeden z posledních přeživších upírů, David (Theo James). Proti ní stojí krom lidí také záhadně přemnožení lykani a kolosální super-lykan odolný vůči stříbru.

Takže jak vidíte, z příběhu se tentokrát vytratil jakýkoliv pokus o spřádání mytologie a představování zajímavých protivníků. Prostě se jde z bodu A do bodu B, kde proběhne souboj s nepřítelem, o kterém se během celého filmu prakticky vůbec nic nedozvíme. Film je o půl hodiny kratší, než první dva díly, působí daleko méně rozmáchlým dojmem a za celou stopáž se prakticky vůbec nic nestane.

Slabý tým dobrý film nenatočí

Akčních scén je méně, než kdykoliv předtím a v mezičase se toliko tlachá o ničem. Kdo by řekl, že absence průměrného scénáristy Dannyho McBridea, který se podílel na všech předchozích dílech, bude tak strašně znát. Hlavní slovo měl u scénáře sám producent Len Wiseman, kterému pomáhalo několik námezdních rutinérů (a také komiksový guru J. Michael Straczynski, který si zbytečně dělá ostudu). K výměně došlo i na postu režiséra, když se nevrátil ani Len Wiseman ani strůjce trojky Patrick Tatopoulos , ale místo toho film dostalo na starosti duo zelenáčů Mans Marlind a Björn Stein.

Ti dostali na film údajně až 75 milionů dolarů (o 25 milionů dolarů víc, než stála prozatím nejdražší dvojka), ale na plátně to vůbec není vidět. Stephen Rea (hraje vůdce zlých výzkumníků) či zmiňovaný Michael Ealy nesahají představitelům vedlejších rolí z minulých dílů ani po kotníky, stopáž je kratší, kulisy starobylých sídel vystřídaly soudobé ulice a kancelářské budovy, trikových scén je málo a původní tvůrce vystřídala banda nováčků, tak kam se ty peníze ztratily? Do celkem pěkného, ale zbytečného 3D? Nebo si snad Kate Beckinsale vyjednala za návrat nějakou horentní gáži?

Je pravda, že triky vypadají z celé trilogie možná nejlépe, ale to je houby platné, když akční scény jako takové fungují jen zhruba v polovině případů. Občas se objeví nějaký zajímavý nápad, či prvoplánově laciná stylovost, kterou si fanoušci oblíbili v předchozích dílech, ale jindy se akorát bezhlavě střílí a to má být jakože nesmírně akční. Kate Beckinsale navíc působí po většinu filmu znuděně a unaveně, jako by se už nemohla dočkat, až už to martirium bude mít za sebou. A z nějakého důvodu jsem se také po celou dobu nemohl zbavit pocitu, že už nevypadá tak stylově, jako dřív.

Underworld: Probuzení je průměrný akční film s upíry a vlkodlaky, který postrádá šmrnc svých předchůdců a je z celé série zdaleka nejslabší. Chybí staré známé postavy i rozvíjení mytologie, příběh začíná úplně nanovo a slouží opravdu jenom jako záminka, proč by Selena měla běhat z místa na místo. Noví herci za moc nestojí, akce je málo a je spíše průměrné úrovně: Občas vás z ospalých dialogů dokáže probrat, jindy nudí zrovna tak, jako ony. 3D je udělané slušně, ale je hodně tmavé a celkem zbytečné, je to jen zanedbatelná atrakce navíc. Dohromady zkrátka chybí jiskra, která z předchozích dílů dělal zábavná béčka. Diváci, kteří doposud žádný díl Underworldu neviděli, to klidně můžou s Probuzením zkusit, díky příběhovému restartu jim bude v ději všechno zřejmé, ale obávám se, že alespoň průměrný zážitek mohou od série čekat pouze skalní příznivci, pro které je slabá Selena lepší, než žádná Selena.

5/10